CALENDAR CREȘTIN ORTODOX
22 iulie Sf. Maria Magdalena
Biserica Ortodoxă o pomenește astăzi pe Sf. Maria Magdalena, cea întocmai cu apostolii, cea dintîi care l-a văzut pe Domnul Hristos înviat, după mărturia Sf. Evanghelist Marcu. Acesta ne spune că mai înainte de Hristos o vindecase pe Mariei Magdalena, din care scosese cîndva șapte draci. Aici nu e vorba de draci în înțelesul de ființe demonice, ci de patimi și păcate. Sf. Maria Magdalena a fost una dintre persoanele asuprite de patimi, una dintre persoanele pe care le-a transformat Domnul Hristos și a făcut-o din rea bună prin puterea harului divin. Iar cînd a înviat din morți, ca semn că a înviat pentru păcătoși, S-a arătat sfintei, cea odinioară păcătoasă, ca să se știe "…că Fiul Omului a venit să caute și să mîntuiască pe cei pierduți". Sf. Maria Magdalena este considerată ca fiind femeia păcătoasă pe care o prezintă Sf. Evanghelist Luca. Acesta ne spune că a mers și a udat cu lacrimi picioarele Domnului Hristos, le-a uns cu mir și le-a șters cu părul capului ei. Atunci Hristos i-a zis: "I se iartă păcatele cele multe pentru că mult a iubit". Gestul are valoare de simbol, după cum aflăm și în rugăciunile Bisericii: "Lacrimi dă-mi mie, Dumnezeule, ca oarecînd femeii celei păcătoase și mă învrednicește să ud precuratele Tale picioare, care din calea rătăcirii pe mine m-au izbăvit. Și mir de bună mireasmă să aduc Ție; viață curată, prin pocăință mie agonisită, ca sa aud și eu glasul Tău cel dorit: credința ta te-a mântuit, mergi în pace". Sf. Isaac Sirul spune că "lacrimile sunt semne în trup despre așezarea minții", fiind deci exteriorizări ale unei sensibilități. Sf. Maria Magdalena se numără între femeile mironosițe, purtătoare de mir, care s-au dus la mormîntul Domnului Iisus Hristos să completeze ceea ce au făcut Sf. Iosif din Arimateea și Sf. Nicodim. În slujba Sfintele Paști este și o cîntare care zice așa: "Femeile cele gînditoare de Dumnezeu, cu miruri în urma Ta au alergat, și pe Care ca pe un mort cu lacrimi Te căutau, s-au închinat Ție și Paștile cele de taină Ucenicilor bine le-au vestit."
23 iulie Aducerea moaștelor sf. Mucenic Foca
Calendarul ortodox comemorează astăzi aducerea moaștelor sf. mucenic Foca, episcop al cetății Sinope, în Constantinopol pe la anul 403 sau 404. În evlavia creștină din Răsărit, cinstirea sfintelor moaște are un loc deosebit de însemnat. Toți sfinții, adunați in jurul lui Dumnezeu, alcătuiesc împreună desăvîrșirea vie a Bisericii, scara între pămînt și cer, întărită pentru totdeauna ca dovadă de mîntuire. Prezența binecuvîntată a sfinților se manifestă în Biserică nu numai prin imaginile lor sacre, cunoscute din icoane, ci și prin sfintele lor moaște, rămășitele pămîntești ale petrecerii lor duhovnicești în această lume. Dumnezeu acordă sfinților, care au devenit hristoși în Hristos, după ce ei au trecut la cele veșnice, puterea de a transmite și a împlini voia Sa, printr-un ajutor activ, văzut sau nevăzut, pe care ei îl incredințează tuturor drept credincioșilor creștini. Se poate spune, fără exagerare, că sfinții trăiesc în Biserică, manifestîndu-se prin acte de ordin religios, prin care se întreține și se extinde lucrarea taincă a îndumnezeirii și prin care lanțul de aur al desăvîrșirii în Hristos nu se rupe pînă la sfârșitul veacului. În cazul sfintelor moaște, accentul se pune mai ales pe un anumit fel al manifestării puterii divine, prin care se relevă, sub forma unor semne dumnezeiești, păstrarea în nestricăciune a osemintelor aleșilor Domnului, constituind o mărturie evidentă a dumnezeirii lui Iisus Hristos. Mijlocitori și protectori ai nostri în ceruri, sfinții sunt mădulare vii și active ale Bisericii, care cuprinde în sînul ei deopotrivă pe cei ce sunt în viață și pe cei ce au adormit. E vorba despre un adevăr pe care Sf. Apostol Pavel îl exprimă prin ideea că Biserica este “trupul lui Hristos”, iar cei care se mîntuiesc în ea dobîndesc puterea și viața lui Hristos. “Suntem mădulare ale lui Hristos Iisus” nu numai cu sufletul, ci și cu trupul. Prezența nemijlocită a lui Hristos face din Biserică o comunitate religioasă, întrucît ea devine, prin dumnezeirea Întemeietorului ei, ca și prin calitatea și chemarea membrilor ei, o comuniune a sfinților.
24 iulie Sf. Mare Muceniță Hristina
Sf. Hristina era originară din orașul Tyr, Asia Mică. A primit cununa muceniciei în timpul marilor persecuții de la începutul sey IV. Dintre numeroșii martiri cinstiți în cetățile și orașele imperiului roman cei mai mulți sunt sfinți locali. Numărul mare al martirilor locali constituie nu numai cea mai veche dovadă a răspîndirii creștinismului în acele părți înca dinainte de sec. IV, dar, totodată, o mărturie incontestabilă despre vitalitatea și intensitatea vieții creștine. Numele sfinților arată că ei erau de origini etnice diverse: greci sau orientali de proveniență asiastică (mai ales din orașele-colonii ale Turciei de azi), traci, sciți, geto-daci, sarmați, goți, etc. Ei reprezentau în același timp mai toate straturile sociale ale imperiului roman și profesiunile sau îndeletnicirile cele mai variate: soldati și ofiteri în armata romană, funcționari și înalți demnitari în aparatul administrativ de stat, cultivatori de pămînt, meseriași și negustori etc. Cultul acestor sfinți se manifesta, fără îndoială, în formele obișnuite pe care le cunoastem și în toate regiunile crestinătății antice. Se făcea sărbatorirea anuală a fiecărui sfînt sau a unui grup întreg de martiri prin adunarea comunităților locale (synaxis, collecta) în jurul mormintelor martirice și se săvîrșea liturghia în ziua aniversării anuale a morîii lor (natalitia, natale), citindu-se și actele martirice ori relatările mai tîrzii despre faptele și patimirea lor. Peste mormintele martirilor se clădeau edificii pentru adăpostirea lor (martyria, confessio) sau chiar bazilici martirice (cimiteriale) pentru adunarea comunităților și cinstirea martirilor respectivi. În jurul unora dintre acestea se formau cimitire întregi, din dorința creștinilor de a fi îngropati lînga martiri (ad martyres, ad sanctos). Numele martirilor erau înscrise pe lespezi de piatră cu inscripții votive și se făceau adesea pelerinaje la numeroasele cripte funerare de sub altarele unor bazilici în care se păstrau relicve, sau moaște de martiri.
25 iulie Adormirea sf. Ana
Sf. Ana și Ioachim au fost părinții sf. Fecioare Maria. Sf. Ana se trăgea din seminția lui Levi, fiind fiica preotului Natan și a soției lui Maria. A mai avut două surori: Maria și Sovi. Nu știm exact orașul natal al sfintei ci doar amănuntul că se afla în provincia Galileea. Natan și-a început slujirea la templul din Ierusalim cu puțin timp înainte de debutul domniei regelui Irod cel Mare. La vîrsta majoratului sf. Ana s-a căsătorit cu dreptul Ioachim și s-au stabilit în orașul Nazaret. Viața nu a fost prea blîndă cu aceștia căci pînă aproape de bătrînețe nu au putut avea un copil care să le umple sufletele de lumină și bucurie. În urma rugăciunii lor stăruitoare către Dumnezeu au fost învredniciți cu nașterea unei fetițe, Maria, viitoarea Maică a Fiului lui Dumnezeu. La vîrsta de 3 ani aceasta a fost încredințată templului, unde a crescut în curăție, slujind Domnului cu inima și cugetul. Nu știm exact anul morții părinților ei, sf. Ana și sf. Ioachim, dar putem crede că ei au părăsit această lume cu puțin înaintea majoratului fecioarei Maria. Neavînd vreo rudă în viață a fost luată sub tutela dreptului Iosif, un unchi îndepărtat. Biserica Ortodoxă îi cinstește pe părinții Fecioarei Maria, pe sfinții Ioachim și Ana, arătînd deosebită venerație familiei Domnului nostru Iisus Hristos. În majoritatea bisericilor, în pronaos, se află pictați părinții sf. Maria, arătîndu-le creștinilor momente importante din istoria mîntuirii neamului omenesc. Tot astăzi sunt pomeniți cuvioasele Olimpiada diaconița și Eupraxia, precum și Sf. Părinți de la Sinodul V Ecumenic.
26 iulie Sf. Mucenic Ermolae, preotul Nicomidiei
Sf. Mucenic Ermolae, împreună cu Ermip și Ermocrat, făceau parte din obștea creștinilor din cetatea Nicomodia și au pătimit în timpul persecuției împăratului Maximian Galeriu. Acești sfinți erau preoți din clerul Bisericii Nicomidiei, rămași dintre sfinții douăzeci de mii ce au fost arși acolo de Maximian (284-305) in anul 303 (28 decembrie), fiind ascunși într-o cămară. Atunci cînd a fost prins tînărul Pantoleon (nimeni altul decît marele mucenic Pantelimon, prăznuit la 27 iulie) soldații l-au obligat prin tortură să mărturisească cine îi fusese dascăl și îndrumător. Acesta a spus că de preotul Ermolae era învățat în cele creștinesti și că tot el îl botezase. Și îndată au trimis de l-au adus pe Ermolae la Maximian, și cu el au adus slujitorii si pe insoțitorii lui, Ermip și Ermocrat. Despre Sf. Ermolae știm că primise harul preoției și constituia un model pentru turma încredințată spre păstorire. Atunci cînd vorbim despre preoție trebuie să ne ocupăm de rostul și temeiul acestei slujiri, de constiința chemarii și darului ei. Înseamnă totodată a adînci această chemare în lumina faptelor, după cuvintele sf. Apostol Pavel: “a ști cum trebuie să petreci în casa lui Dumnezeu, care este Biserica Dumnezeului celui viu, stîlp și temelie a adevărului”. Izvorul de inspirație și putere pentru cunoașterea și slujirea preoțească îl avem în Sf. Scriptură și Sf. Tradiție, în experiența vie a Sf. Părinți, învățători și păstori ai Bisericii. Cu aceștia, în același Sfînt Duh, “cu mai Marele Păstorilor”, ne aflăm în acea continuitate harică neîntreruptă în succesiunea apostolică. Le suntem urmași, potrivit poruncii aceluiași Apostol al neamurilor: “Fiți următori mie, precum eu sunt următor lui Hristos”. S-a vorbit și s-a scris mult despre slujirea preotească. Cu toate acestea tema rămîne însă mereu actuală și vie, pentru că și noi, în timpul nostru, suntem chemați “împreună lucrători cu Hristos”, ”iconomi” ai Evangheliei și ”Tainelor lui Dumnezeu”, prin care să slujim cu un dar propriu Bisericii. Tot astăzi Biserica îi pomenește pe Sf. Muceniță Parascheva și pe Cuviosul Moise Ungurul.
27 iulie Sf. Mare Mucenic Pantelimon
Sf. Mare Mucenic Pantelimon, numit de tradiție doctorul fără de plată, a primit martiriul în timpul persecuției împăratului Maximian Galeriu, pe la anul 303. Fusese inițiat în meseria de medic de marele Efrosin, iar doctoricescul meșteșug al sufletului și credința în Hristos a învățat de la bătrînul preot Ermolae, cu care, rugînd pe Hristos, a înviat pe un copil, ce era mușcat de un șarpe și zăcea în drum. El a fost botezat de Ermolae și povățuit la credință. Se spune apoi că mergînd un orb la el, s-a tămăduit, și întrebat fiind de împăratul cine a fost pricina tămăduirii lui, el a răspuns: "Pantoleon m-a vindecat", caci așa se numea mucenicul înainte de primirea botezului. Iar Pantoleon a fost adus la împărat și neclintindu-se din credința în Hristos, nici la făgăduințe, nici la amenințări, a fost bătut cumplit și ars cu făclii; însă arătîndu-i-Se Domnul în chipul bătrînului Ermolae, îl îmbărbăta, și i se părea că a intrat cu dînsul și în fierberea plumbului, în care era băgat sfîntul. Și în multe alte feluri de nespus a fost chinuit. Iar cînd a fost condamnat să piara prin sabie, s-a rugat și plinindu-și rugăciunea a venit glas de sus, numindu-l în loc de Pantoleon, Pantelimon. Atunci sfîntul mucenic și-a întins grumajii de bunăvoie, și-i tăiară capul. Sacrificiul mucenicilor pentru credința creștină își are temeiul în jertfa lui Hristos. La Cina cea de Taină, acesta l-a spus ucenicilor săi: “Beți dintru acesta toți, acesta este sîngele Meu, al Legii cele Noi, care pentru mulți se varsă spre iertarea păcatelor”. În loc de multe jertfe, El a adus una singură, pe Sine jertfă. “Căci, dacă nu ar fi fost așa, ar fi trebuit să se răstignească de mai multe ori”, zice Sf. Ioan Gură de Aur. Același lucru îl întărește și Sf. Pavel, spunând că Iisus Hristos nu a intrat în Sfînta Sfintelor, “ca să se aducă pe Sine jertfă de mai multe ori, așa cum intra arhiereul în Sfînta Sfintelor, în fiecare an, cu sînge străin; deoarece astfel ar fi trebuit să pătimească de mai multe ori de la întemeierea lumii; ci s-a arătat odată la sfîrșitul veacurilor, spre a desființa păcatul prin jertfa Sa”.
28 iulie Sf. Prohor, Nicanor, Timon și Parmena
Sfinții pomeniți astăzi fac parte din ceata ucenicilor Domnului, cunoscuți în tradiție ca cei 70. Cinstirea adusă sfinților, în raport cu închinarea adusă lui Dumnezeu, este numai relativă și plină de evlavie. Biserica nu aduce pentru sfinți jertfă și nici nu le acordă închinare dumnezeiască, ci un cult de iubire și respect ca unora ce sunt dăruiți de Dumnezeu cu fericirea de a fi slujitori și casnici ai Săi. În schimb, însă, consideră osemintele lor un altar de jertfă. Nu fără o profundă semnificație, în Biserica primară, Sf. Liturghie era săvârșită pe mormintele martirilor, iar în continuare, această dumnezeiască slujbă nu se poate oficia fără antimisul în care se găsesc părți din sfintele moaște. “Dacă Hristos într-adevăr se poate vedea și pipăi undeva în lumea aceasta în carne și oase, apoi aceasta se poate în sfintele moaște”, zice Nicolae Cabasila, “la urma urmei, aceste moaște sunt Biserica adevarată și altarul cel adevărat, zidirea nu-i decât o imitare”. În cinstirea sfintelor moaște, la altar avem cea mai evidentă și sigură dovadă că Biserica Ortodoxă nu a confundat niciodată slujirea și adorarea cuvenită lui Dumnezeu, cu cinstirea pe care ea o acordă sfinților, tocmai pentru că le-a trăit pe amindouă într-o legatură organică. Cinstirea sfinților este expresia grăitoare a unității de trăire a Bisericii luptătoare cu ce triumfătoare, care împreună formează un singur trup al cărui cap este Hristos și a cărei viață este Sf. Duh. Prezența și lucrarea Duhului se descoperă în bogăția de minuni care izvorăsc din viața tainică a sfintelor moaște și constituie temeiul închinării noastre înaintea lor. Întreaga cinstire acordată sfintelor moaște se îndreaptă spre Dumnezeu, prin al cărui har sfinții s-au ostenit și s-au jertfit, s-au arătat biruitori asupra păcatului și au împodobit viața cu virtuți alese. Venerarea adusă sfinților, cinstind osemintele lor, precum și îndreptarea rugăciunilor pe care credincioșii le fac către sfinți ca spre unii care au putere să mijlocească pentru lume, devin simboluri ale cinstirii însăși pe care Biserica o depune în fața lui Dumnezeu. Tot astăzi Biserica îi cinstește pe Sf. Mucenic Iulian și pe Cuviosul Pavel Xeropotamianul.
29 iulie Sf. Mucenic Calinic
Tradiția bisericească consemnează martiriul Sfîntului Mucenic Calinic în anul 290. Acesta era originar din Cilicia și a fost crescut în credința în Hristos, pe vremea cînd, la Roma, împăratul era păgîn și prigonea pe creștini. Și, ajungînd el la vîrsta bărbatului desăvîrșit, vedea pe mulți oameni, care se lepădau de Hristos și, trecînd la credința păgînă, aduceau jertfe idolilor. Plîngînd pentru pierzarea lor, sfîntul Calinic s-a făcut multora dascăl de mîntuire, învățându-i să-l cunoască pe Dumnezeu și să se lase de cele deșarte. Deci, pe cînd se găsea în cetatea Ancira, din Galatia, propovăduind pe Hristos, a fost prins de necredincioși și adus înaintea dregătorului Sacerdon, care l-a dat la lot felul de chinuri și la strujirea trupului cu piepteni de fier. Și, punîndu-i încălțăminte de fier, care avea piroane ascuțite, l-au silit să alerge pînă la cetatea Gangra, departe de Aneira, ca la optzeci de stadii. Și, mergînd numai șapte stadii, ostașii ce-l trăgeau s-au oprit de sete, și nu puteau să meargă mai departe. Iar sfîntul rugîndu-se, s-a făcut un izvor de apă, dintr-o piatră seacă. Sosind la Gangra, a fost aruncat într-un cuptor de foc, și astfel și-a încredințat sufletul lui Dummezeu. Credința în Mântuitorul Iisus Hristos și botezul creștin unesc într-o mare familie, a Bisericii, toate neamurile, stările sociale și toate vârstele: “Nu mai este iudeu, nici elin, nu mai este nici rob, nici liber; nu parte bărbătească și parte femeiască, pentru că voi toți una sunteți, în Hristos Iisus” spunea apostolul Pavel, iar Sf. Ap. Petru adăuga: “în fiecare neam, cel ce se teme de Dumneze și face dreptate este plăcut Lui”. Și, într-adevăr, mai toate popoarele creștine din antichitate au avut și au sfinții lor, începând cu grecii și romanii, care au dat cel mai mare număr de sfinți din calendarul ortodox, continuând cu sirienii, daco-geții, egiptenii, perșii, armenii, gruzinii (ivirii), celto-gallii și alte neamuri, care formau imensul conglomerat etnic al Imperiului Roman din secolele I-IV ale erei creștin pe teritoriul căruia a apărut și s-a răspândit creștinismul. Tot astăzi este pomenită și Sf. Muceniță Serafima.
30 iulie Sf. Apostoli Sila și Silvan
În calendarul ortodox, alături de sfinții amintiți mai sus, sunt pomeniți și sf. Crescent, Epenet și Andronic, care împreună se numără între cei 70 de ucenici ai Mîntuitorului Hristos. Sfințenia este o cunună dumnezeiască pe fruntea ostenitorilor pentru viața cea după Hristos și în Hristos. Ea este cununa cea neveștejită a luptei neostoite pe care au dus-o sihaștrii după trăirea în Dumnezeu. Pentru ea, martirii și-au jertfit viața în iubire pentru adevărul și credința în Mântuitorul. Aceștia și toți cei râvnitori din diferitele rosturi binecuvîntate ale lumii, după făgăduința Domnului, s-au arătat, încă din această viață, temple ale Duhului Sfînt. În calitatea ei de mireasă a lui Hristos, Biserica crește continuu în mărime, frumusețe și număr prin unirea și comuniunea ei cu Logosul. Acești fii ai Bisericii devin Biserica însăși. În acest sens trebuie înțeles principiul patristic că “în afara Bisericii nu este mîntuire” și că “nu poate avea pe Dumnezeu de tată acela care nu are Biserica de mamă”. Biserica poate primi în sînul ei întreaga lume iar “împreună-lucrători ai lui Dumnezeu” creștinii vor progresa pînă la măsura vîrstei deplinatății lui Hristos. Pentru lucrarea ei mîntuitoare Biserica se folosește de Sfintele Taine și toate celelalte mijloace lăsate ei de Logos, îndeosebi de rugăciune, care are o putere mare: “Omul care se roagă are conducerea lumii în mîinile sale” zice Sf. Ioan Gură de Aur. Chemînd pe toți la mîntuire prin Biserică, Logosul arată perspectivele universalității acesteia. Biserica zămislește pe fiii ei din și pentru sfințenie, adică din Sf. Duh, pentru împărăția cerurilor. În această ipostază Biserica a fost numită “universul universului”. Mîntuitorul Hristos s-a făcut universul Bisericii, care trăiește din viața curată a sfinților, îmbogățindu-se cu orice faptă bună și prin aceasta cu orice suflet drept. Ea este comunitatea celor ce iubesc pe Hristos și comunitate a sfinților, devenind astfel comunitate de sfințenie. Tot astăzi mai sunt pomeniți sf. muceniță Iulia din Cezareea, Sf. mucenici Valentin și Sf. Polihronie, episcopul Babilonului.
31 iulie Sfîntul și Dreptul Evdochim
Sfîntului Evdochim a trăit în sec. al IX-lea, pe vremea domniei împăratului Teofil. Acest conducător este cunoscut în istorie pentru persecuția declanșată contra ortodoxiei, în special împotriva sfintelor icoane. Despre sf. Evdochin se știe că era originar din Capadochia, tatăl lui avînd strălucita dregătorie de senator al împărăției. Cu acest fel de stare, fericitul Evdochim a fost dat la învățătură, gustînd bucuria de a cunoaște adevărul. De asemenea, mult se sîrguia să se facă locaș curat al Dumnezeului celui viu, dar nu locuia în pustie, ci în vîltoarea lumii, unde clocotesc atîtea patimii. Cu multă și neîncetată sîrguință, atît ziua și noaptea, se îndeletnicea în citirea dumnezeieștilor Scripturi. Era cunoscut în acea vreme drept o persoană cu o înaltă stare duhovnicească, și nu era întîlnit alături de cei de o vîrstă cu el, la ospețe, jocuri și banchete. Zadarnic se sfătuiau prietenii și cunoscuții să-l ia cu ei la petreceri și desfătări lumești; el rămînea statornic felului său de trai, de viață curată, de rugăciune și de binefaceri. La multa înțelepciune pe care o agonisise el, a adăugat milostenia și dragostea pentru cei în suferință. Și se purta ca un tată al săracilor și ca un ocrotitor al al văduvelor și orfanilor, dînd îmbrăcăminte celor goi, hramă celor flămânzi, mîngîiere celor îndurerați. Pentru faptele lui cele bune și pentru sfînta lui înțelepciune, s-a învrednicit de multă cinstire din partea împăratului Teofil, și, peste așteptările lui, împăratul i-a încredințat înalta dregătorie de conducător al oștirilor împărătești din Capadochia. A trăit ani puțini, mutîndu-se la Domnul în tînără vîrslă, dar, pînă la sfîrșilul vieții sale, fericitul a fost cu adevărat cumpănă și canon, păzind dreptatea, ajutînd pe văduve și pe cei săraci și făcînd multă milostenie în toate zilele și, în scurte cuvinte, viețuind dumnezeiește. La vremea sfîrșitului său, trupul fericitului Evdochim a fost îngropat în Capadochia, dar, fiind binecuvîntat de Dumnezeu cu multe minuni, moaștele lui au fost mutate la Constantinopol.