Sportul de Vrancea vă prezintă în mai multe numere conținutul „Cărții albe privind sportul”, redactată de Comisia Europeană, Direcția Generală Educație și Cultură. Mai multe puteți afla de pe site-ul Uniunii Europoene consacrat sportului : http://ec.europa.eu/sport/index_en.html
Rolul social al sportului
Sportul este un domeniu de activitate umană care prezintă un grad înalt de interes pentru cetățenii Uniunii Europene și care deține un potențial imens de a-i reuni și de a se adresa tuturor indiferent de vârstă sau origine socială. În conformitate cu un sondaj Eurobarometru efectuat în noiembrie 2004, aproximativ 60 % dintre cetățenii europeni participă în mod regulat la activități sportive organizate în cadrul sau în afara a circa 700 000 cluburi sportive care fac parte, la rândul lor, dintr-o serie de asociații și federații. Marea majoritate a activităților sportive se desfășoară în cadrul unor structuri non-profesioniste. Sportul profesionist are o importanță din ce în ce mai mare și contribuie, de asemenea, la dezvoltarea rolului social al sportului. În afara aspectului de îmbunătățire a sănătății cetățenilor europeni, sportul are și o dimensiune educațională și un rol social, cultural și de recreere. Rolul social al sportului poate sprijini și consolidarea relațiilor externe ale Uniunii.
2.1 Îmbunătățirea sănătății publice prin intermediul activităților fizice
Lipsa de activitate fizică duce la excesul de greutate, favorizează apariția obezității și a unor afecțiuni cronice precum bolile cardio-vasculare și diabetul, care afectează calitatea vieții, pun în pericol viața persoanelor și creează probleme economiei și bugetului alocat sănătății.
Cartea albă a Comisiei „Strategie pentru Europa privind problemele de sănătate legate de alimentație, excesul de greutate și obezitate” subliniază importanța adoptării de acțiuni pro-active în vederea contracarării declinului înregistrat în privința activităților fizice, iar acțiunile sugerate în cele două Cărți în privința activităților fizice se vor completa reciproc.
Ca instrument de sprijinire a activităților fizice menite să îmbunătățească sănătatea, mișcarea sportivă exercită o influență mai importantă decât oricare altă mișcare socială. Sportul reprezintă o activitate atractivă pentru oameni și beneficiază de o imagine pozitivă. Cu toate acestea, potențialul recunoscut al mișcării sportive de sprijinire a activităților fizice menite să îmbunătățească sănătatea adesea nu este folosit pe deplin și trebuie să fie dezvoltat.
Organizația Mondială a Sănătății (OMS) recomandă cel puțin 30 de minute de activitate fizică ce necesită un efort moderat (inclusiv activități sportive, dar nu numai) pe zi pentru adulți și 60 de minute pentru copii. Autoritățile publice și organizațiile private din statele membre ar trebui să contribuie la atingerea acestui obiectiv. Unele studii recente arată faptul că progresele înregistrate până în prezent în acest domeniu nu sunt suficiente.
- Comisia propune elaborarea în cooperare cu statele moderne, până la sfârșitul anului 2008, a unor noi orientări referitoare la activitățile fizice.
Comisia recomandă promovarea la nivel ministerial a unei cooperări consolidate între sectoarele sănătății, al educației și al sportului în statele membre, în vederea definirii și a punerii în aplicare a unor strategii coerente de reducere a incidenței excesului în greutate, a obezității și a altor riscuri pentru sănătate. În acest context, Comisia încurajează statele membre să examineze modul în care promovează conceptul de viață activă prin intermediul sistemelor naționale de educație și de formare, inclusiv prin formarea profesorilor.
Organizațiile sportive sunt încurajate să aibă în vedere potențialul propriu de încurajare a activităților fizice menite să îmbunătățească sănătatea și să întreprindă acțiuni în acest scop. Comisia va facilita schimbul de informații și de bune practici, în special cu privire la tineret, cu accent pe nivelul începător.
- Comisia va sprijini o rețea pentru Activitățile Fizice de Îmbunătățire a Sănătății (HEPA) la nivelul UE și dacă este cazul, mai multe rețele specializate, de dimensiuni mai mici, care să se ocupe de aspecte specifice legate de acest subiect.
- Comisia va transforma activitățile menite să îmbunătățească sănătatea într-un element cheie al activităților sale legate de sport și va încerca să acorde o atenție sporită acestui domeniu prioritar în privința instrumentelor financiare corespunzătoare, inclusiv:
Cel de-al șaptelea program-cadru pentru cercetare și dezvoltare tehnologică (aspecte legate de stilul de viață, care sunt relevante din punct de vedere al sănătății);
Programul privind sănătatea publică pentru perioada 2007-2013;
Programele Tineret și Cetățenie (cooperare între organizații sportive, școli, societatea civilă, părinți și alți parteneri de la nivelul local);
Programul de învățare continuă (de formare a profesorilor și de cooperare între școli).
2.2 Unirea forțelor în lupta împotriva dopajului
Dopajul reprezintă o amenințare pentru sport în întreaga lume, inclusiv pentru sporturile practicate la nivel european. Acesta subminează principiul competiției deschise și corecte. Dopajul reprezintă un factor descurajant, pentru practicarea sporturilor, în general și îi expune pe sportivii profesioniști la un stres nejustificat. Acesta afectează în mod semnificativ imaginea sportului și prezintă probleme serioase pentru sănătatea persoanelor. La nivel european, lupta împotriva dopajului trebuie să ia în considerare atât aplicarea legii, cât și dimensiunea sănătății și pe cea a prevenirii.
- Se pot dezvolta parteneriate între agențiile de aplicare a legii din statele membre (poliția de frontieră, cea de la nivel național și local, vămile etc.), laboratoarele acreditate de Agenția Mondială Antidoping (WADA) și INTERPOL în vederea asigurării, într-un cadru de siguranță, a unui schimb oportun de informații referitoare la substanțele și la practicile de dopaj. UE ar putea sprijini astfel de eforturi prin organizarea de cursuri de formare și prin crearea de rețele între centrele de formare a polițiștilor.
Comisia recomandă ca, pe întregul teritoriu al UE, comerțul cu substanțe dopante ilicite să fie tratat în aceeași modalitate în care este tratat comerțul cu droguri ilicite.
Comisia cere tuturor factorilor cu responsabilitate în domeniul sănătății publice să aibă în vedere riscurile pe care dopajul le prezintă pentru sănătate. De asemenea, aceasta solicită organizațiilor sportive să elaboreze norme de bună practică în vederea asigurării unei mai bune informări și educări a tinerilor sportivi și sportive cu privire la substanțele dopante, rețetele medicale care ar putea conține astfel de substanțe, precum și privire la implicațiile pe care aceste substanțe le au asupra sănătății.
UE ar putea beneficia de o abordare mai bine coordonată a aspectelor legate de lupta împotriva dopajului, în special prin definirea unei poziții comune în relațiile cu Consiliul Europei, WADA și UNESCO și prin schimbul de informații și bune practici între guverne, organizațiile naționale antidopaj și laboratoare. Punerea în aplicare corespunzătoare în statele membre a Convenției UNESCO împotriva dopajului în sport reprezintă un element extrem de important în acest context.
- Comisia va avea un rol de facilitare, de exemplu prin sprijinirea rețelei de organizații naționale antidopaj din statele membre.
2.3 Sporirea rolului deținut de sport în educație și formare
Prin rolul pe care îl deține în educația formală și nonformală, sportul contribuie la îmbogățirea capitalului uman la nivel european. Valorile transmise prin intermediul sportului ajută la dezvoltarea cunoștințelor, a motivației, aptitudinilor și a pregătirii pentru efortul individual. Timpul petrecut în practicarea activităților sportive la școală și la facultate produce efecte benefice pentru sănătate și educație, efecte care trebuie să fie consolidate.
Pe baza experienței acumulate în cursul Anului european al educației prin sport 2004, Comisia încurajează sprijinirea activităților sportive și fizice prin intermediul diferitelor inițiative politice în domeniul educației și al formării, inclusiv prin dezvoltarea de aptitudini sociale și civice, în conformitate cu Recomandarea din 2006 privind competențele cheie pentru învățarea continuă.
- Sportul și activitatea fizică pot fi sprijinite prin intermediul programului pentru Învățarea Continuă. Promovarea participării la oportunitățile educaționale prin intermediul sportului reprezintă în acest sens o prioritate pentru parteneriatele între școli, sprijinite prin programul Leonardo da Vinci, pentru rețelele tematice și mobilitatea din domeniul învățământului superior, sprijinite prin programul Erasmus, precum și pentru proiectele multilaterale din domeniul formării adulților, sprijinite prin programul Grundtvig.
- Se poate solicita sprijin pentru sectorul sportiv și prin intermediul cererilor individuale de propuneri privind punerea în aplicare a Cadrului european al calificărilor (EQF) și a Sistemului european de credite pentru învățământul și formarea profesională (ECVET). Sectorul sportiv a fost implicat în dezvoltarea EQF și a fost selectat în 2007/2008 ca beneficiar al asistenței financiare. Având în vedere mobilitatea profesională ridicată a sportivilor și fără a aduce atingere Directivei 2005/36/CE privind recunoașterea calificărilor profesionale, acest sector ar putea fi de asemenea desemnat ca sector pilot pentru punerea în aplicare a ECVET, în vederea sporirii gradului de transparență a sistemelor naționale pentru aptitudini și calificare.
- Comisia va introduce acordarea etichetei europene acelor școli care sunt implicate în mod activ în sprijinirea și promovarea activităților fizice în mediul școlar.