Tichie de mărgăritar … la inceput de an scolar ! de profesor Vasile Lefter.
SPORT SCOLAR DE VRANCEA
După îndelungi experimente și căutări, mai marii învățământului românesc pot exclama triumfal Evrika ! Evrika , asemenea înaintașului Arhimede. Prin vocea ministrului Educației Naționale se proclamă rezolvarea tuturor problemelor curriculare ale școlii românești. Introducerea Manualului de educație fizică și sport la clasa a V-a uimește prin simplitatea soluției. Cine parcurge cele 140 de pagini ale recentului manual înțelege că tipărirea altor manulale este aproape inutilă. Pentru prima dată în istoria manualelor școlare,aici găsești informații pentru toate disciplinile,” acoperind”mai toate ariile curriculare prevăzute de programă: noțiuni de linie, coloană, rând; instrumente și tehnici de determinare a indicatorilor morfologici și funcționali,deprinderi de manipulare,igiena și protecția individuală, forme de încurajare a echipelor și de felicitare a adversarilor,exerciții cu variante la alegere,citate din mari gânditori,rubrici de dicționar în care se explică termeni noi („lordatic”,” cifotic”,” vitrovian” etc). Și, ca manualul să fie „cool”, nu puteau lipsi citatele din latină “Citius, altius, fortius !”, deviză olimpică.
Autorii cărții ce se vrea manual (Laurențiu Oprea, Vera Ana Pâslaru, Marilena Geanina Calistru, Dorin Stoican, Vicol Eduard, Nicușor Șuță) încearcă să ne convingă de respectarea principiului accesibilității în concordanță cu vârsta școlară. Introduc două personaje simbolice, Laur și Laura care ne conduc prin cele 142 de pagini, ca într-o poveste.
Cartea editată de CD PRESS este interesantă, dar nu poate fi un manual pentru clasa a V-a. Efortul material este însemnat și inutil. Acțiunea Ministerului Educației Naționale în condițiile absenței atâtor manuale de bază din multe școli românești, echivalează cu o” tichie de mărgăritar” pe capul chelului. Însuși șeful Guvernului României considera că un astfel de manual pare o glumă.
Pentru ca punctul meu de vedere să fie util, lansez specialiștilor invitația de a participa la o dezbatere centrată pe cinci întrebări :
1.Anul școlar 2017-2018 debutează cu o surpriză: Manual de educație fizică și sport pentru clasa a V-a. Comentați, vă rog, acest prim gest” novator” al ministrului Liviu Pop.
2.Ministrul Liviu Pop afirmă că manualul nu va trebui purtat la școală. Atunci, la ce credeți că folosește ?
3.Ați luat cunoștință de conținutul acestui manual singurul tipărit până în prezent pentru clasa a V-a ?
4.Credeți că profesorii vor pune elevii să învețe după acest manual sau vor insista în continuare pe
aspectele practice ale disciplinei?
5.Este oportună editarea unui manual de educație fizică pentru clasele din gimnaziu ? Argumentați-vă opinia.
Iata ce-au raspuns cativa specialisti din Vrancea:
Florin Tudosă ,profesor de educație fizică, director Școala Nr.3 Focșani
“Sincer să fiu, nu sunt unul dintre cei care au susținut ideea că ar fi imperios necesar un manual pentru această disciplină,însă nici nu cred că acest lucru ar dăuna în vreun fel. Chiar dacă el nu va fi”cărat”de elevi la școală, cred că informațiile oferite vor ajuta elevii să înțeleagă ce înseamnă educația fizică,importanța acestei discipline și nu în ultimul rând transformarea suferită de corpul uman în urma practicării unui sport sau mișcării în general. Am luat cunoștință de conținutul manualului și sunt convins că niciun coleg nu ar pune elevii din clasa a V-a să învețe la această disciplină. Aspectul practic este esențial pentru ora de educație fizică și sport.”
Viorel Paizan, profesor de educație fizică și sport la CNU Focșani, al cărui elev Alin Moldoveanu, a devenit campionul olimpic al României la JO de la Londra 2012
”Orice demers în domeniul educației fizice și sportului pe linie de învățământ din partea MEN este un pas înainte în accord cu respectarea Constituției României cu privire la starea de sănătate a poporului român.Apariția manualului de educație fizică și sport pentru clasa a V-a trebuie urmată urgent de creșterea numărului de ore de sport,cel puțin 4 pe săptămână (nu 9 ca în Ungaria!)și dezvoltarea și modernizarea infrastructurii,în special a bazelor sportive în aer liber și apoi construirea de noi săli de sport.Apariția manualului pantru disciplina noastră fără aceste completări nu va produce mari schimbări și efecte în randamentul educației fizice și sportului școlar din România. “
Vica Mincă,profesor de educație fizică,inspector școlar de specialitate:
Sunt unul dintre numeroșii profesori de educație fizică și sport care a așteptat apariția acestui manual, deoarece disciplina noastră face parte din trunchiul comun și salutăm inițiativa MEN de a o pune în practică. Am parcurs paginile manualului și consider a fi un demers benefic, atât pentru elevi, cât și pentru cadrele stagiare. Nu cred că e nevoie ca elevii să poarte manualul la școală. Manualul trebuie privit ca un suport vizual, care îi conștientizează pe elevi în legătură cu obiectivele generale ale educației fizice și sportului, cu beneficiile mișcării fizice asupra organismului uman, însușirii deprinderilor motrice specifice disciplinelor sportive și nu în ultimul rând, cu practicarea exercițiilor fizice în timpul liber. Poate fi folosit, de asemenea când intervin o serie de neclarități cu privire la tehnica de execuție, la însușirea corectă a unor deprinderi motrice. Fiecare coleg de specialitate poate să hotărască momentul și modul în care trebuie folosit. Se înțelege că profesorii de educație fizică și sport vor insista în continuare pe aspectele practice ale disciplinei, mai ales că elevii vor fi evaluați la probele de control conform programei de specialitate.”
Vasile Lefter
Sursa: Ziarul de Vrancea si leftervasile.wordpress.com
sursa foto: litera
N.R. – Cei care doresc sa participe la dezbarete si sa raspunda la intrebari o pot face pe blogul domnului profesor Vasile Lefter.