CALENDAR CREȘTIN ORTODOX
2 noiembrie Sf. Mucenici Aftonie, Achindim și Pigasie
Cei pe care calendarul ortodox îi prăznuiește astăzi se numară printre sfinții naționali din Biserica Persiei. Un timp această regiune a făcut parte din imperiul bizantin, fapt ce a permis o intensă acțiune misionară. Aici s-au întemeiat puternice comunități creștine iar în unele orașe au apărut academii și școli teologice, ce au contribuit la convertirea unor popoare din Asia Centrala și Caucaz. Dacă pe la sfîrșitul secolului al VI-lea Biserica Persiei număra peste șase milioane de credincioși, după convertirea la mahomedanism mai putem întîlni astăzi cîteva mii de creștini. Sfinții Achindim, Pigasie și Anempodist îndeplineau importante slujbe la curtea împăratului Sapor cel Mare (310-379). Prin contactul cu lumea bizantină cei trei s-au convertit la creștinism, împreună cu o mare parte a poporului persan. Fiind în război cu Bizanțul, împăratul Sapor al Persiei a declanșat o cruntă persecuție împotriva tuturor celor care reprezentau acest mare imperiu, inclusiv asupra creștinilor. Cronicile vremii vorbesc de sute și chiar mii de suflete ce au fost martirizate între anii 341 și 345. Înalții dregători, mai sus amintiți, au fost pîrîți ca fiind creștini și că se roagă în ascuns în casele lor, pe care le-au transformat în biserici. Au fost prinși atunci cînd se rugau și întemnițați. După mai multe zile de tortură au fost aruncați într-un cuptor încins, unde și-au găsit sfîrșitul. Se spune că în temniță au reușit să mai convertească la creștinism cîțiva persani, între care îi amintim pe Aftonie și Elpidifor, uciși de asemenea în anii persecuției.
3 noiembrie Sf. Mucenici Achepsima, Iosif și Aitala
Tradiția mărturisește că acești sfinți mucenici au trăit pe vremea împăratului persan Sapor și a sf. Constantin cel Mare, împăratul bizantin. Sf. Achepsima, episcop la Anita, era un bătrîn de optzeci de ani cînd a fost prins în timpul persecuției declanșate împotriva creștinilor. El a fost adus înaintea judecătorului Andrahoshar care a poruncit ca Achepsima să fie bătut cu toiege de trandafir. Iar pe Sf. Iosif l-au pus de l-au bătut atît de mult, încît i s-a risipit carnea pînă la oase. Iar pe Sf. Aitala, legîndu-l de mîini și de picioare pe sub genunchi ghemuit, l-au bătut pînă s-a deznodat de prin încheieturi. După acestea, aducînd iarăși pe Sf. Achepsima, l-au bătut treizeci de ostași pînă și-a dat sufletul. Iar pe Iosif, spînzurîndu-l cu capul în jos, l-au ucis cu pietre. Pe Aitala, întinzîndu-l și bătîndu-l patruzeci de ostași, l-au spînzurat și pe el cu capul în jos și așa și-a dat sfîrșitul sau în mîinile lui Dumnezeu. Tot astăzi sunt pomeniți cuviosul Teodor, episcopul Arghirei, și Sfinții Mucenici Sever, Androna, Teodot și Teodota. Calendarul ortodox pomenește tot în aceasta zi, pe Sf. Ahemenid Persul mărturisitorul. Acesta, lăsînd credința tatălui său, s-a botezat în Hristos. Dar aflînd împăratul de aceasta, mult s-a nevoit ca să-l întoarcă la credința lui cea dintîi; și fiindcă n-a putut, i-a luat toată averea. Iar după ce au trecut multe zile, împaratul l-a zărit gol și înfometat. S-a apropiat de el și i-a dat o cămașî după care i-a zis: "Acum poate te-ai mai gîndit, leapadă pe Fiul teslarului, adică pe Hristos". Iar sfîntul, umplîndu-se de rîvnă, a sfîșiat cămașa sa și aruncînd-o împăratului a zis: "Dacă tu socotești că pentru cămașa aceasta îmi voi lăsa eu evlavia mea, ia-ți cămașa împreună cu necredința ta". Văzînd această îndrăzneală, împăratul l-a alungat gol din palat. Iar acesta cu temere de Dumnezeu și cu evlavie petrecîndu-și viața, în pace a adormit de trei ori fericitul și a luat cununa mărturisirii.
4 noiembrie Sf. Cuvios Ioanichie cel Mare
Acest sfînt părinte a văzut lumina zilei la anul 752 într-o localitate din provincia Bitinia, Asia Mică. Această regiune primise creștinismul prin predica apostolilor Petru, Filip și Pavel, dar și a ucenicilor acestora. Sf. Ioanichie s-a născut într-o familie de buni creștini de la care a primit o educație aleasă. Tatăl Miritrichi și mama Anastasia erau simpli agricultori, dar s-au îngrijit ca fiul lor să devină un om de seamă. La vîrsta majoratului s-a înrolat în armata bizantină, unde și-a slujit cu credință împăratul. Acele vremuri erau bîntuite de o prigoană împotriva sfintelor icoane. Acestea erau scoase din biserici și mînăstiri, arse ori batjocorite, iar pereții sfintelor locașuri erau repictate cu chipul împăratului. Se spune că un călugăr l-a mustrat pe oșteanul Ioanichie pentru ceea ce făcea, căci un creștin ce crede în Iisus Hristos nu poate săvîrși o asemenea blasfemie fără să fie pedepsit. De aceea Ioanichie a părăsit armata și s-a hotărît să își caute mîntuirea într-o mînăstire din muntele Olimp. Se spune că pelegrina prin diferite locuri, fără a-și găsi liniștea sufletească. De aceea citea psalmii de pocăință ai regelui David și îi memora. După 12 ani de căutari s-a călugărit într-o mînăstire ce se numea Erest. Dumnezeu l-a învrednicit cu darul facerii de minuni și astfel numeroși pelerini erau tămăduiți trupește și sufletește prin puterea rugăciunii sf. Ioanichie. Pe toți îi îndemna să citească și să rostească psalmii, în orice moment al vieții lor, fie la necaz ori bucurie. Spre sfîrșitul vieții s-a așezat într-o chilie din muntele Antida, unde viețuiau schimnici și asceți. Acolo a aflat, la anul 843, de biruința împărătesei Teodora și a binecredinciosului patriarh Metodie al Constantinopolului asupra celor care prigoneau icoanele. După o viață închinată Domnului, sf. Ioanichie cel Mare s-a stins din viață în anul 846, la remarcabila vîrstă de 94 de ani. Tot astăzi sunt pomeniți sf. Mucenici Nicandru și Ermeu.
5 noiembrie Sf. Mucenic Galaction și soția sa Epistimi
Acești martiri ai sfintei Biserici au trăit în vremea împărăției lui Decius (250-253) și erau originari din cetatea Emesa (Fenicia). Părinții sfîntului Galaction erau păgîni dar au fost luminați de învățătura creștină prin cuvintele călugărului Onufrie, care i-a botezat. Tînărul Galaction a urmat mai multe școli importante ale vremii după care s-a întors în ceteatea natală. Aici a cunoscut-o pe Epistimi, cea care avea să îi devină apoi soție. După ce aceasta a fost botezată creștină, cei doi au hotărît să meargă într-un pelerinaj prin Locurile Sfinte ale Israelului. Impresionați de ceea ce au întîlnit acolo, Galaction și Epistimi au decis să își trăiască viața în curățenie și slujind Domnului. Astfel vor îmbrăca haina monahală, sf. Galaction într-o mînăstire de călugări iar sf. Epistimi într-o obște de fecioare. După o perioadă de liniște împăratul Decius a reluat campania de persecutare a ucenicilor și mărturisitorilor lui Iisus Hristos. De aceea a ordonat tuturor guvernatorilor din imperiu să apice de îndată edictele sale prin care toți cei care erau descoperiți ca fiind creștini să fie obligați, indiferent de mijloace, să renunțe la credința lor, considerată în afara legii. Guvernatorul cetății Emesa, dregătorul Ursus, a declanșat o serie de arestări în rîndul comunității creștine din oraș, între victimele sale mumărîndu-se și cei doi soți, sfinții Galaction și Epistimi. Aceștia, împreună cu numeroși creștin au fost torturați și în cele din urmă uciși prin decapitare la anul 250. Toți mărturiseau credința în Iisus Hristos, Dumnezeul cel adevărat și refuzau închinare la zeii falși ai romanilor. Tot astăzi sunt pomeniți sf. Mucenici Timotei, Teofil și Teotim.
6 noiembrie Sf. Pavel, patriarhul Constantinopolului
Acest sfînt părinte este unul dintre ierarhii mărturisitori ai credinței ortodoxe în fața ereziei ariene și un apărător înfocat a hotărîrilor Sinodului Ecumenic de la Niceea din anul 325. Covocat de împăratul Constantin cel Mare în scopul instaurării păcii în Biserică, acest sinod a condamnat învățătura greșită a preotului Arie din Alexandria și a formulat dogma cu privire la persoana divino-umană a lui Iisus Hristos. Tot acum se alcătuiesc și primele șapte articole ale Crezului. După moartea sf. Constantin tronul imperiului a fost ocupat de cei doi fii ai săi: Constanțiu în Răsărit (337-361) și Constant în Apus. În acea vreme, patriarhul Constantinopolului era sf. Alexandru, care îl avea drept secretar particular pe diaconul Pavel, slujitor al catedralei. Acesta avea să devină apoi chiar patriarh, avînd recomandarea împăratului Constantin. Fiul acestuia, Constanțiu, era sub influența unor episcopi arieni ce nu priveau cu ochi buni activitatea noului patriarh ortodox sf. Pavel. De aceea au reușit să îl înlăture din scaun și să aducă au adept al ereziei îmbrățișate de aceștia. Sf. Pavel a mers atunci la Roma, unde s-a întîlnit cu marele Atanasie al Alexandriei, cel care contribuise decisiv la victoria ortodoxiei la Niceea, și care fusese depus din scaunul patriarhal de episcopii arieni, susținuți de împăratul Constanțiu. Cei doi ierarhi ortodocși primesc scrisori de recomandare din partea papei Iulius și a împăratului Constant pentru a le fi recunoscute meritele. Sf. Pavel s-a întors un timp la conducerea bisericii din Bizanț, după care a fost trimis într-un lung exil în Armenia. Nu avea să se mai întoarcă de acolo căci se porucise uciderea lui. După restaurarea ortodoxiei, trupul binecredinciosului patriarh a fost adus la Constantinopol și îngropat cu cinste. Tot astăzi este pomenit sf. Cuvios Luca.
7 noiembrie Sfinții 33 de martiri din Melitina
Sub împărații Dioclețian (284-305), Galeriu (293-305), Maximian Hercule (286-305) și Constanțiu Chlor (293-306), Biserica a suferit cea mai grea persecuție. Acești împărați, în frunte cu Dioclețian, au dat contra creștinilor patru edicte de persecuție, trei în 303 și al patrulea în ianuarie-februarie 304, prin care decretau dărîmarea locașurilor de cult, interzicerea adunărilor creștine, arderea cărților sfinte și a arhivelor, pedepsirea aspră a clericilor și creștinilor care nu apostaziau de la credința în Hristos. In 298, Galeriu a procedat la o "curățire" a soldaților creștini din armată. La Durostorum (Silistra) au pierit de moarte martirică, in acest veteranul Iuliu și soldații Hesychius, Nicandru, Marcian, Pasicrate și Valentinian. Intre 303 și 305, au fost numeroși martiri, mai ales în Răsărit, Italia, Africa, provinciile sud-dunărene, Scythia Minor s.a. Astfel, Antim, episcopul Nicomidiei, a fost decapitat în 303. La Eliopol, în Egipt, a suferit sf. Varvara. În Cilicia, au suferit Cosma și Damian, doi bărbați ce practicau medicina din caritate creștina. În Capadocia au murit sf. Gheorghe și sf. Dorothea. La Tesalonic au suferit în martie și aprilie 304 sfintele Agapi, Irina și Hiona. Au primit martiriul la Singidunum (Belgrad) preotul Montanus și sotia sa Maxima; la 2 noiembrie 304, a suferit episcopul Victorin de Poetovio (Pettau, în Austria). Numeroși au fost martirii în Scythia Minor sau Dacia Pontica (Dobrogea). Astfel, la Halmiris (Salmorus, probabil Cetatea Zaparojenilor, jud.Tulcea), au suferit martiriul pentru Hristos pe la 290 sf. Epictet și Astion. La Axiopolis (Cernavodă) au pătimit Chiril, Chindeas și Tasius. Tot astăzi este pomenit și cuviosul Lazăr.
8 noiembrie Sf. Arhangheli Mihail și Gavriil
Sărbătoarea de astăzi se înscrie în rîndul praznicelor ce serbează făpturile create de Dumnezeu înainte de facerea lumii. Îngerii, soborul ființelor spirituale, au avut un rol important în istoria neamului omenesc și a mîntuirii acestuia din păcat. Sf. Dionisie Areopagitul scrie în „Ierarhia cerească” despre faptul că îngerii sunt grupați în trei triade („ceruri”) care, la rândul lor, se divid fiecare în trei cete. Fiecare dintre aceste cete are o misiune foarte precisă: serafimii, cei mai „apropiați” de tronul dumnezeiesc, sunt cei care laudă neîncetat pe Dumnezeu (Is. 6: 3); heruvimii, cei cu ochi mulți, sunt cei care contemplă perfecțiunile Dumnezeirii (acest lucru este simbolizat în icoane prin ochii cu care le sunt acoperite „trupurile”); tronurile care stau împrejurul tronului Sfintei Treimi; domniile care revarsă cârmuitorilor puterea de a conduce cu înțelepciune și dreptate; puterile care dau credincioșilor tăria de a rezista în ispite; stăpâniile sunt cele care au stăpânire peste demoni și îi feresc pe creștini de cursele lor; începătoriile, arhanghelii mai-marii îngerilor și îngerii (vestitorii) care vestesc oamenilor voia lui Dumnezeu.
Cele două ființe supranaturale pe care Biserica le prăznuiește în fiecare an la 8 noiembrie sunt considerate de Sfinții Părinți ca „supravestitori” sau „arhangheli”. Chiar dacă, potrivit ierarhiei de care vorbește Sf. Dionisie, acești îngeri se află pe penultima treaptă, rolul lor în istorie a fost unul foarte important. Astfel, Arhanghelul Mihail (Mihael se traduce „Cine este Dumnezeu?” sau „Cine este ca Dumnezeu?”) a fost îngerul care s-a luptat cu Satana pentru trupul lui Moise și tot el este cel care a contribuit la stabilitatea în bine a îngerilor buni atunci când Lucifer a căzut. Așa cum relatează sf. Evanghelist Luca, Arhanghelul Gavriil a fost trimis către fecioara Maria din Nazaret, pentru a-i vesti că a fost aleasă de Dumnezeu să aducă în lume pe Fiul Său, spre mîntuirea lumii. După o viețuire de 12 ani în templul din Ierusalim, Fecioara Maria a fost încredințată unui bătrîn drept, numit Iosif, acesta luînd-o în casa sa din Nazaretul Galileii. Acolo, pe cînd se afla la rugăciune, a primit vestea adusă de arhanghelul Gavriil, că a aflat har înaintea lui Dumnezeu, dovedindu-se vrednică să aducă în lume, ca om întrupat, pe Mîntuitorul Iisus Hristos. Mai mult nedumerită decît speriată, Maria întreabă doar: "Cum va fi aceasta, de vreme ce eu nu știu de bărbat?". La răspunsul îngerului că totul se va petrece cu puterea și lucrarea Duhului Sfînt, își dovedește smerenia și ascultarea față de Dumnezeu: "Iată roaba Domnului. Fie mie după cuvîntul tău". Arhanghelul Gavriil este una dintre căpeteniile îngerilor, vestitori ai voii lui Dumnezeu. După mărturiile Scripturii și ale Tradiției, se spune că Gavriil a fost cel care l-a învățat pe Moise în pustiul Egiptului să scrie Cartea facerii. Tot Gavriil a fost cel care i-a vestit lui Zaharia că Elisabeta va naște pe Înaintemergatorul Domnului, sf. Ioan Botezătorul. Dacă răsfoim Sfânta Scriptură, observăm că prezența acestui arhanghel este una cât se poate de evidentă în istoria mântuirii, el fiind întâlnit atât în Vechiul cât și în Noul Testament. Sfinții Părinți consideră că el a fost îngerul cu sabie de foc pus să păzească poarta Raiului după ce Adam și Eva au fost alungați din Eden apoi, el este acela care i-a condus pe Lot și pe membrii familiei acestuia afară din Sodoma și Gomora și tot el este protectorul poporului Israel. În Noul Testament, Mihail este prezentat ca îngerul care are stăpânire asupra Satanei și, în această calitate, el este una dintre cele mai impunătoare prezențe angelice. Arhanghelul Gavriil este reprezentat în iconografia creștină purtînd în mîini floarea de crin iar Sf. Arhanghel Mihail este înfățișat avînd o sabie de foc, simbol al luptei purtate împotriva răului din lume. În tradiția ortodoxă, sărbătoarea de la 8 noiembrie este legată de cultul de care se bucura arhanghelul la o biserică din Constantinopol, așezată în zona termelor împăratului Arcadius (383 - 408). Tot în Bizanțul de altă dată cultul Arhanghelului Mihail era foarte răspândit în zona Sosthenion, la circa 80 de km sud de Constantinopol. Din regiunea capitalei bizantine sărbătoarea de la 8 noiembrie s-a răspândit în întreg imperiul și a rămas până astăzi, ca o dovadă vie a cinstirii de care se bucură acest mare „voievod” al oștilor cerești în sufletele creștinilor.
În municipiul Focșani, există două biserici care poartă hramul Sfinților Arhangheli Mihail și Gavriil: bisericuța Stamatinești, cu preotul paroh Viorel Gătej și biserica din str. Garofiței, unde părinte paroh este pr. Ionel Ene. Totodată, Sfinții Mihail și Gavril sunt considerați patronii spirituali ai Jandarmeriei Românie.
9 noiembrie Sf. Mucenici Onisifor și Porfirie
Sfinții Mucenici Onisifor și Porfirie au trăit pe vremea domniei împăratului persecutor Dioclețian (286-305), de la care multe chinuri au răbdat pentru Hristos. Închiși din simplul motiv că mărturiseau credința în Hristos, au fost aduși înaintea guvernatorului. Păstrîndu-și credința, au grăit fără teamă că se închină lui Hristos, Dumnezeu adevărat. Pentru această mărturisire, au luat bătăi și răni peste tot trupul, în cazan în clocot au fost aruncați, pe grătar înroșit în foc arși și întru toate aceste chinuri, măcar că pătimeau, se ușurau oarecum cu puterea Celui Preaînalt. Păgînii, care-i puneau la cele mai neîndurate cazne, văzînd că nimic nu-i poate depărta de la credință lor, au poruncit la sfîrșit și au legat picioarele Sfinților de cai sălbatici și, gonindu-i slujitorii, Mucenicii au fost tîrîți, multe ceasuri, peste spini și bălți, peste pietre ascuțite și colțuroase, care le rupeau carnea de pe ei. Și așa și-au dat sufletele lor în mîinile lui Dumnezeu. Iar trupurile lor, luate în taină de credincioși, s-au așezat cu cinste în satul ce se cheama Panghianeta. Tot astăzi Biserica o pomenește pe sf. Cuvioasă Matroana. Aceasta a trăit în zilele împăratului Leon cel Mare (457-474) și a urmașilor lui, fiind din Perga Pamfiliei. Aflată într-un pelerinaj la Constantinopol a cunoscut două fecioare, Eugenia și Suzana, rîvna la nevoință a acestora, căci nu lipseau de la biserică și petreceau toată noaptea îndeletnicindu-se în posturi și privegheri. Deci, aprinzîndu-se și mai cu multă căldură de dragostea credinței spre Dumnezeu, Sfînta s-a hotărît să meargă într-o mînăstire. Și a petrecut aici multă vreme sporind în duhovnicească înțelepciune și în fapte bune. Atunci când a murit stareța cea bătrînă, cuvioasa Matroana, a fost aleasă de toate maicile să le fie lor stareță în mînăstirea din Emesa. A trăit pînă la o sută de ani, când cu pace s-a mutat la Domnul.
10 noiembrie Sf. Apostoli Olimp, Rodion, Sosipatru, Erast, Cuart și Tertiu
Tradiția mărturisește că toți acești Sfinți au făcut parte din ceata celor 70 de Apostoli ai Domnului. Din viața lor închinată răspîndirii cuvîntului lui Dumnezeu puține știri s-au păstrat pînă astăzi. Despre sfinții Olimp și Rodion se știe că l-au urmat pe sfîntul Apostol Pavel, la Roma, unde, fiind prinși pe vremea împăratului Nero, din porunca acestuia, li s-au tăiat capetele. Sf. Sosipatru este pomenit de Sf. Pavel în Epistola lui adresată romanilor, iar tradiția ne spune că a fost episcopul Bisericii din Iconia, unde s-a săvîrșit în pace. Sf. Erast, iarăși, este pomenit în aceeași Epistolă către romani a marelui Pavel. Acesta a fost mai întîi iconom al Bisericii din Ierusalim, iar apoi episcop al Paneadei, de unde cu pace s-a dus către Domnul. Tot astăzi se pomenește și Sf. Apostol Cuart. El a fost episcop al Beirutului și mult s-a ostenit pentru răspîndirea dreptei credințe. Se spune că a convertit mulți păgîni la creștinism, botezîndu-i și învățîndu-I cuvîntul Evangheliei. După o intensă activitate misionară a adormit în Domnul. Despre Sfîntul Tertiu, el este acela care a redactat Epistola marelui Pavel către romani și a fost al doilea episcop în Iconia, după Sf. Sosipatru. Întru aceastã zi, Biserica îl pomenește și pe Sf. Mucenic Orest. Acesta a trăit în cetatea Tiana, din Capadochiei, fiind doctor. Deci, mărturisind pe Hristos, a fost prins de dregătorul Maximin, pe vremea domniei lui Dioclețian și, nesupunîndu-se a jertfi idolilor, ci mărturisind cu îndrăzneală pe Hristos Dumnezeu, a fost bătut cu toiege atît de rău, cît nu era loc întreg pe trupul său. Deci, l-au dus la capiștea idolilor și, suflînd el asupra lor, au căzut idolii și s-au făcut ca praful. Apoi, l-au închis în temniță și, după șapte zile, stînd înaintea judecătorului Maximin, l-au silit iarăși să jertfească. Și, nesupunîndu-se, i-au pătruns gleznele cu piroane lungi și, legîndu-l cu lanțuri de un cal sălbatic, l-au luat la goană și, tîrîndu-l douăzeci și patru de mile departe de cetatea Tiana, și-a dat sufletul. (Romulus BUZĂȚELU)
sursa foto: artspace.ro