CALENDAR CREȘTIN ORTODOX
21 aprilie Sf. Mucenici Ianuarie și Teodor
Acești sfinți au fost preoți și păstori spirituali pentru creștinii din cetatea Perga, provincia Pamfilia din Asia Mică. Localitatea a cunoscut creștinismul de timpuriu prin lucrarea a sf. apostol Pavel, în timpul celei dintîi călătorii misionare. Sf. Ianuarie și Teodor au primit cununa martiriului în timpul persecuției declanșate de împăratul Dioclețian pe la sfîrșitul sec. al III-lea. Tot astăzi Biserica îi pomenește pe Sf. Sfinții Mucenici Ianuarie episcopul, Sf. Muceniță Alexandra împărăteasa și Filipia.
22 aprilie Cuviosul Teodor Sicheotul
Despre Sf. Teodor tradiția ne spune că s-a născut în regiunea Glatia, satul Sicheot, de pe lîngă Ancira. A trăit pe vremea mai multor împărați, începînd cu Tiberiu II (578-582), pînă în vremea lui Heraclie (610-641). La vîrsta de 14 ani, cu învoirea mamei sale, s-a așezat într-o peșteră de munte, lîngă biserica Sf. Gheorghe, unde a petrecut mulți ani în post și rugăciune. Și se mirau toți de acest copil minunat și de un atît de mare dar primit Dumnezeu. Îl preamăreau pe Dumnezeu, zicînd: -Ai ascuns Doamne, acestea de cei înțelepți și pricepuți și le-ai descoperit pruncilor.-Sporea în suișurile duhovnicesti, odată cu anii vieții, încît Dumnezeu i-a dăruit acestui tînăr călugăr puterea de a face minuni. Pe cînd avea 18 ani, a auzit de el Teodosie, episcopul cetății Anastasiopolei, care l-a și sfințit preot, zicand: -Vrednic este să fie preot unul ca acesta, căci in el, petrece harul lui Dumnezeu, precum și Sf. Pavel, l-a învrednicit a fi episcop, de tînăr, pe ucenicul său Timotei. Și, a inceput, de atunci, Sf. Teodor a săvîrși Jertfa cea fără de sînge și a învața poporul. Găsind un bun tovarăș de călătorie, Sfîntul a mers, apoi, la Ierusalim, cercetînd Sfintele Locuri și mînăstirile cele vestite din Țara Sfîntă. Întorcîndu-se în patria sa, și văzînd mulțimea ucenicilor ce se adunaseră jurul său, a întemeiat o mare mînăstire, închinată Sf. Gheorghe. După moartea episcopului Timotei, care a urmat după Teodosie, cuviosul Teodor, arhimandritul lavrei Sicheotului, a fost ales episcop, tot poporul dorind să aibă un mare păstor ca acesta. Cu multă greutate a primit el să fie sfințit arhiereu, căci iubea mai mult viața smerită, decît dregătoriile și mărirea lumească. A păstorit 10 ani ca arhiereu în eparhia Anastasiopolei, cu multă vrednicie. Dorind, însă, necontenit liniștea monahicească și smerită a pustniciei, după 10 ani de slujire arhierească, Sf. Teodor s-a retras din scaunul de episcop și s-a statornicit, iarăți, în sihastria lui de la Sicheot. Tot astăzi sunt pomeniți Sf. Ierarh Teodor al Anastasiopolei și Sf. Ap. Natanael.
23 aprilie Sf. Mare Mucenic Gheorghe
Despre sfîntul și marele Mucenic Gheorghe se știe că a trăit pe vremea împăratului Dioclețian. A văzut lumina zilei în Capadochia, fiu al unor părinți creștini de la care a și dobîndit dragostea pentru învățătura cea dreaptă. Rămas fără de tată din copilarie, Sf. Gheorghe s-a mutat din Capadochia în Palestina, avînd acolo multe averi și mosteniri. Ajuns la vîrsta desăvîrșită și fiind frumos la chip și viteaz în luptă, prin osteneală, pricepere și destoinicie, tînărul Gheorghe s-a făcut prețuit și, îmbrățișînd cariera militară, a căpătat cele mai mari cinstiri, pînă la dregătoria de conducător de oaste, în garda împăratului. Se știe că, deși era păgîn, împăratul Dioclețian, pînă la anul 303 nu a luat nici o măsură împotriva creștinilor. Aceasta stare de lucruri a îngăduit creștinilor vrednici, să urce pînă la cele mai înalte slujbe în împărăție. În anul 303 însă, din îndemnul ginerelui său Galeriu, pe care Dioclețian l-a luat ca însoțitor la domnie, a declanșat prigoana împotriva creștinilor. Istoria creștinității ne mărturisește că, din anul 303 și pînă la 313 (anul decretului de la Milan, prin care Sf. Constantin a acordat libertate creștinilor), Biserica a trecut printr-o cutremurătoare încercare și o sîngeroasă probă: creștinii au fost siliți să aleagă, cu prețul vieții lor, între zeii păgîni și Hristos. Cunoscand, decretul de prigonire împotriva creștinilor, Sf. Gheorghe s-a înfățișat singur înaintea împăratului Dioclețian și, înaintea întregii curți imperiale, a mărturisit deschis că este creștin și că înțelege să slujească în oastea împăratului, ca ucenic al lui Hristos. Uimit de aceasta mărturisire, Dioclețian a poruncit să fie întemnițat și pus la chinuri, ca să se lepede de credință. Și a fost trecut prin toate vămile muceniciei, loviri cu sulița, bătăi la tălpi, lespezi de piatră pe piept, chinul la roată, groapa cu var, încălțăminte cu cuie, băutura otravită, bătaia cu vine de bou s.a. Toate acestea și altele asemenea, Sf. Gheorghe le-a îndurat cu bărbăție stînd tare în credință. În cele din urmă a fost decapitat, căci foarte mulți văzîndu-i credința au hotărît să se boteze. Dintre toti Sfinții sărbătoriți în lumea creștină, puțini au ajuns la faima de care s-a bucurat, și se bucură, Sf. Gheorghe. În semn de adîcă considerație Biserica i-a atribuit apelativul “purtătorul de biruință”, conducînd astfel lumea creștină spre dobîndirea împărăției lui Dumnezeu.
24 aprilie sf. Ierarh Iosif Mărturisitorul
Episcopul Iosif rămîne în istoria Bisericii noastre ca un ierarh vrednic, care a știut să-ți apere păstoriții în fața oricăror încercări ale episcopilor uniți de la Muncaci și ale autorităților de stat maghiare de a-i îndeparta pe români de la credința ortodoxă, prin acceptarea “unirii” cu Biserica Romei. Clerul și credincioșii români din Maramureș au fost cu totul străini de actul unirii săvîrșit de mitropolitul Atanasie Anghel în 1701. Și acest lucru s-a datorat în primul rînd vredniciei lui Iosif. După 15 ani de păstorie, episcopul Iosif a fost victima unor acuzații false aduse de dușmanii Ortodoxiei și ai neamului românesc. În 1705, vicecomitele Maramureșului, Francisc Darvay, l-a obligat să semneze un program în 20 de puncte, ce periclita mult credința ortodoxă. Refuzînd să facă acest lucru, a fost arestat și întemnițat în cetatea Hust. Preoții și credincioșii maramureșeni au protestat cu demnitate, în mai multe rânduri cerând eliberarea ierarhului lor. În timp ce se găsea în temniță, a fost ales un episcop nou, cu numele Iov Tirca. Și acesta a avut o păstorire agitată, de cîțiva ani, după care autoritățile au ordonat să se facă o anchetă asupra lui. El a reușit să se refugieze la timp din Maramureș, se pare în Moldova, fiind condamnat la moarte, în lipsă. Dupa eliberarea din închisoare, Iosif Stoica și-a îndeplinit în ascuns îndatoririle sale vlădicești. În anul 1711, a încercat să fie reașezat în scaunul episcopal, dar fără rezultat. După puțină vreme, tot în acel an, a trecut la cele veșnice. El a rămas în amintirea credincioșilor ca un mărturisitor al credinței ortodoxe și ca un apărător al drepturilor românilor maramureșeni în fața autorităților străine opresoare. Acestea au fost motivele pentru care Sfîntul Sinod a hotărît, la 20 iunie 1992, ca episcopul Iosif să fie trecut în rîndul sfinților, ca “mărturisitor” al credinței ortodoxe. În hotărîrea sinodală se rînduia ca prăznuirea lui să se facă în ziua de 24 aprilie, odată cu mitropoliții Ilie Iorest și Sava Brancovici.
IZVORUL TĂMĂDUIRII
Vineri, în Săptămâna Luminată, ortodoxia sărbătorește Izvorul Tămăduirii, un mare praznic ce datează din a doua jumătate a primului mileniu creștin. Printr-o minune a Maicii Domnului, apa acesteia a devenit vindecătoare și mulți bolnavi și-au găsit tămăduirea, astfel încît au statornicit o zi în care toți să-și aducă aminte de aceasta. Cu puțin timp înainte de a ajunge împărat, Leon cel Mare (457-474) se plimba printr-o pădure din apropierea Constantinopolului și a întîlnit un orb rătăcit, care l-a rugat să-i dea apă și să-l călăuzeasca pe drumul spre cetate. Leon a pătruns în desișul din apropiere după apă, dar nu a găsit. Conform tradiției, pe cînd se întorcea a auzit-o pe Maica Domnului spunîndu-i: -Nu este nevoie să te ostenești, căci apa este aproape! Pătrunde, Leone, mai adînc în această pădure și luînd cu mîinile apă tulbure potolește setea orbului și apoi unge cu ea ochii lui cei întunecați; și vei cunoaște de îndată cine sunt eu, care sălășluiesc aici de multă vreme-. Leon a făcut întocmai și îndată orbul a început să vadă. După ce a ajuns împărat, Leon a construit lîngă acel izvor o biserică. Apoi, împăratul Justinian (527-565) care suferea de o boală grea și s-a vindecat după ce a băut apă din izvor, a construit o biserica și mai mare. De-a lungul timpului, apa acestui izvor a vindecat multe boli și a tămăduit diferite răni, molime și alte suferințe. La sărbătoarea de astăzi mergem cu gândul și cu inima mai ales spre Maică Domului, cea care s-a dovedit izvor al dumnezeirii, prin nașterea Mântuitorului. În toate bisericile și manăstirile, după Sfânta Liturghie, se săvârșește slujba de sfințire a apei (aghiasma mică), după o rânduială adecvată Săptămânii Luminate.
25 aprilie Sf. Apostol și Evanghelist Marcu
Despre sf. Apostol și Evanghelist Marcu se știe că a fost de neam iudeu și se născuse în Ierusalim. În casa mamei sale, Maria, se adunau cei dintîi creștini din Ierusalim, pentru învățătură, împărtășanie și rugăciune. Era unul din cei 70 de ucenici ai Domnului și nepotul lui Varnava, alt ucenic al Domnului. La început a fost învățăcel al sf. Pavel și a luat parte la prima călătorie de propovăduire a Evangheliei, făcută de acest Apostol, în cetățile din Cipru și Asia Mica. Mai tîrziu, îl întîlnim ca fiu duhovnicesc și însoțitor al sf. Petru. Tradiția spune că Marcu a însoțit pe Sf. Petru la Roma. Acolo, romanii creștini, ascultînd predica lui Petru, i-au cerut sf. Marcu să le scrie o Evanghelie, cu predica Apostolului. Tot ca ucenic al sf. Petru, a întemeiat fericitul Marcu și Biserica din Aquilea (Italia) și pe cea din Alexandria Egiptului, el fiind cel dintîi episcop și binevestitor al lui Hristos în Egipt, în Libia și Pentapole, luminînd pe toți cu sfînta credință, scoțăndu-i din întunericul îndrăcirii idolești și pe toți aducîndu-i la Hristos, vreme de 12 ani. Cît despre sfărșitul său, tot din tradiția sfînta știm că, după ce a întărit Biserica din Alexandria, din Libia și din Egipt și a împodobit-o, prin punerea mîinilor cu episcopi și alți slujitori și după ce i-a învățat pe toți să ducă o viață îmbunătățită, de care se minunau și păgînii, sf. Evanghelist Marcu a murit ca mucenic în Alexandria. El intrase să aducă Sfînta Jertfă la altarul dintr-o catacombă, unde atunci era locul de adunare al creștinilor, pentru luminata zi a Sfintelor Paști. În ceasul acela a fost prins de păgîni, care l-au legat cu funii și l-au tîrît pe pămînt prin tot orașul, roșindu-se pietrele drumului de sîngele lui, pînă ce și-a dat duhul. Biserica Ortodoxă Română îi prăznuiește astăzi și pe cuviosul Vasile de la Poiana Mărului, unul dintre innoitorii curentului isihast și mare duhuovnic și stareț, ctitor de asezări monahale. Cuviosul ieroschimonah Vasile a fost părintele duhovnicesc al starețului Paisie Velicikovski de la Neamț și unul dintre cei mai vestiți dascăli și lucrători ai rugăciunilor lui Iisus din secolul al XVIII-lea. Vasile era din părțile Poltavei (Rusia) și s-a născut spre sfârșitul secolului al XVII-lea. Luând din tinerețe crucea lui Hristos, s-a făcut schimonah în Schitul Dălhăuți, prin anii 1705-1706. După ce a fost hirotonisit ca preot, în anul 1715 ajunge egumen al Mănăstirii Dălhăuți și vestit povățuitor de suflete. Timp de 20 de ani, cât a fost stareț la Dălhăuți, Cuviosul Vasile adună în jurul său o obște de peste 40 de călugări munteni, moldoveni, ardeleni și ruși, făcând din obștea să o adevărată scoala duhovnicească de trăire isihastă. Prin anii 1730-1733, starețul Vasile reînnoiește spiritual Schitul Poiana Mărului și se mută în el cu 12 ucenici. În această calitate, conduce duhovnicește toate schiturile din Munții Buzăului și ai Vrancei. Unul din ucenicii săi a fost cuviosul Paisie Velicikovski, pe care îl primește în schitul Trestieni pentru câțiva ani, iar în anul 1750 în muntele Athos. Ca dascăl al rugăciunii, marele stareț Vasile a scris și câteva Cuvinte de învățătura despre paza minții, rugăciune și creștere duhovnicească ca introducere la unele scrieri filocalice. Acest iscusit dascăl al rugăciunii pune mai ales accent pe ascultare, lectură și rugăciune. În acest fel reușește să creeze un adevărat curent de înnoire duhovniceasa în monahismul românesc de la mijlocul secolului XVIII. El a ajuns la măsura marilor părinți ai ortodoxiei. Sfântul a murit în anul 1767 și a fost îngropat la Mînastirea Poiana Mărului, însă până în prezent sfintele sale moaște nu au fost găsite. Mînastirea Poiana Mărului, cu hramul -Duminica Tuturor Sfinților-, a fost ctitorită în anul 1730 de către cuviosul Vasile, care a fost și primul stareț. Biserica de lemn în care a slujit sf. Vasile a ars în 1771 și a fost refăcută între anii 1780 și 1784. A doua biserică, tot din lemn, s-a construit între anii 1810 și 1812. Mănăstirea Poiana Mărului a fost un important centru monastic și cultural în secolul al XVIII-lea.
26 aprilie Sf. Mucenic Vasilie, episcopul Amasiei
Slăvitul mucenic al lui Hristos, Vasilie, a fost mitropolit în cetatea Amasia pe vremea lui Liciniu, cumnatul sf. Constantin cel Mare. La începutul domniei sale era pace și liniște pretutindeni. Dar Liciniu s-a îndepartat de Hristos și s-a întors la necurata închinare de idoli și la prigonirea creștinilor. El a fost unul dintre ultimii împărați romani păgîni, prigonitor al creștinilor. Constantina împărăteasa avea în slujba ei o fecioară frumoasă, cu numele Glafira, creștină din Italia. Văzîndu-o Liciniu, s-a aprins de poftă asupra ei și voia să fie cu dînsa. La sfatul împărătesei și de scîrba păcatului, Glafira a răspîndit vestea că este bolnavă și a trebuit să fie eliberată din slujba sa. Încredințată apoi unor oameni credincioși, ea a fost dusă în părțile Armeniei, prin grija împărătesei. Pe drumul spre Armenia a poposit în cetatea Amasia Pontului, unde se afla o comunitate creștin, avînd în frunte pe episcopul Vasilie. Fecioara Glafira s-a destăinuint episcopului Vasilie, mărturisindu-i cauza exilului ei. Aflînd că se zidește o biserică în cetate, Glafira a dăruit mult aur pentru cinstirea lui Hristos și spre ajutorul creștinilor de acolo. Mai mult ea a scris împărătesei și aceasta a trimis o mulțime de daruri episcopului Amasiei, pentru ridicarea bisericii. Dar oamenii împăratului au prins aceste scrisori și l-au înștiințat pa împărat. El a poruncit ca episcopul Vasilie și Glafira să fie trimiși în fiare la dînsul. Bunul Dumnezeu a făcut ca fecioara Glafira să se mute la cele veșnice. Trimișii împăratului i-au prins pe Vasilie, împreună cu doi diaconi, Pertenie și Teotim. Episcopul a fost întemnițat, fiind des chinuit pentru a se lepăda de credința sa. Ultimele sale cuvinte au fost: -Niciodată nu vei putea să-mi dai, atîta cît voiești să-mi iei, dacă te silești a mă despărți de Dumnezeul meu cel viu.- El a fost decapitat iar trupul i-a fost aruncat în mare. A fost scos de ucenici și înmormîntat cu mare cinste în orașul Nicomidia.
27 aprilie Sf. Mucenic Simeon, episcopul Ierusalimului
Despre Sf. Simeon, cunoscut și sub numele de frate al Domnului nostru Iisus Hristos, știm că era fiul lui Cleopa, fratele lui Iosif, logodnicul Maicii Domnului. Astfel mărturisesc vechii scriitori, vrednici de credință ai Bisericii: Eusebiu, episcopul Cezareei Palestinei, Gheorghe Chedrin și Nichifor Zantopol. După patima cea de bună voie a Domnului și după învierea și înălțarea Lui la cer, fericitul Simeon a făcut parte din ceata sfinților șaptezeci de Apostoli. Și se ostenea, ca si ceilalți Apostoli, la bunăvestirea lui Hristos, umblînd prin cetăți și prin sate, învățînd și săvîrșind minuni, luminînd poporul cu dreapta credință și nimicind întunericul închinării idolești. În acea vreme Sf. Iacov, altă rudă a Domnului, ocupa scaunul episcopal din Ierusalim, fiind întîiul arhiereu de acolo. Dar necredincioșii îl doborîseră pe Iacov de pe scaunul Bisericii, fiindcă acesta își mărturisise credință lui în Hristos, și, lovindu-l cu un lemn în cap, l-au ucis. După aceasta, Apostolii și ucenicii, adunîndu-se în Ierusalim, au ales un nou urmaș în persoana fericitul Simeon, care a devenit al doilea episcop al Ierusalimului. Sfîntul a fost martor al distrugerii Ierusalimului de către romanii conduși de Tit, fiul împăratului Vespasian (69-79). În tot acest timp, creștinii, ascultînd de glasul lui Dumnezeu, au plecat, cu episcopul lor, și s-au retras dincolo de Iordan, intr-o cetate numită Pella. Era prin anul 70. Deci, dupaărisipirea Ierusalimului, creștinii s-au intors în Ierusalimul dărîmat și au început a înflori din nou, mulți locuitori îmbrățișînd noua credință. Fericitul Simeon era sufletul noii înfloriri a Bisericii din Ierusalim, fiind, el însuși, biserică a Duhului Sfînt, împodobind scaunul Ierusalimului și aducînd, pe cei rătăciți, la Hristos Dumnezeu. Și așa, lucrînd cu înțelepciune la înflorirea Bisericii din Ierusalim, pînă la vîrsta de peste o sută de ani, Sf. Simeon și-a dat sufletul său în mîinile lui Dumnezeu, în timpul domniei împăratului Traian, fiind osîndit la răstignirea pe cruce, ca și Domnul său, pentru mărturisirea credinței creștine.
28 aprilie Sfinții mucenici Dada, Maxim și Cvintilian.
Acești sfinți au fost pe vremea lui Dioclețian și Maximian împărații, și a guvernatorilor Tavrinie și Gavinie. Fiind mare prigoană asupra creștinilor, și neplecându-se sfinții aceștia a aduce închinăciune la idoli, au fost pârâți către guvernatorul Tavrinie. Numaidecât prinzându-i în satul lor, care se numea Ozovia, unde se aflau pururea petrecând în rugăciuni către Dumnezeu, i-au legat cu lanțuri de fier și degrab i-au adus la cetatea Dorostorului, fiind acolo amândoi guvernatorii, care au zis sfinților: -Spuneți-ne mai întâi numele vostru-, și spunându-și fiecare numele său, a scris și cuvintele lor un Mangailian notar. Tavrinie a zis sfinților: -Iată viața voastră este în mâinile mele; de voiți să trăiți, mergeți de aduceți jertfă maicii zeilor, și veți fi și preoți ai acesteia, pentru că a murit preotul ei, și a mers către marele Dia, împăratul ceresc, ca să-i slujească lui acolo-. Iar sfântul Maxim a răspuns păgânului Tavrinie: -Cum îndrăznești preanerușinatule să grăiești că preadesfrânatul cel necurat este împărat? Cunoașteți dar, o oameni fără minte, că Hristos este Împăratul cerurilor, Care are purtare de grijă de toate, și în palmă le ține toate câte sunt, și noi la idoli făcuți de oameni nu ne vom închina-. Iar Gavinie guvernatorul a chemat la dânsul pe Dada și pe Cvintilian, vorbind multe vorbe bârfelnice, socotind că îi va amăgi spre păgânătatea sa cea pierzătoare; pe care neplăcându-i, i-a băgat în temniță, unde prin îngereasca arătare se întărea mărturisirea lor, lăudând pe Dumnezeu. Deci scoțându-i din temniță i-a întins pe pământ și i-a bătut foarte cumplit; și băgându-i iarăși i-a scos și i-a dat numitului lor sat Ozovia și acolo le-a tăiat capetele și și-au dat sfârșitul.
29 aprilie Sfinții 9 Mucenici de la Cizic
Cetatea Cizicului se afla în Asia Mică, lîngă marea Helespontului, care desparte Asia de Europa. Cizicul se afla la hotarul cu Troda, unde vasul alegerii, Sf. Pavel, a pus cel dintîi sămînța cuvîntului lui Dumnezeu. Dar, pînă la marele Constantin, cetatea Cizicului nu avea mulți creștini, din pricina păgînilor împărați ai Romei, care prigoneau Biserica lui Hristos. Aceștia dădeau înfricoșate porunci și trimiteau crînceni dregători, prin toate colțurile imperiului, și-i sileau pe toți cetățenii să se închine la idoli, iar cei ce nu se supuneau, cu groaznică moarte erau pedepsiți. Atunci, mulți credincioși se ascundeau, fugind prin munți și prin pustii, iar alții, mai tari în credință, rîvnind să mărturisească la numele lui Hristos. Așa a fost și cu acești nouă bărbați viteji, nemișcați în dreapta credință, arzînd de rîvnă pentru Dumnezeu, ale căror nume sunt acestea: Teognis, Ruf, Antipatru, Teostin, Artemas, Magnon, Teodot, Tavmasie și Filimon. Aceștia îl preamăreau pe Hristos și defăimau cinstirea idolilor, ca pe o închinăciune adusă diavolului. Slujitorii imperiali i-au prins cu sălbăticie pe cei nouă bărbați și fără de omenie legîndu-i, i-au dus la judecată înaintea dregătorului cetății Cizic. Și au fost aruncați în temniță și chinuiți, ca să se lepede de Hristos și să jertfească idolilor, dar Mucenicii lui Hristos nu s-au depărtat de Domnul. Drept aceea li s-au tăiat capetele și tot în acel loc li s-au îngropat și trupurile. După cîțiva ani, însă, sub domnia Sf. Constantin, a încetat prigoana și lumina dreptei credințe a răsărit în toată lumea. Atunci și în Cizic, binecredincioșii creștini au scos din pămînt moaștele Sfinților nouă Mucenici, pe care, găsindu-le nestricate, le-au pus în raclă nouă și au zidit o biserică pentru pomenirea lor. Astfel a crescut numărul creștinilor din Cizic și multe tămăduiri și minuni s-au săvîrșit prin acele sfinte moaște.
30 aprilie Sf. Apostol Iacob
Despre sfîntul pomenit astăzi se știe că a fost fiul lui Zevedeu, frate cu sf. Apostol și evanghelist Ioan. Cei doi erau originari din cetatea Betsaida, provincia Galileea, și proveneau dintr-o familie de pescari. Tradiția ne spune că Sf. Iacob era unul din cei 12 Apostoli, chemat de Domnul la ucenicie "de la vînarea peștilor". A fost numit Iacov cel Mare, spre a-l deosebi de Apostolul cu același nume, care a fost cel dintîi episcop al Ierusalimului și care s-a numit Iacov cel Mic. La chemarea Domnului, cei doi frați au lăsat mrejele și familia lor și L-au urmat pe Hristos. Ei știau, ca foști ucenici ai Sf. Ioan Botezătorul, că Iisus este Mesia și credeau în El, luând aminte la învățăturile sale. Și atît îi iubea Domnul, încît unuia i-a dat spre rezemare pieptul Său, iar celuilalt i-a făgăduit paharul pe care El însuși l-a băut. Pe acești doi frați și pe Petru, nicidecum nu-i lăsa Mîntuitorul fără să le descopere mai mult decît celorlalți Apostoli dumnezeieștile Lui taine. Astfel, amintim aici ceea ce s-a petrecut pe muntele Tabor, cînd a voit să-și arate slava dumnezeiescă, iar, mai tîrziu, în Ghetsimani, cînd le-a descoperit, tot lor trei, taina cea adîncă a crucii și a smereniei Sale. Tradiția mărturisește că, după Învierea și Înalțarea Domnului la cer, și după primirea Sf. Duh, Apostolul Iacov a fost în Spania și în alte părți unde a propovăduit cuvîntul lui Dumnezeu. Toate neamurile primeau învățătura conform căreia Iisus este adevăratul Mesia, Mîntuitorul lumii. Aceasta văzînd-o, păgînii s-au pornit cu mînie și au îndemnat pe Irod Agripa (41-44) să ridice prigoana asupra Bisericii lui Hristos, iar pe Iacov să-l ucidă. Regele Irod a întemnițat pe cîțiva din fruntașii Bisericii, ca să-i piardă și l-a ucis pe Iacov, fratele lui Ioan, cu sabia. Și, spune tradiția, că, după ucidere, ucenicii Sfîntului Iacov, luînd trupul învățătorului lor, după dumnezeiască povățuire, l-au dus în Spania, unde și astăzi, la mormîntul lui de la Compostella, săvîrșește minuni, întru slava lui Iisus Hristos Dumnezeu.