8 noiembrie Sf. Arhangheli Mihail și Gavriil
Sărbătoarea de astăzi se înscrie în rîndul praznicelor ce serbează făpturile create de Dumnezeu înainte de facerea lumii. Îngerii, soborul ființelor spirituale, au avut un rol important în istoria neamului omenesc și a mîntuirii acestuia din păcat. Sf. Dionisie Areopagitul scrie în „Ierarhia cerească” despre faptul că îngerii sunt grupați în trei triade („ceruri”) care, la rândul lor, se divid fiecare în trei cete. Fiecare dintre aceste cete are o misiune foarte precisă: serafimii, cei mai „apropiați” de tronul dumnezeiesc, sunt cei care laudă neîncetat pe Dumnezeu (Is. 6: 3); heruvimii, cei cu ochi mulți, sunt cei care contemplă perfecțiunile Dumnezeirii (acest lucru este simbolizat în icoane prin ochii cu care le sunt acoperite „trupurile”); tronurile care stau împrejurul tronului Sfintei Treimi; domniile care revarsă cârmuitorilor puterea de a conduce cu înțelepciune și dreptate; puterile care dau credincioșilor tăria de a rezista în ispite; stăpâniile sunt cele care au stăpânire peste demoni și îi feresc pe creștini de cursele lor; începătoriile, arhanghelii mai-marii îngerilor și îngerii (vestitorii) care vestesc oamenilor voia lui Dumnezeu.
Cele două ființe supranaturale pe care Biserica le prăznuiește în fiecare an la 8 noiembrie sunt considerate de Sfinții Părinți ca „supravestitori” sau „arhangheli”. Chiar dacă, potrivit ierarhiei de care vorbește Sf. Dionisie, acești îngeri se află pe penultima treaptă, rolul lor în istorie a fost unul foarte important. Astfel, Arhanghelul Mihail (Mihael se traduce „Cine este Dumnezeu?” sau „Cine este ca Dumnezeu?”) a fost îngerul care s-a luptat cu Satana pentru trupul lui Moise și tot el este cel care a contribuit la stabilitatea în bine a îngerilor buni atunci când Lucifer a căzut. Așa cum relatează sf. Evanghelist Luca, Arhanghelul Gavriil a fost trimis către fecioara Maria din Nazaret, pentru a-i vesti că a fost aleasă de Dumnezeu să aducă în lume pe Fiul Său, spre mîntuirea lumii. După o viețuire de 12 ani în templul din Ierusalim, Fecioara Maria a fost încredințată unui bătrîn drept, numit Iosif, acesta luînd-o în casa sa din Nazaretul Galileii. Acolo, pe cînd se afla la rugăciune, a primit vestea adusă de arhanghelul Gavriil, că a aflat har înaintea lui Dumnezeu, dovedindu-se vrednică să aducă în lume, ca om întrupat, pe Mîntuitorul Iisus Hristos. Mai mult nedumerită decît speriată, Maria întreabă doar: "Cum va fi aceasta, de vreme ce eu nu știu de bărbat?". La răspunsul îngerului că totul se va petrece cu puterea și lucrarea Duhului Sfînt, își dovedește smerenia și ascultarea față de Dumnezeu: "Iată roaba Domnului. Fie mie după cuvîntul tău". Arhanghelul Gavriil este una dintre căpeteniile îngerilor, vestitori ai voii lui Dumnezeu. După mărturiile Scripturii și ale Tradiției, se spune că Gavriil a fost cel care l-a învățat pe Moise în pustiul Egiptului să scrie Cartea facerii. Tot Gavriil a fost cel care i-a vestit lui Zaharia că Elisabeta va naște pe Înaintemergatorul Domnului, sf. Ioan Botezătorul. Dacă răsfoim Sfânta Scriptură, observăm că prezența acestui arhanghel este una cât se poate de evidentă în istoria mântuirii, el fiind întâlnit atât în Vechiul cât și în Noul Testament. Sfinții Părinți consideră că el a fost îngerul cu sabie de foc pus să păzească poarta Raiului după ce Adam și Eva au fost alungați din Eden apoi, el este acela care i-a condus pe Lot și pe membrii familiei acestuia afară din Sodoma și Gomora și tot el este protectorul poporului Israel. În Noul Testament, Mihail este prezentat ca îngerul care are stăpânire asupra Satanei și, în această calitate, el este una dintre cele mai impunătoare prezențe angelice. Arhanghelul Gavriil este reprezentat în iconografia creștină purtînd în mîini floarea de crin iar Sf. Arhanghel Mihail este înfățișat avînd o sabie de foc, simbol al luptei purtate împotriva răului din lume. În tradiția ortodoxă, sărbătoarea de la 8 noiembrie este legată de cultul de care se bucura arhanghelul la o biserică din Constantinopol, așezată în zona termelor împăratului Arcadius (383 - 408). Tot în Bizanțul de altă dată cultul Arhanghelului Mihail era foarte răspândit în zona Sosthenion, la circa 80 de km sud de Constantinopol. Din regiunea capitalei bizantine sărbătoarea de la 8 noiembrie s-a răspândit în întreg imperiul și a rămas până astăzi, ca o dovadă vie a cinstirii de care se bucură acest mare „voievod” al oștilor cerești în sufletele creștinilor.
În municipiul Focșani, există două biserici care poartă hramul Sfinților Arhangheli Mihail și Gavriil: bisericuța Stamatinești, cu preotul paroh Viorel Gătej și biserica din str. Garofiței, unde părinte paroh este pr. Ionel Ene. Totodată, Sfinții Mihail și Gavril sunt considerați patronii spirituali ai Jandarmeriei Românie.
9 noiembrie Sf. Mucenici Onisifor și Porfirie
Sfinții Mucenici Onisifor și Porfirie au trăit pe vremea domniei împăratului persecutor Dioclețian (286-305), de la care multe chinuri au răbdat pentru Hristos. Închiși din simplul motiv că mărturiseau credința în Hristos, au fost aduși înaintea guvernatorului. Păstrîndu-și credința, au grăit fără teamă că se închină lui Hristos, Dumnezeu adevărat. Pentru această mărturisire, au luat bătăi și răni peste tot trupul, în cazan în clocot au fost aruncați, pe grătar înroșit în foc arși și întru toate aceste chinuri, măcar că pătimeau, se ușurau oarecum cu puterea Celui Preaînalt. Păgînii, care-i puneau la cele mai neîndurate cazne, văzînd că nimic nu-i poate depărta de la credință lor, au poruncit la sfîrșit și au legat picioarele Sfinților de cai sălbatici și, gonindu-i slujitorii, Mucenicii au fost tîrîți, multe ceasuri, peste spini și bălți, peste pietre ascuțite și colțuroase, care le rupeau carnea de pe ei. Și așa și-au dat sufletele lor în mîinile lui Dumnezeu. Iar trupurile lor, luate în taină de credincioși, s-au așezat cu cinste în satul ce se cheama Panghianeta. Tot astăzi Biserica o pomenește pe sf. Cuvioasă Matroana. Aceasta a trăit în zilele împăratului Leon cel Mare (457-474) și a urmașilor lui, fiind din Perga Pamfiliei. Aflată într-un pelerinaj la Constantinopol a cunoscut două fecioare, Eugenia și Suzana, rîvna la nevoință a acestora, căci nu lipseau de la biserică și petreceau toată noaptea îndeletnicindu-se în posturi și privegheri. Deci, aprinzîndu-se și mai cu multă căldură de dragostea credinței spre Dumnezeu, Sfînta s-a hotărît să meargă într-o mînăstire. Și a petrecut aici multă vreme sporind în duhovnicească înțelepciune și în fapte bune. Atunci când a murit stareța cea bătrînă, cuvioasa Matroana, a fost aleasă de toate maicile să le fie lor stareță în mînăstirea din Emesa. A trăit pînă la o sută de ani, când cu pace s-a mutat la Domnul.
10 noiembrie Sf. Apostoli Olimp, Rodion, Sosipatru, Erast, Cuart și Tertiu
Tradiția mărturisește că toți acești Sfinți au făcut parte din ceata celor 70 de Apostoli ai Domnului. Din viața lor închinată răspîndirii cuvîntului lui Dumnezeu puține știri s-au păstrat pînă astăzi. Despre sfinții Olimp și Rodion se știe că l-au urmat pe sfîntul Apostol Pavel, la Roma, unde, fiind prinși pe vremea împăratului Nero, din porunca acestuia, li s-au tăiat capetele. Sf. Sosipatru este pomenit de Sf. Pavel în Epistola lui adresată romanilor, iar tradiția ne spune că a fost episcopul Bisericii din Iconia, unde s-a săvîrșit în pace. Sf. Erast, iarăși, este pomenit în aceeași Epistolă către romani a marelui Pavel. Acesta a fost mai întîi iconom al Bisericii din Ierusalim, iar apoi episcop al Paneadei, de unde cu pace s-a dus către Domnul. Tot astăzi se pomenește și Sf. Apostol Cuart. El a fost episcop al Beirutului și mult s-a ostenit pentru răspîndirea dreptei credințe. Se spune că a convertit mulți păgîni la creștinism, botezîndu-i și învățîndu-I cuvîntul Evangheliei. După o intensă activitate misionară a adormit în Domnul. Despre Sfîntul Tertiu, el este acela care a redactat Epistola marelui Pavel către romani și a fost al doilea episcop în Iconia, după Sf. Sosipatru. Întru aceastã zi, Biserica îl pomenește și pe Sf. Mucenic Orest. Acesta a trăit în cetatea Tiana, din Capadochiei, fiind doctor. Deci, mărturisind pe Hristos, a fost prins de dregătorul Maximin, pe vremea domniei lui Dioclețian și, nesupunîndu-se a jertfi idolilor, ci mărturisind cu îndrăzneală pe Hristos Dumnezeu, a fost bătut cu toiege atît de rău, cît nu era loc întreg pe trupul său. Deci, l-au dus la capiștea idolilor și, suflînd el asupra lor, au căzut idolii și s-au făcut ca praful. Apoi, l-au închis în temniță și, după șapte zile, stînd înaintea judecătorului Maximin, l-au silit iarăși să jertfească. Și, nesupunîndu-se, i-au pătruns gleznele cu piroane lungi și, legîndu-l cu lanțuri de un cal sălbatic, l-au luat la goană și, tîrîndu-l douăzeci și patru de mile departe de cetatea Tiana, și-a dat sufletul. (Romulus BUZĂȚELU)
sursa foto: artspace.ro
Autor: Romulus Buzatelu