26 octombrie Sf. Mare Mucenic Dimitrie
Astăzi Bisericile Ortodoxă și Romano-Catolică îl prăznuiesc pe sf. Mucenic Dimitrie, unul dintre cei mai populari sfinți creștini. Istoria vieții lui era cunoscută majorității creștinilor, însă cu trecerea timpului aceasta a devenit legendă, existînd numeroase variante populare. Se știe ca sf. Dimitrie era fiul guvernatorului cetații Tesalonic din Grecia și își desfășura activitatea sub împărații Dioclețian și Maximian Galeriu. A fost botezat în secret pentru a se feri de persecuțiile declanșate de acești împărați. După moartea tatălui său, sf. Dimitrie a fost ales de împăratul Maximian conducătorul cetății, avînd în vedere întelepciunea și calitățile tînărului. A fost de apreciat și iubit de supușii săi, care vedeau în el viitorul urmaș pe tronul imperiului. După o victorie obținută asupra migratorilor, împăratul Maximian a poposit în Tesalonic și i-a poruncit lui Dimitrie să organizeze serbările orașului. La acestea se aduceau și ofrande zeilor Romei, fapt ce l-a făcut pe sf. Dimitrie să se opună. Orice metodă de a-l convinge să renunțe la credința sa a fost în zadar și atunci s-a ordonat arestarea lui. Festivitățile au continuat cu luptele în arenă între gladiatori, deosebit de apreciate de populație. În acea vreme trăia un vestit luptator Lie, de origine germană, și care era favoritul împăratului. Acesta doborîse în arenă numeroși adversari și avea o forță ieșită din comun. Sorții au făcut ca un tînăr creștin, Nestor, să îl înfrunte pe acest Lie. Înainte de a intra în luptă, Nestor i-a cerut sf. Dimitrie binecuvîntarea sa. "Du-te și pe Lie îl vei birui, mărturisindu-l astfel pe Hristos!", i-a zis sf. Dimitrie. În arenă Nestor s-a rugat: "Dumnezeul lui Dimitrie, ajută-mă!". Se spune că tînărul Nestor a reușit să îl învingă pe adversarul său, stîrnind mînia împăratului ce a poruncit decapitarea lui Nestor și a sf. Dimitrie. Astăzi moaștele sfîntului, numit și "izvorîtorul de mir", se află în catedrala mitropolitană din Salonic.
27 octombrie Sf. Dimitrie cel Nou din Basarabi
Traiția ne mărturisește că acest cuvios părinte a trăit pe vremea împăraților româno-bulgari în sec. al XIII-lea. Era originar din satul Basarabi, pe apa Lomului, și a fost păstor de vite în satul lui. Într-un tîrziu, s-a făcut călugar la schitul ce se afla într-o peșteră, nu departe de satul Basarabi. Și aici, și-a dus viața lui ascunsă, tot în ascultarea de păstor la vitele mînăstirii, petrecînd în post, în rugăciune, în privegheri și în nevoințe. A murit în acea peșteră, pe lespedea de piatră pe care dormea totdeauna, fără a fi observat de ceilalți. După moarte, închizîndu-se cu pietre gura peșterii, aceasta s-a schimbat astfel din chilie în mormînt. După ceva vreme, a venit mare apa Lomului ce a surpat copacii și pietrele dimprejurul rîului. Atunci au căzut în apa și cele doua pietre dinăuntrul pesterii, care cuprindeau moaștele Sfîntului și multă vreme au stat acolo. Însă, de multe ori, la locul acela, juca peste apă o flacară de lumină, încît oamenii credeau că este o comoară. Se spune că s-a arătat Sfînt în vis unei copile bolnave de duh necurat, căreia i-a zis: "De mă vor scoate părinții tăi din apă, eu te voi tămădui." Și i-a aratat locul. Astfel, l-au găsit întreg și luminat și l-au pus în biserica satului și, din clipa aceea, prin moaștele plăcutului său Dimitrie, Dumnezeu a lucrat nenumărate semne.
Între timpul războiului ruso-turc, un creștin din București, Hagi Dimitrie, a cerut moaștele Sfîntului, ca să le aducă în Țara Românească. Drept aceea, tot în acele zile, moaștele Sf. Dimitrie, întîmpinate cu mare alai, au ajuns în Bucuresti și au fost așezate în biserica cea mare a Mitropoliei, unde se află și astazi, mitropolit al țării fiind, pe acea vreme, Preasfințitul Grigorie. Tot astăzi Biserica îl pomenește pe sf. Mucenic Nestor, cel martirizat împreună cu sf. Dimitrie.
28 octombrie Sf. Mucenici Terentie și Neonila
Acești sfinți sînt unii dintre numeroșii martiri pe care Biserica i-a avut în perioada cruntelor persecuții declanșate de împăratul Dioclețian (284-305). Cei doi au fost soț și soție și împreună au avut șapte copii. Întreaga familie locuia la Roma și frecventa bisericile creștine din catacombe sau din afara zidurilor orașului. Au fost pîrîți ca aparținînd comunității creștine și închiși. În temniță au cunoscut numeroți mărturisitori ai Mîntuitorului Iisus Hristos care sufereau tortură și prigoană. Familia lui Terentie, soție și copii, a fost scoasă în afara Romei și răstignită. Se spune că îngerii le tămăduiau în chip miraculos rănile și din gura lor nu se auzea vreun suspin sau strigăt de durere. Atunci, călăii i-au dat jos de pe cruci și i-au decapitat. Martiriul lor, petrecut în anul 303, a impresionat comunitatea creștină din Roma, căci după obținerea libertății religioase statornicite de sf. împărat Constantin cel Mare, li s-a ridicat un sfînt locaș pentru pomenirea lor. Suferința și sacrificiul suprem al martirilor nu au fost în zadar, devedindu-se peste ani plămada din care vă ieși biruitoare Biserica. Istoricul bisericesc Tertulian numea sîngele martirilor sămînța de mare preț din care a răsărit Biserica lui Hristos. Cu timpul cultul martirilor a căpătat o amploare deosebită alcătuindu-se slujbe, imne religioase șicîntări. În calendarul religios s-au închint zile de pomenire și de prăznuire a vieții și faptelor lor. S-au ridicat biserici și mînăstiri pe locul martiriului lor care au primit și hramul cu numele lor. Există tradiția ca fiecare locaș bisericesc să aibă la piciorul sfintei mese părticele din moaștele martirilor, păstrîndu-se astfel obiceiul din perioada persecuțiilor cînd se oficiau slujbe deasupra mormintelor martirilor. De asemenea părinții și-au botezat copii cu sfintele lor nume.
29 octombrie Sf. Cuvioasă Anastasia Romana
Calendarul ortodox prăznuiește acele persoane, sfinții, care prin viața lor s-au apropiat de modelul suprem Iisus Hristos. Atunci cînd au fost canonizați nu s-a ținut cont de categoria socială, de rangul politic, de vîrstă, gen sau etnie, ci au fost luate în considerare viața și faptele lor minunate. Un loc aparte îl au cuvioșii sau cuvioasele, adică acei creștini care s-au retras departe de lume pentru a sluji lui Dumnezeu prin asceză și rugăciune neîncetată. Călugării, monahii, ori cuvioșii, cum mai sunt numiți, și-au îmbunătățit viața duhovnicească fiind totodată exemple pentru credincioșii de pretutindeni. Este și cazul sf. cuvioase Anastasia ce a văzut lumina zilei la Roma pe la începutul sec. al III-lea. Ajunsă la vîrsta maturității s-a hotărît să își închine viața Bisericii lui Hristos și s-a retras într-o mănăstire din apropierea Romei. Obștea monahală era condusă de stareța Sofia și număra cîteva zeci de fecioare și femei, ce se închinau cu credință Domnului. Erau totuși vremuri aspre pentru creștinii din imperiul roman, a cărui împărați, Deciu (250-253) și Valerian (253-260) au emis mai multe edicte prin care religia creștină era scoasă în afara legii. Frumusețea sf. Anastasia, calitățile ei sufletești au fost cunoscute de numeroși romani, mulți dintre ei cerîndu-o în căsătorie. Tuturor le răspundea că este deja mireasa lui Hristos și a sfintei Biserici. Atunci guvernatorul Prov a ordonat închiderea mînăstirii și arestarea călugărițelor. Se căuta prin tortură ca aceste monahii să se lepede de credința lor. "Viața și bucurie mea este Domnul meu Iisus Hristos, pentru care de o sută de ori, dacă are fi cu putință, sunt gata de a muri", le-a spus sfînta Anastasia călăilor ei. Alături de alte sfinte femei, cuvioasa Anastasia Romana a primit cununa muceniciei în anul 257.
30 octombrie Sf. Mucenici Zenovie și sora lui Zenovia
Sfinții pomeniți astăzi au primit cununa martiriului pe timpul împăratului Dioclețian (284-305), cunoscut în istoria bisericească drept cel mai mare persecutor al mărturisitorilor lui Hristos. Sfinții Zenovie și Zenovia s-au născut într-o familie de credincioși creștini din cetatea Cilicia, Asia Mică, numită și Egeea. După moartea părinților lor cei doi au hotărît să ia calea Bisericii. Sfînta Zenovia s-a călugărit iar sfîntul Zenovie a devenit misionar creștin. Pentru meritele sale deosebite în propovăduirea creștinismului, pentru viața și faptele sale a fost hirotonit episcopul cetății natale, Egeea. Se spune că a fost învrednicit cu darul facerii de minuni, numeroși bolnavi fiind tămăduiți prin puterea rugăciunii sale. A fost prins și adus înaintea judecătorilor, care l-au acuzat de nesupunere și de încălcarea legilor imperiului. Guvernatorul Lisias i-a spus episcopului Zenovie: "Ai în fața ta viața și moartea. Vei trăi dacă te vei închina zeilor noștri sau vei muri dacă nu te supui!". În fața acestui ultimatum sfîntul Zenovie a răspuns hotărîtor: "Viața cea vremelnică, pe pămînt, fără Hristos nu este viață, ci moarte adevărată. Moartea pentru credința în Hristos nu este moarte ci viață veșnică!". Atunci guvernatorul Lisias a ordonat decapitarea sfîntului Zenovie. Cu puțin înaintea execuției a venit și monahia Zenovia, sora sfîntului, și a mărturisit că este creștină. Împreună au primit martiriul iar pe locul în care au pătimit s-a ridicar mai tîrziu o biserică, ce le adăpostește sfintele lor moaște. Tot astăzi în calendarul ortodox este pomenit sf. Apostol Cleopa.
31 octombrie Sf. Apostoli Stahie, Amplie și Urban
Acesti sfinți sunt întîlniți în sf. Scriptură împreună cu apostolul Pavel la întemeierea comunității creștine din Roma. Marele apostol îi aminteste între cei care au trudit la plămada Bisericii Romane pe sfinții: Stahie, Amplie, Urban, Aristobul, Narcis și Apelie. Aceștia s-au numărat printre cei 70 de ucenici ai Mîntuitorului Iisus Hristos pe care i-a trimis doi cîte doi în cetațile Israelului, unde avea apoi să predice chiar El. "Secerișul este mult iar lucrătorii sînt puțini...Iată, Eu vă trimit ca pe niște miei în mijlocul lupilor", sunt cuvintele pe care le-a adresat lor Iisus Hristos înaintea misiunii apostolice. Despre sf. Stahie se știe că a fost hirotonit episcop de apostolul Andrei în cetatea Bizanțului și împreună au ridicat o biserică în Arghiropol. Tradiția ne mărturisește că sfinții Amplie și Urban au primit harul preoției de la același apostol Andrei, căruia i-au fost ucenici. Cel dintîi a devenit episcop al cetății Diospolis iar al doilea a condus spiritual creștinii din Macedonia. Ambii au murit ca martiri. Tot din tradiție aflăm că sfîntul Narcis a păstorit comunitatea credincioșilor atenieni în calitate de episcop al urbei, iar sfîntul Apelie pe creștinii din cetatea Iraclia. Sfîntul Aristobul a fost hirotonit de apostoli episcop pentru cei care primiseră de curînd botezul creștin în provincia Britania. O veche tradiție mărturisește că acolo ar fi predicat însuși apostolul Pavel, după ce fusese eliberat de cezar la Roma, și a lăsat numeroși preoți și episcopi, între care se numără și sfîntul Aristobul. Toți cei pomeniți astăzi au contribuit la răspîndirea credinței creștine printre popoarele imperiului roman, botezînd suflete, păstorind și îndrumînd pe toți pe calea Adevărului și Vieții.
sursa foto: oradereligie.wordpress.com