EDUCATIA FIZICA SI SPORTUL IN ROMANIA IN SITUATIE CRITICA
PROFESORII DE EDUCATIE FIZICA SI SPORT DIN VRANCEA TRAG UN SEMNAL DE ALARMA
In plina criza economica mondiala ne-am mai facut rost de o criza. Impotriva Constitutiei Romaniei si impotriva sanatatii acestui popor, am ajuns ultima tara din Europa si nu numai, in ceea ce privesc numarul de ore de educatie fizica si sport din scoala. Efectele sunt de negandit, necontrolat si nereparat. Ne facem ca nu stim ce se intampla, dar situatia este sinucigasa. Un grup de profesori din Vrancea, la initiativa profesorului de educatie fizica si sport Florin Eufrosie, au redactat o petitie catre actualul ministru al educatiei, cercetarii si inovarii Emil Boc si ministrului sanatatii publice, Adriean Videanu, in ceea ce priveste normalizarea numarului de ore de educatiei fizica si sport din liceele din Romania. Demersul din Vrancea este unanim sustinut de specialistii in domeniu. Asteptam pe adresa redactiei noastre si chiar pe forum comentariile si parerile dumneavoastra despre acest aspect de criza majora. Sportul de Vrancea va prezinta aceasta petitie perfectibila:
PETITIE
referitoare la normalizarea situației privind numărul de ore de educație fizică și sport din liceele românești
În conformitate cu Ordinul nr. 3309 din 2.03.2009, specialitatea educație fizică a fost ciuntită din planurile de învățământ, fiind introdusă în trunchiul comun, la majoritatea elevilor de liceu, o singură oră de educație fizică pe săptămână. Conform unor precizări sosite ulterior, pe lîngă unica oră de educație fizică din trunchi, elevii pot beneficia, opțional, dar în afara orarului, fără nici un fel de obligativitate, de încă una sau mai multe ore de educație fizică, care se vor putea desfășura în cadrul orelor de ansamblu sportiv sau de formații sportive, care vor fi organizate în funcție de oferta școlii respective, de posibilitățile acesteia legate de bazele sportive și de resursele umane – profesorii, care ar urma să conducă aceste activități. Este déjà luna noiembrie a primului an școlar în care se aplică aceste măsuri “sclipitoare”. În calitate de profesori de educație fizică la unul din liceele care au fost afectate de aceste schimbări operate în programul elevilor, am constatat următoarele:
1. Unica oră de educație fizică prevăzută în trunchiul comun este absolut insuficientă pentru ca un copil să ajungă să-și însușească la un nivel cât de cât acceptabil competențele pe care acesta ar trebui să le aibă la sfârșitul ciclului liceal, așa cum sunt cuprinse în programele de educație fizică elaborate de către Ministerul Educației, Cercetării și Inovării pentru o singură oră pe săptămână.
2. Lipsa obligativității participării la orele de educație fizică suplimentare determină o foarte slabă participare a elevilor la aceste forme de activități, aceasta și pe fondul lipsei de educare și informare a populației școlare cu privire la importanța și rolul mișcării în dezvoltarea psihosomatică a elevilor, în intergrarea lor socială, în definirea și formarea caracterului viitorului adult, în conformitate cu principiile sănătoase ale vieții în contextul existenței acestora ca cetățeni europeni educați, sănătoși și informați.
3. Scoaterea în afara orarului a orelor de ansamblu sportiv, a determinat în rândul elevilor o stare de nedumerire, pentru că cei mai mulți dintre ei conștientizează totuși faptul că au nevoie să facă mai multă mișcare. În același timp, deși la începutul anului școlar au fost atât de mulți doritori să se înscrie la orele de ansamblu sportiv, încât ne-a fost greu să facem față cererilor, elevii au constatat faptul că nu se pun absențe, că nu se pun note și mai mult decât atât, orele aveau loc în afara orelor de curs, adică după ce petrecuseră déjà 6 ore la școală, sau înainte de a petrece șase ore la școală (pentru cei care învață după – amiază). Asta i-a determinat încet-încet să vină din ce în ce mai puțini la orele de ansamblu sportiv,. Din punctul nostru de vedere, al profesorilor de educație fizică, nu avem ce să ne reproșăm. Am pus la dispoziția elevilor tot ceea ce colegiul nostru putea oferi, precum și tot ceea ce priceperea noastră ne putea ajuta: fotbal, baschet, handbal, volei, tenis de masă, fitness (avem o sală amenajată special), gimnastică aerobică, stretching. În ceea ce ne privește, putem spune că avem numărul de elevi care să participe la orele de ansamblu sportiv și formații sportive, astfel încât catedrele noastre să nu fie amenințate. Marea problemă este însă aceea că, dacă facem un calcul simplu al procentului din numărul total de elevi care nu face decât o singură oră de educație fizică pe săptămână (78%), constatăm că declarațiile doamnei ministru Andronescu, cea care a inițiat aplicarea acestor măsuri total aberante, cum că elevii vor face între 3 și 5 ore de educație fizică pe săptămână, sunt total neadevărate.
Conform unor studii, numărul persoanelor supraponderale din Uniunea Europeană este de 14 milioane, din care peste trei milioane copii. Cauzele acestei cifre îngrijorătoare sunt dieta nepotrivită și lipsa activităților fizice. În noiembrie 2007, Parlamentul European și-a îndreptat atenția asupra raportului prezentat de deputatul Pál Schmitt cu privire la educația fizică.
La întrebarea „se practică suficiente activități sportive în școli?“, răspunsul dat de cetățenii europeni a fost „nu“. Documentul a identificat o serie de probleme de importanță majoră: prea puțin timp acordat sportului și scăderea mediei de timp alocat activităților sportive la 109 minute pe săptămână în școlile primare și 117 în liceu. Ambele cifre sunt în cădere liberă începând cu 2002. Alte deficiențe constatate: opțiunile sportive în școli nu sunt suficient de interesante pentru a motiva elevii, activitățile sportive practicate au un înalt grad de competitivitate, lipsa de coordonare dintre sportul din interiorul și din afara școlilor. Raportul propune un orar școlar care să includă cel puțin trei ore de activități fizice pe săptămână și o conexiune între activitățile fizice din interiorul și din afara școlii. De asemenea, se dorește includerea minorităților etnice și a persoanelor cu dizabilități, precum și introducerea educației fizice ca disciplină obligatorie în școala primară și în liceu. Astfel, educația fizică ar trebui să fie obligatorie în programele educaționale, iar copiii ar trebui să aibă cel puțin trei ore de sport pe săptămână. În plus, raportul cere Statelor Membre să asigure obligativitatea unei anumite cote de ore pentru educație fizică în școli, în ciclul primar și secundar, iar, la nivel academic, să asigure un grad mai mare de integrare între sport și cursurile obișnuite. Parlamentul îndeamnă Statele Membre să continue campaniile de informare destinate copiilor de vârstă școlară și părinților acestora cu privire la conexiunile între modul de viață sănătos, exercițiul fizic și alimentație. Mai mult, deputații susțin că ar trebui acceptate acele principii conform cărora în orar ar trebui să fie prevăzute cel puțin 3 ore de educație fizică pe săptămână, urmând ca școlile să depună eforturi pentru a depăși acest prag, în funcție de posibilități. Ei recomandă utilizarea fondurilor structurale pentru înființarea și dezvoltarea unităților sportive școlare din regiuni defavorizate și invită Comisia, Consiliul și Statele Membre ca, ținând seama de principiul subsidiarității, să elaboreze un cadru legislativ care să ajute la creșterea investițiilor și a mijloacelor materiale alocate pentru activitățile sportive ale tinerilor. În contextul în care raportul subliniază că educația fizică este singura disciplina din programa școlară care urmărește pregătirea copiilor pentru un stil de viață sănătos și care transmite valori sociale importante (autodisciplina, solidaritatea, spiritul de echipă, toleranța și sportivitatea) e clar că toate aceste „indicații prețioase“ ar trebui de urgență puse în practică. Realitatea dovedește însă că principiul amânării îl bate pe cel al subsidiarității!
redactia@sportuldevrancea.ro