Profesorii de sport se bat pentru îndreptarea unei erori. Cine îi susține?
IN CONSTITUTIA ROMANIEI SCRIE CA EDUCATIA FIZICA SI SPORTUL SUNT PRIORITATI NATIONALE...OARE?...
Un grup de profesori de educație fizică și sport din Vrancea au elaborat și făcut public, în urmă cu câteva luni, un apel către toți cei care, prin poziție politică ori administrativă, dar și ca voce a societății civile, pot să determine schimbarea deciziei prin care a fost redus la una numărul de ore dedicate sportului în școala românească. Argumentele inițiatorilor apelului sunt limpezi, de necombătut pentru că vin din realitatea românească și au și susținerea în norme europene la care România a aderat odată cu intrarea în Uniunea Europeană.
Apelul pornit din Vrancea a generat reacții pozitive din partea mediului școlar – profesori, elevi, părinți - fără a impresiona, se pare, prea mult, pe decidenții politici care, nici în campania electorală nici după aceea, nu au dat vreun că i-ar fi receptat mesajul. Oricum, dacă o fi fost vreo umbră de interes din partea lor, ea a fost anulată de agățarea sportului ca un apendice la un minister cu un nume prea complicat pentru a mai distinge în el și partea cu sportul. Iar la dezbaterea bugetului pentru 2010, Funeriu, ministrul care păstorește domeniul, nu a scos nici măcar un sunet care să aducă aminte de educația fizică și sport. Poate, tocmai de aceea, inițiatorii apelului au revenit și au generat la nivel de țară o acțiune de strângere de semnături în favoarea ideii de revenire la o stare de normalitate în educația fizică și sportul în scoală. Pe baza acestor semnături, se intenționează structurarea unei inițiative legislative în domeniu. Ce șanse are o astfel de întreprindere este de greu de spus. În situația din țară și având în vedere intențiile Guvernului de reducere a personalului din învățământ, sunt tentat să cred că decidenții politici vor trece cu voioșie peste ea. Poate, însă, mă înșel, și în Parlament se va constitui o masă critică în stare să impună alinierea statutului educației fizice și sportului în școlile din România la statutul pe care îl au în Uniunea Europeană. Ceea ce este remarcabil, dincolo de orice judecăți de valoare, este capacitatea unei categorii de cadre didactice de ieși din letargie, de a trage un semnal de alarmă asupra consecințelor păguboase, din perspectivă socială, ale unei măsuri pompieristice. La fel de remarcabilă este mobilizarea profesorilor de sport pentru ca demersul să aibă și o finalitate, chiar dacă ar fi ca aceasta să ajungă doar până la stadiul de inițiativă legislativă. Este de așteptat ca, măcar din oportunism politic, inițiativa să fie preluată de parlamentari care să o promoveze și să se bată pentru ea până devine act normativ.
Petrică BUTUC