În vederea asigurării reintregării sportivilor profesioniști pe piața muncii la sfărșitul carierei sportive a acestora, Comisia subliniază importanța de a se lua în considerare din timp necesitatea de a asigura tinerilor sportivi și sportive o formare pentru „o dublă carieră” și de a dispune la nivel local de centre de formare de un înalt profesionalism, capabile să protejeze interesele de ordin moral, educațional și profesional ale acestor tineri. Comisia a lansat un studiu privind formarea tinerilor sportivi și sportive din Europa, rezultatele acestuia putând fi folosite în elaborarea politicilor și programelor menționate anterior.
Promovarea și investițiile în pregătirea în condiții corespunzătoare a tinerilor sportivi și sportive cu calități deosebite reprezintă un element crucial pentru dezvoltarea durabilă a sportului, la toate nivelurile. Comisia subliniază faptul că sistemele de formare a tinerilor sportivi și sportive cu aptitudini remarcabile ar trebui să fie deschise participării tuturor, fără discriminări în privința naționalității cetățenilor UE.
- Regulile prin care se solicită echipelor să includă o anumită cotă de sportivi care au fost formați la un nivel local ar putea fi acceptate, ele fiind compatibile cu dispozițiile Tratatului referitoare la libera circulație a persoanelor, dar numai cu condiția ca acestea să nu ducă la nici un fel de discriminare directă bazată pe naționalitate și ca orice eventuale efecte ale unei discriminări indirecte care ar putea deriva din aplicarea acestor reguli să poată fi justificate ca fiind proporționale cu un obiectiv legitim urmărit, precum intensificarea și protejarea pregătirii și dezvoltării tinerilor sportivi talentați. Studiul aflat în desfășurare privind formarea tinerilor sportivi și sportive din Europa va oferi informații utile acestei analize.
2.4 Promovarea voluntariatului și a cetățeniei active prin intermediul sportului
Participarea la o echipă, principiile de fair play, respectare a regulilor jocului, respect față de ceilalți, solidaritate și disciplină, precum și organizarea de activități sportive adresate amatorilor cu sprijinul cluburilor sportive non-profit și al voluntariatului sunt elemente menite să consolideze cetățenia activă. Voluntariatul în cadrul organizațiilor sportive oferă numeroase oportunități pentru educația nonformală, aceste oportunități trebuind a fi recunoscute și consolidate. Sportul oferă, de asemenea, posibilități atractive pentru implicarea și angajamentul tinerilor în societate și poate avea un efect benefic în contracararea delicvenței.
Există, cu toate acestea, noi tendințe referitoare la modul în care este practicat sportul, în special de către tineri. Se remarcă o tendință ascendentă de practicare a sporturilor individuale, mai curând decât a celor colective și cu o structură organizată, ceea ce duce la reducerea numărului de voluntari pentru cluburile sportive destinate amatorilor.
- Împreună cu statele membre, Comisia va identifica provocările cheie cu care se confruntă organizațiile sportive nonprofit, precum și principalele caracteristici ale serviciilor asigurate de aceste organizații.
- Comisia va sprijini sportul practicat la nivel începător prin intermediul programului „Europa pentru cetățeni”.
- Comisia va propune, de asemenea, încurajarea tinerilor să se implice în activități sportive prin intermediul programului „Tineretul în acțiune”, în domenii precum schimburile de tineri și oferirea de asistență pe bază de voluntariat în cursul evenimentelor sportive.
- Comisia va dezvolta în continuare schimbul de informații și bune practici cu privire la voluntariat în sport cu implicarea statelor membre, a organizațiilor sportive și a autorităților locale.
- Pentru a înțelege mai bine cerințele și necesitățile specifice ale sectorului sportiv pe bază de voluntariat în cadrul elaborării de politici la nivel european și național, Comisia va lansa un studiu european privind voluntariatul în sport.
2.5 Utilizarea potențialului sportului cu privire la incluziunea socială, integrarea și șansele egale
Sportul are o contribuție importantă la coeziunea economică și socială, precum și la formarea unor societăți mai bine integrate. Toți locuitorii trebuie să aibă acces la sport. În acest sens, este necesară abordarea necesităților specifice și a situației grupurilor insuficient de bine reprezentate, iar rolul special pe care sportul îl poate avea pentru tineri, pentru persoanele cu handicap și pentru cei ce aparțin unor categorii defavorizate trebuie să fie luat în considerare. Sportul poate facilita, de asemenea, integrarea în societate a imigranților și a persoanelor de origine străină și poate sprijini dialogul intercultural.
Sportul promovează sentimentul apartenenței comune și al participării și poate, în acest sens, reprezintă un instrument important pentru integrarea imigranților. În acest context, punerea la dispoziție a spațiilor destinate practicării sporturilor și sprijinirea activităților legate de domeniul sportiv sunt importante în vederea facilitării interacțiunii pozitive dintre imigranți și societatea care îi găzduiește.
Comisia consideră că este posibilă o mai bună utilizare în cadrul politicilor, al acțiunilor și al programelor Uniunii Europene și al statelor membre, a potențialului sportului ca instrument de incluziune socială. Aceasta include contribuția sportului la crearea de locuri de muncă și la creșterea economică, precum și la revitalizare, în special în zonele defavorizate. Activitățile nonprofit care contribuie la coeziunea și incluziunea socială a grupurilor vulnerabile pot fi considerate ca servicii sociale de interes general.
Metoda deschisă de coordonare a protecției sociale și a incluziunii sociale va continua să includă sportul ca instrument și indicator. Studiile, seminariile, conferințele, propunerile de politici și planurile de acțiune vor include accesul la sport și/sau apartenența la structuri sportive sociale ca element cheie pentru analiza fenomenului excluziunii sociale.
- Comisia va sugera statelor membre să aibă în vedere sprijinirea prin intermediul programului PROGRESS, precum și prin programul de învățare continuă și programele „Tineretul în acțiune” și „Europa pentru cetățeni”, a acțiunilor de promovare a incluziunii sociale prin sport și de combatere a discriminării în sport. În contextul politicii de coeziune, statele membre ar trebui să ia în considerare rolul sportului în domeniul incluziunii sociale, al integrării și al șanselor egale, ca parte integrantă a activităților de programare aferente Fondului Social European și Fondului European de Dezvoltare Regională, și sunt încurajate să promoveze acțiuni în cadrul Fondului European de Integrare.
Comisia încurajează statele membre și organizațiile sportive să adapteze infrastructura sportivă pentru a putea lua în considerare necesitățile persoanelor cu handicap. Statele membre și autoritățile locale ar trebui să se asigure de faptul că locațiile și dispozitivele destinate activităților sportive sunt accesibile și persoanelor cu handicap. Trebuie să se adopte criterii specifice în vederea asigurării accesului echitabil la activitățile sportive pentru toți copiii și în mod special pentru cei cu handicap. Se va promova formarea supraveghetorilor, a voluntarilor și a personalului de primire din cluburile și organizațiile sportive în vederea bunei întâmpinări a persoanelor cu handicap. În cadrul consultațiilor purtate cu factorii implicați în domeniul sportiv, Comisia are în vedere în mod special menținerea dialogului cu reprezentanții sportivilor cu handicap.
- Comisia, în planul său de acțiune privind Strategia Uniunii Europene pentru persoanele cu handicap, va lua în considerare importanța sportului pentru persoanele cu handicap și va sprijini acțiunea întreprinsă în acest domeniu de către statele membre.
- În cadrul Foii de parcurs privind egalitate între femei și bărbați pentru perioada 2006-2010, Comisia va încuraja abordarea integratoare a problemelor referitoare la egalitatea de șanse pentru femei și bărbați în cadrul tuturor activităților sale legate de sport. Foaia de parcurs pune accent în mod special pe accesul la activitățile sportive pentru femeile imigrante și cele care aparțin unor minorități etnice, precum și pe accesul femeilor la funcții de decizie în domeniul sportiv și pe publicarea în mijloacele media de materiale referitoare la femeile ce practică activități sportive
2.6 Consolidarea activităților de prevenire și combatere a rasismului și violenței
Violența în timpul activităților sportive, în mod special pe stadioanele de fotbal rămâne o problemă îngrijorătoare care poate îmbrăca diverse forme. Această problemă a depășit limitele stadioanelor, cuprinzând și zonele orășenești. Comisia s-a angajat să contribuie la prevenirea incidentelor prin promovarea și facilitarea dialogului cu statele membre, organizațiile internaționale (ex. Consiliul Europei), organizațiile sportive, serviciile de ordine publică, precum și cu ceilalți factori implicați (ex. organizațiile de suporteri și autoritățile locale). Autoritățile de aplicare a legii nu se pot ocupa în mod special de cauzele implicite ale violenței în sport.
Comisia încurajează, de asemenea, schimbul de bune practici și de informații cu privire la grupurile de suporteri ce prezintă un risc de agresivitate și violență între forțele de poliție și/sau autoritățile din domeniul sportului. Se va acorda o importanță deosebită formării profesionale a polițiștilor în privința gestionării mulțimilor și a huliganismului.
Sportul presupune participarea tuturor cetățenilor, indiferent de sex, vârstă, handicap, religie și credință, orientare sexuală și cadru social sau economic. Comisia a condamnat în mod repetat orice manifestare de rasism și xenofobie, acestea fiind incompatibile cu valorile UE.
- Cu privire la atitudinea rasistă și xenofobă, Comisia va continua să promoveze dialogul și schimbul de bune practici în cadrul rețelelor de cooperare existente, precum „Fotbal Împotriva Rasismului în Europa” (FARE).
Comisia recomandă federațiilor sportive să dispună de proceduri de acțiune împotriva abuzurilor de natură rasistă din timpul meciurilor, pe baza inițiativelor existente. Aceasta recomandă, de asemenea, consolidarea dispozițiilor privind discriminarea în acordarea licenței de funcționare pentru cluburile sportive.
Comisia:
- Va promova, în conformitate cu normele naționale și cu cele UE aplicabile, schimbul de informații operaționale și de cunoștințe practice și experiență în prevenirea incidentelor de violență și rasism între forțele de aplicare a legii, inclusiv cu organizațiile sportive.
- Va analiza posibilitățile de elaborare a unor instrumente legislative și a altor standarde cu aplicare la nivelul UE în vederea prevenirii dezordinii publice în timpul evenimentelor sportive.
- Va promova o abordare multidisciplinară de prevenire a comportamentului antisocial, cu accent pe acțiuni socio-educative precum pregătirea suporterilor (activitate de lungă durată, de dezvoltare a unei atitudini pozitive și nonviolente în rândul suporterilor);
- Va consolida cooperarea regulată și structurată în rândul serviciilor de aplicare a legii, al organizațiilor sportive și al celorlalte părți implicate;
- Va încuraja utilizarea următoarelor programe în vederea contribuirii la prevenirea și combaterea violenței și a rasismului în sport: „Tineretul în acțiune”, „Europa pentru cetățeni”, DAPHNE III, „Drepturi fundamentale și cetățenie” și „Prevenirea și combaterea criminalității”;
(24) Va organiza o conferință la nivel înalt, cu participarea factorilor implicați, în vederea discutării măsurilor de prevenire și combatere a violenței în timpul evenimentelor sportive.
2.7 Difuzarea valorilor noastre în întreaga lume
Sportul poate avea un rol în privința unor diverse aspecte ale relațiilor externe ale UE: ca element al programelor de asistență externă, ca element de dialog cu țările partenere, precum și în cadrul activităților de diplomație publică ale UE.
Prin intermediul unor acțiuni concrete, sportul deține un potențial considerabil de a reprezenta un instrument de promovare a educației , sănătății, dialogului intercultural și dezvoltării și păcii.
- Comisia va promova utilizarea sportului ca instrument în cadrul politicii sale de dezvoltare. În special, aceasta va:
- Promova sportul și educația fizică drept elemente esențiale pentru o educație de calitate și ca modalități de a spori gradul de atractivitate și de frecventare a școlilor.
- Direcționa acțiunile întreprinse către îmbunătățirea accesului fetelor și femeilor la educația fizică și sport, cu obiectivul de a le ajuta să câștige încredere, de a îmbunătăți gradul de integrare socială, a depăși prejudecățile și a promova un stil de viață sănătos, precum și accesul femeilor la educație;
- Sprijini promovarea sănătății, precum și campaniile de sensibilizare prin intermediul sportului.
În elaborarea politicilor sale de dezvoltare, atunci când va aborda tema sportului, UE va depune toate eforturile necesare în crearea de sinergii cu programele existente ale Națiunilor Unite, statelor membre, autorităților locale și organismelor private. Aceasta va pune în aplicare acțiuni care sunt complementare sau inovative cu privire la respectarea programelor și a acțiunilor existente. Memorandumul de înțelegere semnat de Comisie și FIFA în 2006 pentru a transforma fotbalul într-o forță de dezvoltare a țărilor din Africa, Caraibe și Pacific reprezintă un exemplu în acest sens.
- UE va include în dialogul politic și de cooperare cu țările partenere, oricând va fi cazul , problemele referitoare la sport precum transferurile internaționale de jucători, exploatarea sportivilor minori, dopajul, spălarea banilor prin intermediul sportului, precum și aspectul securității în timpul evenimentelor sportive majore organizate la nivel internațional.
Procedurile de acordare rapidă a vizelor și cele privind facilitarea imigrației, în special în cazul sportivilor de performanță din țările din afara UE sunt elemente importante în vederea sporirii gradului de atractivitate pe care îl prezintă UE la nivel internațional. În afara procesului actual de încheierea unor acorduri de facilitare a vizelor cu țări terțe și de consolidarea regimului vizelor aplicabil membrilor familiei olimpice pe parcursul Jocurilor olimpice, UE va trebui să dezvolte (temporar) mecanisme de primire a sportivilor proveniși din țări terțe.
Comisia va acorda o atenție specială sectorului sportiv:
- În implementarea Comunicării emise recent privind migrația circulatorie și parteneriatele pentru mobilitate între Uniunea Europeană și țările terțe;
- În elaborarea unor scheme armonizate de primire, din motive economice, a unor diverse categorii de cetățeni ai unor țări terțe, în baza Planului de acțiune privind migrația legală.
2.8 Sprijinirea dezvoltării durabile
Practicare sportului, echipamentele și evenimentele sportive au un impact semnificativ asupra mediului înconjurător. Este importantă promovarea unei gestionări ecologice raționale, capabilă să abordeze, printre altele, problemele legate de achizițiile ecologice, de emisiile de gaze cu efect de seră, eficiența energetică, depozitarea deșeurilor și tratarea solului și a apei. Organizațiile sportive europene și organizatorii de evenimente sportive ar trebui să adopte obiective legate de mediul înconjurător în vederea asigurării unei dezvoltări durabile a activităților sale din punct de vedere al protecției mediului. Prin intermediul îmbunătățirii credibilității de care beneficiază cu privire la problemele de mediu, organizațiile responsabile ar putea să se aștepte la anumite avantaje oferite de participarea la găzduirea de evenimente sportive, precum și la beneficii de ordin economic legate de utilizarea rațională a resurselor naturale.
Comisia:
- Va utiliza dialogul structurat pe care îl poartă cu organizațiile internaționale și europene, precum și cu alți factori implicați în domeniul sportiv, pentru a-i încuraja, împreună cu membrii acestora, să participe la Schema de eco-management și audit (EMAS) și la cea de acordare a etichetei ecologice comunitare și să promoveze aceste scheme voluntare în timpul principalelor evenimente sportive;
- Va promova achizițiile ecologice în cadrul dialogului său politic cu statele membre și cu alte parți interesate;
- Va sensibiliza, prin intermediul unor orientări elaborate în cooperare cu părțile implicate relevante (factori de decizie, IMM-uri, comunitățile locale), cu privire la necesitatea de a conlucra în cadrul unor parteneriate stabilite la nivel regional, în vederea organizării durabile a evenimentelor sportive;
- Va considera sportul ca o parte integrantă a componenței „Informare și comunicare” din cadrul noului program LIFE+.