CALENDAR CREȘTIN ORTODOX
9 septembrie Sf. Ioachim și Ana
Sf. Ana și Ioachim au fost părinții sf. Fecioare Maria. Sf. Ana se trăgea din seminția lui Levi, fiind fiica preotului Natan și a soției lui Maria. A mai avut două surori: Maria și Sovi. Nu știm exact orașul natal al sfintei ci doar amănuntul că se afla în provincia Galileea. Natan și-a început slujirea la templul din Ierusalim cu puțin timp înainte de debutul domniei regelui Irod cel Mare. La vîrsta majoratului sf. Ana s-a căsătorit cu dreptul Ioachim și s-au stabilit în orașul Nazaret. Viața nu a fost prea blîndă cu aceștia căci pînă aproape de bătrînețe nu au putut avea un copil care să le umple sufletele de lumină și bucurie. În urma rugăciunii lor stăruitoare către Dumnezeu au fost învredniciți cu nașterea unei fetițe, Maria, viitoarea Maică a Fiului lui Dumnezeu. La vîrsta de 3 ani aceasta a fost încredințată templului, unde a crescut în curăție, slujind Domnului cu inima și cugetul. Nu știm exact anul morții părinților ei, sf. Ana și sf. Ioachim, dar putem crede că ei au părăsit această lume cu puțin înaintea majoratului fecioarei Maria. Neavînd vreo rudă în viață a fost luată sub tutela dreptului Iosif, un unchi îndepărtat. Biserica Ortodoxă îi cinstește pe părinții Fecioarei Maria, pe sfinții Ioachim și Ana, arătînd deosebită venerație familiei Domnului nostru Iisus Hristos. În majoritatea bisericilor, în pronaos, se află pictați părinții sf. Maria, arătîndu-le creștinilor momente importante din istoria mîntuirii neamului omenesc. Sf. fecioară Maria este cinstită de toți creștinii drept maica după trup a Fiului lui Dumnezeu, Iisus Hristos. Căci numai Iisus Hristos s-a născut din Fecioara Maria, în chip negrăit și netîlcuit, precum știe singur Dumnezeu, fără voie trupească. Acest lucru este explicat de sfinții părinți ai Bisericii prin aceea că Dumnezeu fiind desăvîrșit, toate ale iconomiei mîntuirii le-a săvîrșit în chip desăvîrșit, precum a zidit și a plăsmuit firea oamenilor dintru început.
10 septembrie Sf. Mucenițe Minodora, Mitrodora și Nimfodora
Sfintele pomenite astăzi în calendarul ortodox au primit cununa martiriului în anul 304, în timpul persecuției declanșate de împăratul Maximilian. De la Deciu pînă la sfîrșitul domniei lui Dioclețian (285-305), creștinii au fost persecutați pe baza unei dispoziții generale dată de împărat, numită edict, valabilă în tot Imperiul, ceea ce a dus la persecuția generală a creștinilor. În genere, la creștini nu se căutau și nu se condamnau anumite crime prevăzute și pedepsite de legile în vigoare, ci doar calitatea și numele lor de creștini. Interesa, deci, nu crima sau vina, ci numele însuși: "mărturisirea numelui, nu examinarea vinei se condamnă". Deciu este cel dintîi împărat roman care a publicat un edict general contra creștinismului, avînd aplicare în tot Imperiul, cu intenția de a desființa creștinismul. Toți creștinii, de orice stare și vîrstă, și chiar cei bănuiți, erau obligați să se prezinte înaintea unei comisii de stat și să facă acte de adeziune la păgînism. Imediat după anul 313, împăratul Constantin cel Mare a acordat libertate religioasă creștinilor dar și o serie de privilegii. Astfel, el a scutit pe clericii creștini de obligația grea și costisitoare a funcțiunilor municipale. Biserica nu plătea dări, drept de care nu se bucurau templele păgîne, și a înapoiat tot ceea ce îi fusese confiscat. Totodata, el a acordat ca ajutor episcopilor sume importante din tezaurul statului, pentru ridicarea de biserici și întreținerea clerului. El acordă Bisericii dreptul de eliberare a sclavilor și să judece pe cei ce nu ar voi să fie judecați după legile statului. Sf. Constantin a intervenit și în dreptul penal, pe care a încercat să-l umanizeze, înlăturînd din legile penale dispoziții și pedepse contrare spiritului crestinismului ca: răstignirea, zdrobirea picioarelor, stigmatizarea. S-au adus restricții luptelor de gladiatori și s-au trimis condamnații la mine, în loc de lupte. S-a modificat, în spirit crestin, legislația referitoare la căsătorie, la părinții fără copii, s-a îngreunat divorțul, s-a pedepsit adulterul și siluirea, s-a interzis aruncarea copiilor și vinderea lor. S-au luat măsuri de protecție și ajutor pentru săraci, orfani, văduve si bolnavi. Printr-o lege din 321, sf. Constantin a generalizat duminica ca zi de repaus în Imperiu și încă din 317 a început să bată și monede cu monogramul creștin.
11 septembrie Cuvioasa Teodora din Alexandria
Sfînta pomenită astăzi era originară din Alexandria (Egipt) și a trăit pe vremea împăratului Zenon (sec. V). Părintii ei, oameni cu stare, au măritat-o de tînară cu un om de seama din acel oraș și era fericită. Tînără și frumoasă se lăsa însă ademenită de stăruințele unui tînar și a căzut în desfrînare și acum, după păcat, era întristată peste măsura, ca una ce singură își stricase viața și în taină a inceput a se tîngui cu amar. Văzînd că nu poate scăpa de întristare, a mers la mare depărtare, la o mînăstire de călugări și, lepădînd îmbrăcămintea femeiască, și-a pus numele de Teodor. Ea a fost primită ca monah de egumenul mînăstirii, neștiind nimeni că este femeie, și a inceput astfel viața ei de ispășire și de căință.
12 septembrie Sf. Mucenic Autonom
Istoria Bisericii ne mărturisește că Sf. Mucenic Autonom a fost arhiereu în Italia. În timpul persecuților asupra creștinilor ordonate de împăratul Dioclețian (284-305) a părăsit Italia și s-a dus la Bitinia unde a fost primit de un creștin pe ume Corneliu. Sf. Autonom s-a dovedit un om plin de rîvnă pentru credința în Hristoscu un deosebit dar al cuvîntului și curaj în lupta impotriva idolilor, dar în Bitinia ogorul era destul de întins, păgînii fiind mai numeroși decît creștinii. A început o amplă lucrare misionară, a construit biserici și a hirotonit preoți și episcopi pentru comunitățile creștine nou apărute. Ostenelile lui Autonom și răspîndirea credinței în Hristos au umplut însă de mînie pe păgîni, care hotărîseră să puna capat izbînzilor lui. Pîndind vremea cînd slujeau, au năvălit în biserică și pe cei ce erau acolo i-au izgonit, iar pe Sf. Autonom, prinzîndu-l, cu cruzime si neomenie l-au ucis, scoțîndu-l afară din cetate și omorîndu-l cu pietre.
13 septembrie Sf. Ioan de la Prislop
Istoria Bisericii Ortodoxe Române ne prezintă numeroase exemple de viețuire creștinească pe teritoriul patriei noastre. Unul dintru sfinții autohtoni pomenit în calendarul ortodox pe 13 septembrie este Sf. Ioan de la Prislop. Acesta a trăit în veacul al XV-lea sau în prima jumătate a celui de al XVI-lea. Se spune că de tînăr și-a părăsit casa părintească din satul Silvașul de Sus îmbrăcând haina călugăriească în obștea de la mănăstirea Prislop. Acolo s-a remarcat printr-o viață aleasă de rugăciune, împletită cu munca și săvârșirea de fapte bune. După ani de nevoințe duhovnicești, dorind să ducă o viață și mai liniștită, retrasă cu totul de lume, și-a găsit un loc în apropierea mănăstirii. Astfel, pe malul prăpăstios al rîului Slivut și-a săpat singur, cu mari nevoințe, o “chilie” în piatră, cunoscută pînă astăzi sub numele de “chilia” sau “casa sfîntului”. Aici și-a trăit restul zilelor, în neîncetate rugăciuni și ajunări, întocmai ca marii nevoitori întru cele duhovnicești din primele veacuri creștine. Dar a fost voia lui Dumnezeu ca viața lui îmbunătățită să se sfîrșească prea devreme. Spune tradiția populară că, pe cînd își făcea o fereastră la chilia lui, doi vînători de pe versantul celălalt al prăpastiei, l-au împușcat, fără să știe cine era. Așa s-a săvîrșit din viață cuviosul sihastru sau “sfîntul” Ioan de la Prislop. Vestea despre viața sa aleasă și mai ales despre moartea lui tragică a ajuns pînă peste munți, în Țara Românească, de unde au venit cîțiva cuvioși călugări, care i-au cerut trupul de la rude, ducîndu-l într-una din mănăstirile de acolo.“Sfântul” Ioan de la Prislop a fost, este și va fi – pentru credincioșii din părțile Hațegului și Hunedoarei – o pildă vie de sfințenie, iar “chilia” sau “casa” lui rămîne mereu un loc de pelerinaj și de reculegere sufletească pentru toți cei ce caută cuvînt de mîngîiere și de întărire în locurile de mare frumusețe naturală ale Prislopului, în care au trăit atîția cuvioși călugări cu viața aleasă și bineplăcută lui Dumnezeu.
14 septembrie Înălțarea Sf. Cruci
Este cea mai veche și mai importantă dintre sărbătorile ortodoxe închinate cinstirii sf. Cruci. În această zi sărbătorim amintirea a două evenimente deosebite din istoria lemnului sf. Cruci: aflarea Crucii pe care a fost răstignit Mîntuitorul și înălțarea ei solemnă în prezența poporului, de către episcopul Macarie al Ierusalimului, în ziua de 14 septembrie din anul 335. Biserica Ortodoxă a formulat următorul imn, prin care creștini, rostindu-l și cîntîndu-l, își arată simțămîntul de adînc respect față de sfînta cruce: “Crucii Tale ne închinăm, Stăpîne, și sfîntă Învierea Ta mărim”. Acest imn bisericesc se cînta la slujba Sf. Liturghii, în locul trisaghionului “Sfinte Dumnezeule…”, de două ori pe an, cînd se săvîrșește slujba de cinstirea sfintei cruci: la 14 Septembrie și în Duminica a III-a din Postul mare. Textul acestui imn divin ne prezintă două învățături: 1) universalitatea cinstirii sf. Cruci în Biserica creștina și, prin aceasta comuniunea și frățietatea credincioșilor; 2) unitatea nedespărțită dintre Cruce și Înviere, adică dintre cinstirea sf. Cruci și preaslavirea Învierii Domnului. Biserica întotdeauna a unit învățătura despre cinstirea sf. Cruci cu preaslavirea Învieri, fiindcă numai adevărul Învierii din morți a lui Iisus Hristos a dus după sine cinstirea sf. Cruci. Dacă actul răstignirii pe cruce n-ar fi fost urmat de minunea Învierii, crucea, obiect de dispreț în antichitatea greco-romană, n-ar mai fi dobîndit însușirea de “sfîntă” și n-ar mai fi fost cinstită, prin închinare, în Biserica creștină; propovăduirea Bisericii, despre divinitatea religiei creștine, ca și credința comunității sau obștii creștine, ar fi fost zadarnică. Sf. Sofronie, patriarhul Ierusalimului spunea: “O, strălucire a Învierii, o, închinare luminată a crucii! Acestea ne sunt cele două semne de biruință ale mîntuirii … Așadar, cunoscînd puterea tainică a Învierii și a Crucii, cunoscînd cît de mare bine ne-au făcut ele, cunoscînd și legăturile de apropiere față de Dumnezeu, să sărbătorim Învierea și Crucea, frumos și cu credință, așa cum voiesc ele să fie cinstite”. Dacă Iisus Hristos, răstignit pe cruce, și îngropat n-ar fi înviat din morți, crucea Sa ar fi rămas în istoria Bisericii, numai ca un instrument, prin care s-a săvîrșit cel mai cumplit chin trupesc asupra Sa, așa cum au rămas crucile celor doi răstigniți împreună cu El.
15 septembrie Sf. Ierarh Iosif cel nou de la Partoș
Despre acest sfînt părinte știm că de tânar s-a călugărit în mănăstirea Pantocrator din Muntele Athos, sub numele Iosif, în locul celui de Iacob, primit botez. În anul 1650, cu binecuvîntarea patriarhului din Constantinopol, deși foarte înaintat în vîrstă, a fost rînduit mitropolit al Timișoarei. A păstorit la Timișoara numai trei ani, timp în care a pus rînduială în viața bisericească, a hirotonit preoți, a întărit în ortodoxie pe credincioșii bănățeni. Vîrsta înaintată l-a făcut să se retragă din scaun și să se așeze la mănăstirea Paroș, ridicată prin secolul al XV-lea, situată în apropierea graniței cu Serbia, pe valea Barzavei. A îndrumat și aici duhovnicește, săvîrșind slujbe tămăduitoare de boli trupești pentru cei aflați în suferință. Se spune că dinainte de mutarea sa la cele veșnice, Dumnezeu l-a învrednicit de darul cel mai presus de fire al minunilor. La Partoș a mai trăit încă trei ani, până în 1656, cînd Domnul l-a chemat la Sine, așezîndu-l în ceata aleșilor Săi. Un preot bănățean care i-a cercetat viața și nevoințele, scria, în urma cu 60 de ani, că la mormîntul lui se petreceau adeseori fapte mai presus de fire. “Poporul din împrejurimi și din depărtări, scria el, își aduce de veacuri bolnavii la mănăstirea Partoșului, ca să se atingă de mormîntul sfîntului, ori să petreacă în priveghere noaptea întreagă la acest mormînt. Și mulți au aflat alinare suferințelor și mîngîiere sufletească la mormîntul Sf. Iosif”. Între altele, tradiția spune că fiica lui Marcu Muțiu, primarul Timișoarei, s-a vindecat de o boală de care suferea de multă vreme, la mănăstire. În semn de recunoștintă, acest credincios a ridicat la Partoș, pe la mijlocul veacului al XVIII-lea, alături de biserica veche a mănăstirii, în care slujise și alesul ierarh Iosif, una nouă, încăpătoare, care dăinuiește pînă astăzi.
sursa foto: CUVANT.CREDO.RO