CONSFĂTUIREA JUDEȚEANA A PROFESORILOR DE EDUCAȚIE FIZICĂ ȘI SPORT
SEPTEMBRIE 2009
ORDINEA DE ZI
1. PREZENTAREA RAPORTULUI PRIVIND STAREA DISCIPLINEI EDUCAȚIE FIZICĂ ȘI SPORT PE ANUL ȘCOLAR 2008-2009
Inspector de specialitate, prof Vica Mincă
1. PREZENTAREA OBIECTIVELOR PROPUSE LA CSS-LPS Focsani
Director LPS ,prof. Petruț Mihai
3. PREZENTAREA OBIECTIVELOR PROPUSE LA CSS Adjud
Director, prof. Gheorghe Catrinescu
4. PREZENTAREA OBIECTIVELOR PROPUSE DE CSS GIMNASTICĂ FOCȘANI
Director, prof. Adriana Lescovar
5. PREZENTAREA PUNCTELOR DE VEDERE ALE DJS
Director D.J.S. prof. P. Plopeanu
6. PREZENTAREA UNOR LEGI, DECRETE ȘI ALTE ORDINE REFERITOARE LA ACTIVITATEA DE EDUCAȚIE FIZICĂ ȘI SPORT
Inspector de specialitate, prof. V. Mincă
7. PREZENTAREA TEMATICII CERCURILOR PEDAGOGICE, . A PORTOFOLIILOR PROFESORILOR, A METODIȘTILOR, COMISIILOR METODICE ȘI A CONSILIULUI CONSULTATIV.
Inspector de specialitate, prof. V. Mincă
8. PREZENTAREA GRAFICULUI DE DESFĂȘURARE A ETAPELOR DE ZONĂ A ONSȘ, A NOUTĂȚILOR PREZENTATE DE MECI. ȘI A COMISIILOR JUDEȚENE ȘI PE DISCIPLINE SPORTIVE.
Insp. de specialitate, prof. V.Mincă
9. PREZENTAREA REZULTATELOROBȚINUTE LA EXAMENUL DE BACALAUREAT2008-2009
Insp. de specialitate,prof. V. Mincă
10. PREZENTAREA RAPOARTELOR DE ACTVITATE ALE METODIȘTILOR DE ZONĂ ȘI COORDONATORILOR DE CERC11. TOPUL BAZELOR SPORTIVE IN AER LIBER.PROF. VIOREL PAIZAN12. PREZENTAREA UNUI PROIECT DIDACTIC.PROF. BOSNEA GABRIELA13. PREZENTAREA UNUI PROIECT DIDACTIC DE ANTRENAMENTPROF. BOSNEA GABRIELA14. CLASAMENTUL PROFESORILOR DE EDUCATIE FIZICA PE ANUL SCOLAR 2008-200915. DISCUȚII CU PRIVIRE LA MATERIALELE PREZENTATE
Raport privind starea disciplinei în specialitateeducație fizică și sportdesfășurată în anul școlar 2008–2009
. În societatea noastră, Reforma Educațională nu poate fi făcută fără oameni care nu au o motivație crescătoare, ce să implice nevoia de noutate, de orientare, care nu au dorința de a-și valorifica posibilitățile de înnoire permanentă în acțiuni specifice procesului de învățământ.
. Managerierea unei activități trebuie să fie o șansă pentru a ne cunoaște pe noi înșine, de a ne cunoaște influența pe care o exercităm asupra altora. Trebuie să fim responsabili, să ne implicăm mai mult și să fim dispuși să cooperăm în toate acțiunile pe care le întreprindem. Măiestria peagogică trebuie să triumfe pe drumul sinuos care duce la înalta performanță profesională. De aceea trebuie să ne privim într-o perspectivă “dinăuntru în afară” și invers.
. Educația fizică și sportul acționează cel mai direct asupra personalității elevului, iar perfecționarea oganizării și desfășurării activității de educație fizică , la nivel național, se înscrie în măsurile de optimizare a întregului ansamblu social și al învățământului, pe toate componentele educației.
Rezultatele obținute în anul școlar 2008–2009și analiza resurselor umane și materiale existente au impus stabilirea unor obiective prin intermediul analizei SWOT, cu ajutorul căreia am identificat punctele tari, punctele slabe oportunitățile și amenințările din domeniul nostru.
PUNCTE TARI (1)
. Cadre didactice calificate cu grad didactic I și II , peste 60 % ;
. Metodiști bine pregătiți în specialitate;
. Calitatea resurselor umane;
. Implicarea a o parte din autoritățile locale în rezolvarea problemelor administrative ale unităților de învățământ;
. Legătura strânsă cu toți partenerii educaționali și factorii decizionali din comunitățile locale : poliție, instituții de cultură, ONG-uri, agenți economici, personalități din diferite domenii de activitate, etc.
. Implicarea în programe de dezvoltare instituțională și cooperare internațională (Socrates, Phare 2001, Comenius ) ;
. Programul de dotare cu materiale și echipament sportiv pentru activitatea de educație fizică și sport ;
. Predarea educației fizice de către cadre calificate la învățământul primar
PUNCTE TARI
. Elaborarea de noi programe școlare, la educație fizică, dar și la disciplinele sportive, care asigură unitatea cerințelor și libertatea cadrului didactic în stabilirea metodologiei;
. Elaborarea ghidurilor metodologice de aplicare a noilor programe școlare și a cerințelor documentelor de planificare;
. Stabilirea unor criterii de evaluare a profesorilor, atât la sportul de performanță, cât și la educație fizică;
. Stabilirea unor criterii de evaluare instituțională a unitășilor de performanță (licee și clase cu program sportiv).
PUNCTE SLABE
. Lacune în pregătirea profesională și de specialitate a profesorilor debutanți ;
. Lipsa terenurilor de sport în aer liber;
. Insuficienta cuprindere a copiilor în învățământul vocațional sportiv, în special, a celor din mediul rural ;
. Lipsa unei motivații puternice pentru disciplina predată, insatisfacția pe care o au profesorii față de calitatea vieții;
. Circulația destul de greoaie a informației de sus în jos și invers, datorită slabei dotări tehnice;
. Pregătirea managerială satisfăcătoare a cadrelor didactice care predau în specialitate.
PUNCTE SLABE
. Scăderea interesului elevilor pentru activitățile motrice și extracurriculare, fapt ce favorizează orientarea acestora către consumul de alcool, tutun, droguri, către vagabondaj, delincvență, prostituție, creșterea alarmantă a numărului de scutiri medicale în vederea obținerii unui timp suplimentar pentru pregătirea diverselor examene, ceea ce este o “falsă judecată”.
. Creșterea alarmantă a numărului de atitudini corporale deiciente și a numărului de deficiențe fizice cu efecte asupra activității funcționale, generatoare de maladii.
OPORTUNITATI
. Programul de guvernare care identifica directii clare , puncte speciale ce se refera la dezvoltarea educatiei in Romania ;
. Politica in domeniul tineretului care are programe speciale pe termen scurt si mediu ;
. Proiectul „Educatia prin sport ”care are ca directii de actiune :
. Sportul si educatia.
. Sportul si sanatatea .
. Sportul si democratia.
. Spiritul sportiv -nationalitate si universalitate.
. Legea nr. 69 din 29 aprilie 2000 -Legea Educatiei Fizice si Sportului , care da directii clare prin art. 2 , 4 , 5 , 6, 25.
AMENINȚĂRI
. Mass-media ;
. Lipsa de interes manifestata de unii parinti;
. Lipsa de interes manifestata de unele cadre didactice pentru propria formare profesionala;
. Influenta negativa a televizorului asupra comportamentului copiilor;
. Posibilitatea cresterii absenteismului in actualele conditii socio-economice;
. Formarea unor stiluri de viata nesanatoase .
. Lipsa fondurilor necesare dotării corespunzătoare a bazelor sortive școlare;
. Reticența la schimbare a cadrelor didactice;
. Dominarea interesului personal asupra celui profesional;
DEMERSURI PENTRU REGLARI SI AUTOREGLARISISTEMATICE , STRUCTURALE SI PROCESUALE
. Organizarea strategiilor manageriale ;
. -Selectarea si promovarea echipelor manageriale;
. -Formarea continua a managerilor scolari ;
. -Cresterea eficientei evaluarii ;
. -Stimularea performantei scolare ;
. -Monitorizarea activitatii unitatilor de invatamant ;
. -Monitorizarea competitiilor sportive conform calendarului ;
. -Evaluarea ofertei si standardelor educationale si de performanta ;
. -Organizarea de consultatii si schimburi de experienta in domeniul specialitatii.
Calitatea activității didactice în specialitatea educație fizică și sport(1)
. Activitatea didactică la educație fizică și sport se desfășoară în concordanță cu curriculum-ul național și local prin care sunt asigurate activități diferențiate ce țin seamă de nivelul diferit la care se află elevii.
Pentru elaborarea planificărilor au fost recomandate parcurgerea următoarelor etape:
. realizarea asocierilor dintre obiectivele de referință și conținuturi, respectiv dintre competențe specifice și conținuturi;
. împărțirea în unități de învățare;
. stabilirea succesiunii de parcurgere a unităților de învățare;
. alocarea timpului considerat necesar pentru fiecare unitate de învățare, în concordanță cu obiectivele de referință/competențele specifice și conținuturile vizate.
. Cadrele didactice de specialitate au întocmit planificările anuale și semestriale respectând programele în vigoare. Sunt folosite metode didactice moderne în predare-învățare (învățarea centrată pe elev, problematizarea, algoritmizarea, metoda învățării prin descoperire, instruirea programată, metode de instruire practică etc.).
. Organizarea orelor, atmosfera din clase și relațiile interpersonale create sunt, în general, bune, profesorii dirijând clasa în mod eficient.,deficiențe remarcându-se , în special, la profesorii debutanți și la cei necalificați,care au nevoie de consiliere profesională din partea profesorilor metodiști și a responsabililor de cerc pedagogic.
EVALUARE (1)
Metodele de evaluare sunt bine alese, în general, în funcție de conținutul obiectivelor propuse. Cadrele didactice stăpânesc destul de bine metodica aplicării instrumentelor de evaluare pentru realizarea țintelor propuse, stângăcii observându-se încă la școlile din mediul rural la nivelul învățământului gimnazial. .În legătură cu acest aspect rog insistent implicare mai mare din partea responsabililor de cerc pedagogic și a metodiștilor.
EVALUARE (2)
S-a urmărit în permanență corelarea obiectivelor operaționale cu instrumentele pentru evaluarea nivelului de realizare a acestora și cu resursele tehnologiei didactice (conținutul de instruire organizat, metodele de învățământ,formele de organizare a instruirii,, mediul de instruire, timpul de instruire).
FORMARE CONTINUĂ
. Deosebit de meritorie este prezența noastră la concursul de ocupare a posturilor vacante de educație fizică în învățământul preuniversitar din județul Vrancea la care s-au obținut note bune.
. Preocuparea pentru pregătirea profesională a reieșit , în acest an școlar, prin prezența unui număr marede cadre didactice la cursurile de formare continuă inițiate de CCD, cu sprijinul Unităților școlare de învățământsuperior,cursurile fiind absolvite de toți cei înscriși, în urma unei pregătiri asidue.
LECȚIA DE EDUCATIE FIZICĂ
Lecția de educație fizică,fiind forma de bază a procesului instructiv/educativ, trebuie să devină mai eficientă și mai atractivă pentru elevi prin îmbunătățirea a o serie de caracteristici:
apropierea lecției de interesele și necesitățile elevului
renunțarea definitivă la schematizarea rigidă a lecției
dinamica efortului să vizeze adaptarea organismului la efort în funcție de o curbă rațională
creșterea atractivității lecției prin respectarea opțiunii elevilor, a diversificării formelor de practicare globală a disciplinelor de sport
respectarea principiului accesibilității,a tratării diferențiate și stabilirea unor relații afective,corecte între profesori și elevi
preocuparea profesorilor de a forma și dezvolta elevilor deprinderi de comportament civilizat, de combativitate și fairplay.
BACALAUREAT 2009
În ceea ce privește prezența disciplinei noastre la examenul de bacalaureat se evidențiază numărul mare de elevi care optează în cadrul probei „f” pentru educație fizică și sport, din 2528absolvenți s-au prezentat 2322(procent de 92%). Toți cei înscriși au promovat cu medii mari și ceea ce este îmbucurător e , faptul că dispersia notelor arată astfel:
. 47,7% cu note de 10 față de 56% anul trecut,
. 35,6% cu note între 9-9,99
. 12,6% cu note între 8-8.99,
. 3,6% cu note între 7-7.99;
. 0,3% cu note între 6 –6.99.
MĂSURI PENTRU ASIGURAREA CALITĂȚII IN ACTIVITATEA DE PREDARE -ÎNVĂȚARE (1)
În urma inspecției școlare de specialitate desfășurată în anul școlar 2008–2009se impun câteva măsuri pentru asigurarea calității în activitatea de predare –învățare, cum ar fi:
cunoașterea nivelului de abilitate a elevilor;
identificarea cunoștințelor anterioare ale elevilor și potențialul acestora;
încurajarea învățării centrate pe elev și centrată pe un grup de elevi;
folosirea de strategii diferite pentru a răspunde stilurilor diferite de învățare;
materialele prezentate elevilor să conțină informații clare;
organizarea a diferite tipuri de activități de evaluare și oferirea feed –back –ului elevilor privind progresul înregistrat de aceștia;
încurajarea elevilor de a-și asuma responsabilități pentru propriul proces de învățare;
necesitatea participării profesorilor la cursurile de formare continuă în scopul acumulării de noi competențe în vederea înnoirii metodelor de predare/învățare și a centrării activității pe nevoile elevului
colaborarea corespunzătoare și eficientă a MECIcu MTS, precum și cu celelalte ministere care gestionează sănătatea, apărarea, securitatea națională
aplicarea prevederilor legale privind constituirea și activitatea Asociațiilor Sportive Școlare
implicarea totală a comunităților locale în susținerea activității de educație fizică și sport prin reamenajarea sau reconstituirea bazelor sportive ale unităților școlare din aer liber și finanțarea participării elevilor în competițiile sportive.
OLIMPIADA NATIONALA A SPORTULUI SCOLAR
Cele mai bune rezultate de la etapele finale au fost obținute de către:
. Echipa de baschet băieți liceu, prin L.P.S. Focșani, care a obținut locul II, echipă pregătită de profesorii MIHAI PETRUȚ și MIRCEA PETRIȘOR;
. Echipa de baschet băieți gimnaziu, L.P.S. Focșani;
. Echipa de fotbal –gimnaziu a Școlii cu clasele I-VIII Cotești, pregătită de prof. Gheorghe Petrescu;
. Echipa de handbal baieți liceu, L.P.S. Focșani, pregătită de prof. Florin Drăgan
OLIMPIADA NATIONALA A SPORTULUI SCOLAR -ETAPA FINALĂ
. Cros–elevi pregătiți de către -prof. GHEORGHE ALEXANDRESCU, elevi care au reprezentat L.P.S. Focșani, la gimnaziu am fost reprezentați de eleva pregătită de domnul prof. DUMITRU BUCUR, la băieți, elevul pregătit de domnul prof. GHEORGHE PETRESCU.
. Badminton –2 locuri IV, elevi pregătiți de prof. ITTU PETRU;
. Tetratlon –am fost reprezentați de Colegiul Național “Unirea”, prin eleva pregătită de prof. GROSU CARMEN și Școala “D. Zamfirescu” Focșani, elev pregătit de doamna prof. MARIANA MĂXINOIU, iar mediu rural a fost reprezentat de Școala Faraoanele, prin eleva pregătită de domnul prof. Bosnea Laurențiu, respectiv Școala Pufești, elev pregătit de domnul prof. ADRIAN LOVIN;
OLIMPIADA NATIONALA A SPORTULUI SCOLAR -ETAPA FINALĂ
. Șah –rezultatele deosebite au fost posibile datorită devotamentului dovedit de doamna învățătoare DOINA POPOVICI, de la Școala “N.Iorga” Focșani, ai cărei elevi au ocupat locuri meritorii, reprezentanții Colegiului Național “Unirea”, pregătiți de domnii profesori PAIZAN VIOREL ȘI RUSAN MARIA
. Tenis de masă –nivelul liceal a fost reprezentat de elevul pregătit de domnul profesor CUCONOIU NECULAI, de la Liceul Teoretic Odobești, eleva pregătită de doamna prof. TOMA EUGENIA de la Liceul “Emil Botta”Adjud, iar la învățământul gimnazial eleva pregătită de domnul profesor FILIMON MIHAI, de la Școala Nr. 4 Adjud.
Cu rezultate deosebite la etapele de zonă s-au evidențiat elevii instruiți de următoarele cadre didactice
. Handbal &