ADINA RACOVITEANU PE ACOPERISUL LUMII
DE LA HIMALAYA LA ANZII PERUVIENI
Cu rucsacul în spate prin munții sacri ai lumii!
Dacă aș fi putut privi în viitor, acea zi de pe băncile liceului Unirea, cînd am răspuns la întrebarea “Tu la ce facultate dai?”, mi-aș fi putut oare imagina că peste zece ani aveam să scriu aceste rînduri în ora tîrzie a unei nopți înzăpezite la poalele Munților Stîncoși? Că aveam să aprind un bețișor de santal, pe cînd afară ianuarie va ninge fără încetare, că incantații indiene aveau să răzbată printre arome de bețișor de santal, aducînd cu ele nostalgia călătoriei, a crestelor înzăpezite ale Himalaiei, a vieții din satele himalaiene, a forfotei din orașele Indiene, a emoției simțite pe un vîrf de munte? Nimic din toate acestea nu-mi erau cunoscute, deși sămînța unui vis se simțea deja în răspunsul meu timid la întrebarea “dirigului”: “Eu dau la ecologie...” Nu știam bine ce e ecologia, și îmi petrecusem anii de liceu dedicîndu-mă cu pasiune problemelor de matematică și fizică…însă ceva cu mult mai puternic îmi pusese stăpînire pe suflet: Muntele! Se născuse cumva în mine dorința de a colinda munții sacri ai lumii. Munții evocau imagini mistice în imaginația mea, și totul începuse poate pe plaiurile Vrancei, în verile petrecute în plină natură, legănate de glasul și de poveștile de demult ale bunicului. Copil fiind, îmi plăcea să stau pe muchia unui deal la înserat, privind valea scăldată în apus, în sunetul de talangă al turmelor de oi coborînd pe văi în departare. Acolo am învățat să iubesc natura și să prețuiesc momentele de solitudine în mijlocul ei.
În 1996 am plecat să studiez munții, însă nu la Ecologie la București, ci cu o bursă la Middlebury College, in Vermont (USA) într-un frumos campus așezat pe o colină în apropierea Munților Apalași. Fascinația pentru munte m-a îndemnat să aleg geografia fizică drept specializare. Mi-am început experiența în domeniu în vara anului 1998, lucrând la Institutul de Studii Arctice și Alpine afiliat Universității din Boulder, Colorado. M-a impresionat geografia locurilor din regiunea Sud-Vestică a Statelor Unite: deșerturile roșii din Utah, Marele Canion și ruinele culturilor Anasazi și Pueblo din regiunea celor “Patru colțuri” (Utah, Arizona, Colorado și New Mexico). Îmi amintesc de un moment magic pe crestele Munților Stîncoși, cu luna plină strălucind printre crestele roșiatice în miez de noapte în lacul de la Maroon Bells. Unul din acele momente cînd simți nu numai că ești în munți dar că și munții sunt în tine, făcînd să-ți vibreze ființa, umplîndu-ți cu energie fiecare por, pînă ce devii transparent la frumusețea dimprejur, o parte din ea.
A urmat an an de studiu la Paris, timp în care am mers cu rucsacul prin diferite regiuni ale Franței – Valea Loirei, Savoia, Alsacia și Țara Bască. Dintre peisaje, imaginea Alpilor (Les Aguilles du Chamonix), la apus, și răsăritul de lună de pe pîrtiile de schi de la Chamonix, de unde mă întorceam seara cu schiurile în spate, mi-au rămas întipărite în memorie ca o mărturie a sublimului montan. Tot în primăvara aceluiași an am făcut o călătorie în Africa (Benin și Togo). A fost o experiență unică, în ciuda dificultățilior de transport și a condițiilor precare. Căldura oamenilor și bogătia tradițiilor au fost impresionante, ca și ceremoniile de măști și miturile de creație ale munților si dealurilor, păstrate în religia animistă în regiuni deluroase din Togo.
Toate aceste experiențe m-au îndemnat să îmi continui peregrinările prin munții din lumea întreagă. În afara aspectului stiințific pe care l-am studiat în anii de universitate, am învățat că fiecare loc păstrează o poveste de demult. Localnicii își cunosc locurile prin povești ce atribuie un simbol fiecărei roci, deal, munte, apă, dînd naștere unei o geografii imaginare. Așa s-a născut în mine ideea de a explora acest aspect alegoric al geografiei montane-legătura spirituală dintre oameni, locuri și legende în regiunile de munte. În 2000-2001 am călătorit timp de un an cu rucsacul în spate în Nepal, Tibet, India și Peru pentru a realiza un proiect independent pe tema munților sacri, cu o bursă finanțată de Fundația Watson din Statele Unite. La începutul călătoriei îmi propusesem să merg în căutarea sacrului, un concept pe care doream să-l definesc si să-l înțeleg. L-am căutat în ritualuri și ceremonii, în sate ascunse printre munți și văi, în ceremoniile de pe rîul sacru Gange, în credința grupurilor de pelerini ce urcă în sanctuarul montan pentru a-și venera zeitățile. Am pornit în căutările mele cu o perspectivă diferită de cea a cunoștințelor de geografie, și anume cu intenția de a găsi moduri de manifestare artistică: poveste, cîntec și dans ritualic, mănifestări ce ocupă un loc important în spiritualitatea montană din lumea întreagă.
Nepal
Mi-am început călătoria în Nepal în luna august, cînd Valea Kathmandu e o defilare de festivaluri pline de culoare, dans și muzică. Zilele musonului au fost neuitate. Ploi torențiale, liniștitoare. Zile în care timpul se scurgea lent în după-amiezi lungi cu aroma unei cești de ceai nepalez. Pe străzi, șuvoaie de noroi și apă. Poluara teribilă ajungea adînc în plămîni. Traficul era o mulțime de oameni, taxiuri, rickshaws, care toate la un loc produceau un aer gri pe care îl înghițeam încet încet zi de zi spunîndu-mi că face parte din viața de zi cu zi. Ca și lipsa apei calde sau a încălzirii din camerele de hotel, două lucruri ce devin irelevante în fața trăirilor intense, a experiențelor culturale. O lună și jumătate am trăit în ritmul vieții nepaleze, în afara orașului, într-un fel de sătuc curat și plin de verdeață, unde m-a găzduit o familie nepaleză. Am căpătat instantaneu cîțiva “frați” și “surori”, am devenit oaspete de onoare și subiect al curiozității familiei, am mîncat orez de două ori pe zi, și am practicat intensiv limba nepaleză. După sezonul musonic, vîrfurile înzăpezile ale Himalaiei au apărut deasupra orașului, îmbiindu-mă să merg pe cărările lor. Privirile-mi, obișnuite cu aglomerația de oameni și poluare din Valea Kathmandu, au rătăcit mult timp printe vîrfuri si ghețari în zona Everest. Am pornit cu rucsacul în spate, m-am simțit liberă printre oameni și munți, zburdînd de bucurie. În Himalaia, mii de pelerini Hinduși urcă la baza muntelui Shorung Yul-lha, zeul păzitor al regiunii Solu, pentru a se scălda în apele lacului Dudh Kunda (Lacul de Lapte). La mănăstirea Tengboche din regiunea Everest, dansul călugărilor Tibetani, “Mani Rimdu”, simbolizează victoria Budismului asupra religiei animiste Bon-Po. Nepalezii venerează de asemenea Sanctuarul Annapurnei cu vîrful Machapuchare și Mt. Kanchenjunga. Aceste vîrfuri fiind considerate sacre, ascensiunea lor este înterzisă ca și profanare a spațiului sacru.
Tibet
Cu cîțiva ani în urmă, Tibetul era în închipuirea mea doar o serie de imagini alb-negru pe care le văzusem într-un diason la universitatea din Vermont. Fețele Tibetanilor, marcate de schimbările Revoluției Culturale, și imaginea muntelui Kailas ca un simbol spiritual, îmi rămaseseră întipărite în memorie mult timp după ce am părăsit auditoriumul. Imaginea pămînturilor Tibetane, cu siluete de călugări ce dispar de după mănăstiri, mă atrăgea tot mai mult. Locurile văzute doar în fotografii alb-negru cu ani în urmă au căpătat contur, în aerul cristalin al după-amiezii în care am ajuns în Lhasa. Lacuri verzi și pămînturi roșii erau cufundate în liniște și solitudine. Am pășit din aeroport, aflat la 90 km de Lhasa, în aerul rar la 3,650m. Un Tibetan ne-a întîmpinat cu “kata”, o eșarfa albă ce se oferă în templele tibetane, și un “Tashi Delek” prietenos. Era toamnă timpurie. Pe șoseaua șerpuind, din goana minibusului, soarele răzbătea printre frunze galbene. Reușisem să mă strecor în Tibet în mod independent, ceea ce era încă interzis de autoritătile chineze. Mă simțeam ca un explorator clandestin din secolele trecute. Timp de o lună am călătorit prin Tibetul Central pe autobuze locale cu alți tibetani. Cînd acestea nu erau disponibile, făceam autostopul pe camioane, cu alți călători întîlniți în Lhasa. Mergeam cu frica poliției chineze care daca ne-ar fi descoperit ne-ar fi amendat. Căutam, în mănăstiri și locuri de pelerinaj, religia care de-abia mai pîlpîie în templele pustiite. Ea se ascunde însă în ochii înlăcrimați ai bătrînicilor ce merg în fiecare dimineață în circuitul din jurul mănăstirii, sau a pelerinilor ce înconjoară muntele sacru Kailas. Chiar și în incantațiile calugărilor ce răzbat din mănăstirea Rongbuk de la baza muntelui Everest, la granița dintre Tibet și Nepal, unde în ciuda turismului se păstreaza tradiția ca înaintea fiecarei expediții pe Everest să se țină o ceremonie închinată zeiței Chomolungma, pentru a-i cere permisiunea ascensiunii în sanctuar. Ajunsesem la baza lui Everest după trei zile de urcuș lin dar greu pînă la 5,100 m, printre întinderi roșii si pustii în care singurii oameni întîlniți au fost cîtiva nomazi. Nopțile pe platoul tibetan erau solitare si înghețate. Pe cort aveam un strat de bruma groasă, iar luna plină lucea peste vîrfuri. După peripeții pe camioane, nenumărate pene de cauciuc, întîlniri cu copii cu obrajii îmbujorați, arși de soarele puternic al platoului tibetan, și o imagine a întregului lanț Himalaian de la trecători înalte, călătoria s-a terminat cu o sticlă de bere “Lhasa”, într-un restaurat în care se adună călători și deapană amintiri în căldura focului din sobă…
India
Cînd iarna și-a așters zăpezile peste Himalaia am pornit spre India. Orașele indiene mi s-au părut, după liniștea munților, o înnebunitoare învălmășeală de oameni. Am trecut granița Nepal-India și am mers la Benares, leagănul civilizației hinduse. După ore nesfîrșite în trafic, m-a întîmpinat o lună plină, roșie, uriașă, răsărind din Gange. Mulțimi de oameni erau adunați la crematoriile de pe malul Gangelui, și sute de pelegrini fără adăpost se pregăteau să doarmă pe scările ce duc la Gange. Aerul era cald, umed. Senzație de vechi, străzi înguste în care vacile sacre merg leneș printre gunoaie, oameni și vînzători. E un miracol cum sacrul reușește să transpară în fiecare zi, în mjlocul acestei mulțimi, în viața de zi cu zi, în locuri precum Benares. O dată la 12 ani, în pelerinajul Khumba Mela, hinduși vin din toate colțurile Indiei pentru a se scălda în Gange la conflența rîurilor sacre, în Allahabad. M-am alăturat și eu celor 15 milioane de pelerini, singura adunare omenească ce se poate vedea din spatiu. M-am oprit apoi pe malurile Gangelui în Rishikesh, la poalele Himalaiei, unde apa Gangelui e încă neploluată, limpede ca și cristalul, unde sute lumînări sunt trimise pe apă la asfințit, ca si ofrandă, în ceremonia aarti. După 6 ani, aveam sa mă întorc în India pentru a regăsi magia acelor locuri, și pentru a începe un proiect de doctorat pe tema schimbărilor glaciare în Himalaia Indieni. Dar despre acea călătorie, pe care tocmai am încheiat-o, într-un viitor articol.
Peru
Odată cu venirea musonului am călătorit spre Anzii Peruvieni, ceea ce s-a dovedit a fi o perpetuă peregrinare prin sărbători, cu cîntece și dansuri, cu zîmbetele largi ale oamenilor, ce înfruntă frigul înalțimilor. În Anzi, condiția sacră a munților se manifestă prin prezența miturilor de fertilitate. Asociația simbolică Munte-Apă-Fertilitate a stat la baza tradițiilor andine încă din timpuri pre-columbiene. Astfel, divinitățile erau personificate ca și intervenții ale fenomenelor meteorologice precum ploaie sau grindină. Ritualuri destinate apei si recoltelor mai există înca în regiunile din Sud din Peru. Plaiurile peruviene sunt încîntătoare, ca și oamenii. Satele de piatră din Valea Sacră a Incașilor par în afara timpului. Insulele liniștite de pe Lacul Titicaca cu apele argintii sunt încremenite sub soarele după-amiezii. În miez de noapte, incantațiile șamanilor răzbat de la lacurile sacre Huaringas. Șuvoaie de lacrimi îngheață pe obrajii călătorilor în festivalul “Qoyllur Rit’i”, unde mii de pelerini urcă în sanctuarul montan, îmbracați în costume tradiționale si însoțiți de fluiere, dansuri și muzică. Crestele înzăpezite ale Cordilierei Blanca, în lumina albă a unei dimineți înghețate, senzația de nemărginire, de a fi atît de aproape de munți, mi-au dat febra de a urca mai sus, de a atinge ghețarii. Primul munte a fost nevado Pisco, în Cordillera Blanca (5762m). Cerul plin cu stele se prăvălea peste noi în noapte, și în clar de lună sclipeau ghețarii. Liniste completă, doar scrîșnitul colțarilor nostri pe gheață, apoi cerul s-a colorat în nuanțe de violet, trandafiriu, portocaliu, galben și….soare!!! Eram pe vîrf, înconjurată de atîția munti, de vîntul rece, și de mult, mult albastru…
Magia locurilor Incașe, vîrfurile Anzilor unde în secolul XVI Incașii făceau sacrificii umane dedicate zeitătilor montane, m-au fermecat atît de mult încît m-am întors în Peru în fiecare vară în cursul tezei de Masterat, în care am explorat arheologia glaciară a acelor locuri folosind sisteme geografice internationale (GIS). În vara anului 2003 am fost invitată de o echipă de glaciologi de la Institutul de Cercetare pentru Devvoltare din Franța pentru a participa la un carotaj pe vîrful Coropuna în Peru, cu scopul de a reconstitui schimbările climatice regionale din perioada cîtorva mii de ani. Ca urmare a acestei expediții, am continuat colaborarea cu echipa franceză, mi-am îndreptat cercetarea către schimbări glaciare folosind imagini satelitare. Continui să lucrez cu aceeași echipă ca și colaborator pentru projectul de doctorat in Himalaia. Această cercetare îmi permite să continui ceea ce îmi place cel mai mult pe lume: sa călătoresc, să merg pe munte, și să întîlnesc în permanență oameni si idei noi. Ah, și nu în ultimul rînd: să mă bucur de viața de student, cu urcușurile și coborîșurile ei, dar în general cu o imensă senzație de libertate.
După fiecare călătorie, toată experiența pare un vis. Locurile și momentele trăite îmi par o succesiune de imagini, o serie de amintiri învăluite într-o aură de nostalgie. N-am vorbit aici de momentele grele ale călătoriei. Orele nesfîrșite în autobuze locale, ingramadita intre rucsac și un sac de orez, în compania localnicilor (inclusiv o oaie sau o capră sau cîteva rațe), aerul rarefiat al altitdinilor care face ca fiecare pas să pară o eternitate, serile la munte în care pentru luni in sir singura casă îti e sacul de dormit, dorința de o baie fierbinte…sau momentele de singuratate care inevitabil îti dau tîrcoale. N-am vorbit de aceste momente pentru că ele se pierd repede în uitare, în umbra atîtora momente fericite…La sfirstiul calatoriei, ramin doar amintirile placute, iar restul, dificultățile, momentele grele, rămîn undeva uitate într-un colț al memoriei.
Undeva, dincolo de Munte, mai dăinuiesc încă legende necunoscute, mituri si ritualuri. Localnicii dansează și cîntă în transă. Realitatea se pierde în cețurile Muntelui arătîndu-ți tărîmuri de vis de dincolo de timp. Urcând Muntele, poți transcende timpul. Urcînd Muntele, cobori adânc în tine…
Pentru Sportul de Vrancea, Adina RACOVIȚEANU
Elevã a CNU 1990-1996
Universitatea Middlebury, Vermont (SUA) 1996-2000
Doctorand la Universitatea din Colorado
Bursierã a NASA Earth System Sciences Fellowship, American Society for Photogrammetry and Remote Sensing (ASPRS)