Una dintre cele mai importante evoluţii în jurnalismul sportiv din ultimii ani este creşterea publicării online, sau a site-urilor pe internet. O asemenea experienţă am trăit şi eu, atunci când am produs în 2004 site-ul clubului pe care l-am înfiinţat în 1992, CFT Juventus Focşani, respectiv www.juventusfocsani.ro şi mai de curând, mai precis pe 01.02.2008, când am inaugurat site-ul oficial al primului şi singurului ziar 100% de sport din judeţul Vrancea Sportul de Vrancea, o idee de a mea mai veche care a prins contur în august 2007, respectiv www.sportuldevrancea.ro
Site-urile au furnizat sute de noi oportunităţi pentru jurnaliştii sportivi, au creat multe noi locuri de muncă şi oferă posibilitatea de a satisface setea tot mai mare de informaţii din sport. Fiind uşor de realizat şi nu foarte costisitoare, site-urile s-au dezvoltat rapid. Aproape orice club sportiv sau consiliu de administraţie are acum propriul său site, la multe dintre ele fiind angajaţi jurnalişti profesionişti. Pe Web există acum de la site-uri comerciale sau aparţinând unor organizaţii publice de media la site-uri susţinute de organizaţii sportive, sportivi individuali sau site-uri ale fanilor. Nu este de mirare faptul că şi calitatea acestor site-uri de sport este la fel de variabilă.
Cele mai bune site-uri sunt, de obicei, cele realizate de instituţii de comunicare deja existente, cum ar fi ziare sau companii de radio şi televiziune. Aceste site-uri asigură nu doar o posibilitate alternativă de acces ( de multe ori gratuit) la materialele produse pentru instituţia care le deţine ( ziar, radio sau televiziune) ci şi materiale adiţionale, produse special pentru site-uri. Acestea variază de la reportaje, ştiri, rubrici şi statistici la chaturi şi alte facilităţi interactive
( o sursă de referinţă extrem de preţioasă pentru alţi jurnalişti) şi acces la cele mai multe dintre materialele publicate cu luni sau ani în urmă, reunite într-o arhivă.
Deseori, sunt angajate echipe de jurnalişti profesionişti pentru a lucra la site. Aceştia Fie pun pe internet o copie a materialului deja produs, fie adaptează materialul conceput pentru presă scrisă, radio sau televiziune, astfel încât acesta să fie mai potrivit pentru accesarea online.
Dezvoltarea Web-ului a dat naştere, de asemenea, la noi companii specializate în jurnalismul online. Aceste site-uri acoperă uneori un singur sport, alteori, mai multe. În general, sunt finanţate prin publicitate, deşi unele oferă şi servicii de abonament.
Cele mai mari şi cele mai bogate organizaţii sportive au, în general, şi site-uri foarte bine realizate. Ele recunosc importanţa comercială şi de imagine a internetului şi sunt dispuse să investească banii necesari pentru a realiza site-uri profesioniste, folositoare şi să atragă fanii. Deseori, ele angajează jurnalişti pentru realizarea materialului editorial, însă utilizatorii nu trebuie să piardă din vedere faptul că toate aceste site-uri există în principal pentru a promova unele interese ( de multe ori comerciale) în favoarea unui anumit sport sau club. Conţinutul editorial poate fi, astfel, realizat în acord cu principii ce ţin mai mult de imagine şi reclamă decât de jurnalismul independent şi echilibrat. Materialele trebuie tratate cu mare băgare de seamă, ca orice produs media
realizat de o organizaţie care doreşte să-şi menţină şi să-şi îmbunătăţească imaginea publică.
Astfel de site-uri oferă de obicei, ştiri, reportaje, comunicate de presă, informaţii statistice şi istorice, dar nu numai în scop jurnalistic. Principala lor funcţie este de a vinde sau a promova anumite produse, cum ar fi abonamentele la anumite posturi de radio şi de televiziune. Dar, ca şi în cazul instituţiilor clasice de media, conţinutul editorial ( ştirile de ultimă oră, reportajele...) este cel care îi atrage pe utilizatori.
Pentru fiecare site oficial al unui club pot exista multe alte site+uri create de fani, echivalentele online ale aşa-numitelor fanzine. Acestea sunt,de obicei, de o calitate mai slabăşi pot conţine bârfe din care se poate vedea ce cred fanii despre anumite subiecte controversate din cadrul organizaţiilor sportive.
Cel mai mare avantaj al jurnalismului on-line faţă de celelalte forme constă, probabil, în faptul că elimină termenele-limită. Un site poate fi actualizat oricând, iar tehnologia permite ca subiectele arzătoare să ajungă direct pe calculatoarele utilizatorilor. Site-urile reprezintă un punct de atracţie pentru cei care vor să afle cele mai recente ştiri, pe măsură ce se petrec, sau vor să citească relatări despre anumite evenimente sportive chiar în momentul derulării lor. În plus, organizaţiile sportive chiar îm momentul derulării lor. În plus, organzaţiile sportive aleg să transmită informaţii mai întâi online, pentru a-şi atrage fanii către site-urile lor şi pentru a fi siguri că subiectul este relatat din punctul lor de vedere.
Jurnalismul pe internet mai are multe lucruri în comun cu celelalte forme de jurnalism. Necesită o bună redactare, acurateţe, impact şi echilibru. Dar există şi diferenţe importante, multe dintre ele fiind determinate de modul în care se consumă jurnalismul pe internet, de obicei prin intermediul unui monitor de computer.
Forma unui monitor, mărimea sa relativ mică în comparaţie cu cea a unei pagini de ziar, existenţa unor elemente adiţionale, cum ar fi fragmentele sonore şi video, precum şi nevoia de a permite utilizatorilor să navigheze după bunul-plac pe site dictează manieraîn care este prezentată informaţia online. Rolul designerilor şi al editorilor de desk din presa scrisă are o şi mai mare importanţă în cazul site-urilor.
O pagină Web poate găzdui doar o cantitate relativ mică de informaţii, astfel încât utilizatorii de site-uri să fie direcţionaţi uşor şi rapid spre alte pagini, unde pot găsi informaţiile pe care le doresc. Sarcina unui web designer este să prezinte cât mai multe informaţii pe monitor, fără a aglomera prea mult şi a crea confuzie. Spaţiul disponibil pentru conţinutul editorial este limitat nu numai de mărimea monitorului, dar şi de faptul că fiecare pagină trebuie să conţină instrucţiuni de navigare şi publicitate.
Spaţiul editorial este pe locul II ca importanţă într-un site bun. Astfel jurnaliştii trebuie să respecte cerinţele impuse de designul site-ului. Acest lucru presupune găsirea unor noi modalităţi de prezentare a informaţiei, pentru a putea fi uşor parcursă on screen. Jurnaliştii online au combinat unele elemente din presa scrisă, cum ar fi cuvintele, imaginile şi grafica, cu elementele din audio-vizual, cum ar fi fragmentele de sunet sau video clipurile, pentru a crea o nouă formă de jurnalism adaptatăunui nou mediu de comunicare.
Un reportaj ce apare într-un ziar ca o bucată unitară poate fi fragmentat într-un număr de elemente pentru un site. Faptele principale vor fi prezentatetot printr-un titlu şi paragrafe, dar restul informaţiei poate apărea sub formă de fişiere pe bara laterală, iar citatele pot fi disponibile chiar în format audio sau video.
viorel.paizan@sportuldevrancea.ro