CALENDAR CREȘTIN ORTODOX
17 martie Sf. cuviosul Alexie
Acestui trăitor al monahismului contemporanii i se adresau și cu apelativul "omul lui Dumnezeu". El s-a născut la Roma, în vremea împăraților Arcadie (395-408) și Onoriu (395-423). Sf. Alexie se trăgea din părinți creștini, foarte bogați, Eufimian și Aglaida. Se spune că părinții săi l-au obligat să se căsătorească cu o fată de neam împărătesc, dar în seara logodnei Alexie a fugit de acasă. El a trăit vreme de 17 ani la Edesa, în Siria. Averea pe care o luase a împărțit-o celor necăjiți și lipsiți de cele necesare traiului. Cînd au început să se cunoască atît faptele lui bune cît și viața sa virtuoasă, a plecat din oraș. El a ajuns totuși în Roma, după mai multe pelegrinări. A trăit necunoscut de ceilalți, chiar în curtea palatului părintesc. Se spune că nimemi nu îl recunoscuse, primind milostenie de la cei care demult îi fuseseră supuși, iar uneori chiar de la tatăl său. A putut vedea durerea nestinsă a mamei sale, dar și durerea celei rînduite să-i fie logodnică. Există o însemnare în istoria Bisericii din Roma, conform căreia împăratul și papa au fost înștiințați prin descoperire dumnezeiască de viețuirea unui sfînt mărturisitor în casa lui Eufimian. Trimișii lor l-au găsit pe "omul lui Dumnezeu" Alexie, chiar la cîteva clipe după ce murise. Printr-o scrisoare acesta arăta tuturor cine era el, de fapt. Cu cinstea cuvenită unui sfînt, a fost așezat într-o raclă de mare preț, depusă ulterior într-o biserică din Roma. "Sărac cu duhul" ca monah, "plîns" prin smerenie, "blînd" cu firea, "flămînd și însetat de dreptate" ca păstor, "milostiv" ca și creștin, "curat cu inima" ca rugător, "ocărît" și "prigonit" ca misionar al Domnului, cuviosul Alexie a fost un om fericit.
18 martie Sf. Chiril, Arhiepiscopul Constantinopolului
Acest slujitor bisericesc s-a născut la anul 313 din părinți creștini. Din tinerețe a îmbrățișat haina preoției, ajungînd în slujba arhiepiscopiei din Constantinopol. Impresionat de colaborarea dintre împăratul Constantin cel Mare și părinții Sinodului I Ecumenic de la Niceea, din anul 325, s-a hotărît să devină un misionar și un predicator al învățăturii creștine. S-a călugărit, căutînd o adevărată viață creștină. După ce împăratul Constantin cel Mare (306-337) a construit Biserica Invierii Domnului din Ierusalim, tînărul ieromonah Chiril a fost numit preot la această biserică. Acolo, primind binecuvîntarea arhiepiscopului Maxim al Ierusalimului, a rostit celebrele cateheze. Acestea sunt cuvîntări rostite la sfintele Taine, prin care pregătea pentru botez pe cei care doreau să se creștineze. Era și un moment solemn ce se petrecea în fiecare an cu ocazia sărbătorii de Paști. După moartea episcopului Maxim (333-350), sf. Chiril a fost ales arhiepiscop al Ierusalimului. Împăratul Constanțiu (337-361), fiul lui Constantin cel Mare, și împăratul Valens (364-378), îmbrățișau erezia arieni. Sub aceștia sf. Chiril a avut de pătimit, căci în înțelegere cu unii episcopi arieni, au reușit în două rînduri să-l depună din scaun. După 16 ani de exil, a revenit în fruntea Bisericii în vremea împăratului Teodosie cel Mare (379-395), păstorind obștea creștinilor încă aproape 8 ani. A participat la cel de-al doilea Sinod Ecumenic de la Constantinopol, din anul 381, condamnînd împreună cu ceilalți sinodali erezia lui Macedonie. A căutat să vindece rănile dezbinărilor din comunitatea sa, cu duhul blîndeții și cu înțelepciune. Adevărata pocăință, după cum mărturisea sf. Chiril, este schimbarea vieții și a obiceiurilor, pînă cînd se simte îndemnul Duhului Sfînt. Din încercările vieții, a învățat că adevărul fără iubire este orb.
19 martie Sf. Mucenici Hrisant și Daria
Mucenicii lui Hristos Hrisant și Daria au fost martirizați în secolul al III-lea. Despre familia sf. Hrisant se știe că era de origine nobiliară, născuți în Egiptul roman. Tatal său a fost ales în funcția de senator la Roma, în vremea împăratului Numerian (283-284). Nobilul roman a venit din Egipt în capitala Imperiului, însoțit și de fiul său. După ce a studiat la școlile păgîne din Egipt și Roma, sf. Hrisant a fost interesat de noua religie care se propovăduia în Imperiu. Pentru a-și potoli setea de cunoaștere și a afla învățătura specifică credinței creștine, el s-a întîlnit cu un preot sihastru, pe nume Carpofor. De la acest părinte bisericesc a deslușit tainele înțelegerii Scripturilor, a deprins duhul credinței și a fost cuprins de dragostea pentru Hristos. La scurt timp a primit botezul creștin devenind predicator și misionar în Roma. Neputînd să-l înduplece să lase învățătura creștină, tatăl său a hotărît să-l căsătorească cu o tînără păgînă, nădăjduind că aceasta îl va convinge să revină la religia greco-romană. Se spune că acea tînără pe nume Daria a devinit ea însăși creștină, spre îngrijorarea autorităților, care îi dau pe mîna unui aspru persecutor. Acest torționar păgîn pe nume Claudiu, văzînd răbdarea în suferință a celor doi precum și răspunsurile pline de curaj a hotărît să se boteaza el, împreună cu ostașii lui. Din ordinul împăratului, Claudiu și ostașii au fost uciși, iar Hrisant și Daria îngropați de vii în anul 283. "Grăuntele de grîu, cînd cade pe pămînt, de nu va muri, rămîne singur; iar daca va muri, aduce multă roadă", astfel spunea Iisus Hristos despre viitorii martiri ai Bisericii. Grăuntele de grîu, în moartea lui aducătoare de rod, este icoană a jertfei. Căci moartea lui nu e moarte, nu e nimicire, ci mistuire și trecere într-o viață nouă, mai bogată duhovnicește. Atunci înțelegem de ce Iisus a zis îndată după acest cuvînt: "Cel ce-și iubește viața o va pierde... și cel ce renunța la viața lui, în lumea aceasta, o va păstra pentru viața veșnică". Aceasta este legea vieții căci acum și în eternitate se naște din jertfă. Așa se naște orice viață, din sacrificiul alteia și trăiește jertfindu-se. În timpul împăratului Constantin cel Mare, moaștele lor au fost așezate în vestitele catacombe de pe calea Salaria din Roma.
20 martie Cuvioșii Mucenici uciși în Mânăstirea Sf. Sava cel Sfințit
Despre sfinții părinți monahi Ioan, Serghie, Patrichie și cei dimpreună cu dînșii, știm că au fost uciși de arabi în mînăstirea Sf. Sava cel Sfințit din Ierusalim. În timpul împăratului Constantin al VI-lea Porfirogenetul și al mamei sale Irina (780-797), conducători ai Bizanțului, Ierusalimul și Locurile Sfinte din Palestina erau sub stăpînire arabă. Părinții cuvioși pomeniți astăzi viețuiau în mînăstirea sf. Sava cel Sfințit, sub conducerea starețului Vasile. Viața de rugăciune le era deseori întreruptă de multele năvăliri ale musulmanilor. Spre sfîrșitul veacului al IX-lea, în săptămana dinaintea Floriilor, o ceată de arabi a intrat în mînăstire, prădînd-o și ucigînd mulți monahi. În Joia Mare au revenit în mănăstire, dîndu-i foc și ucigînd alți monahi, pe care i-au mai găsit. Foarte puținii călugări s-au retras într-o peștera din apropiere cu odoarețe mînăstirii și alte obiecte de preț. Fiind descoperiți, se spune că păgînii au dat foc intrării în peșteră astfel pierind toți viețuitorii mînăstirii, între care se numără și cuvioșii pomeniți mai sus. Valoarea sacrificiului lor își are rezonanță în exemplul Mîntuitorului. Astfel a fost și viața lui Iisus, jertfă totală, neîncetată. De aceea El a și putut spune: "Eu am venit ca lumea viață să aibă și din belsug". Pentru că El, viața lui infinită, nu o trăiește pentru sine, ci o oferă și devine roditoare de viață nesfîrșită în Biserica lui. Rostind chemarea "oricine voiește să vina după Mine să se lepede de sine...", Domnul ne învață tocmai aceasta cale și taină a jertfei spre viață. Credincioșii au observat ca acest cuvînt "să se lepede de sine" este unic în spiritualitatea lumii. Nu l-a rostit nimeni pînă la Iisus Hristos. În lumea noastră marcată de iubirea de sine, izvor al păcatului și al morții, Iisus a adus lepădarea de sine, starea de jertfă, izvor al vieții și al învierii. Și în aceasta a și adus mîntuirea noastra, viața veșnică.
21 martie Sf. Sf. Ierarh Mărturisitor Iacob Studitul
Acest sfânt pãrinte, petrecând viață sihăstreascã din fragedã tinerețe, s-a fãcut cu totul curat prin post și prin toate celelalte pătimiri. Pentru viața lui virtuoasă a fost hirotonit episcop și a suferit multe prigoane deoarece se opunea celor care batjocoreau sfintele icoane. În timpul acestor prigoane, pătimind cu răbdare și luptându-se cu foamea si cu setea, și-a dat în cele din urmã duhul său. Tot astăzi este pomenit și Sf. Toma, care a trăit în sec. al VI-lea în capitala imperiului bizantin. Bun creștin el a hfost hirotonit de către patriarhul Ioan Pustnicul în slujirea diaconească pentru Biserica Sfînta Sofia din Constantinopol. De asemenea îndeplinea și diferite funcții administrative la Palatul Patriarhal, pe vremea împăratului Mauriciu (582-602). În timpul împăratului Foca (602-610) a fost ales patriarh al Constantinopolului. Nu a păstorit decît trei ani și doua luni, avînd de suferit multe neplăceri din partea ereticilor, dar și a împăratului. Se spune că a aflat de la un călugar cu viață de sfînt, pe nume Teodor Sicheotul, că Biserica va avea de înfruntat mari necazuri. Înspăimîntat de aceste viziuni patriarhul s-a rugat către Dumnezeu să aibă un sfîrșit fericit, mai înainte de a veni acele primejdii. Rugăciunea i-a fost ascultată, căci sf. Toma a murit la scurtă vreme. Viețile sfinților constituie și un prilej de meditație asupra învățăturii Mîntuitorului. Creștinismul a fost definit ca religia iubirii. Dumnezeu este iubire, a creat lumea și pe om din iubire, i-a adus mîntuirea din iubire și din iubire îi poartă de grijă, i-a rînduit Biserica Sa din iubire. Biserica fără pată, fără păcate, nu însă fără păcătoși. Prezența continuă a păcătoșilor în viața Bisericii arată necesitatea continuă a iertarii: "și ne iartă nouă greșelile noastre, precum și noi, iertăm greșiților noștri". Fiul lui Dumnezeu a venit în lume, s-a întrupat și s-a jertfit pentru iertarea fărădelegilor noastre. Tot spre iertarea păcatelor a așezat și Sf. Taine. Pe temeiul acesta creștinismul a fost tot așa de bine definit ca religia iertării. În context evanghelic Dumnezeul iubirii este deopotriva și Dumnezeul iertării.
22 martie Sf. mucenic Vasile, preotul din Ancira
Sfîntul Vasile, a trãit în vremea domniei împãratului Iulian Apostatul și a lui Saturnin, guvernatorul provinciei Ancirei. El a fost hirotonit preot și i s-a încredințat spre păstorire comunitatea creștină din Ancira. Fiind reclamat înaintea autorităților cã este creștin, a fost adus înaintea guvernatorului și interogat. Pentru că nu s-a lepădat de credința s-a a fost aspru chinuit și batjocorit. Dupã cîteva zile de la aceasta a trecut și împăratul Iulian Apostatul prin cetatea Ancirei. Atunci blajinul părinte a fost adus legat înaintea lui. Și fiind supus iarãși la întrebãri, a fost dat în primire mai-marelui Flaventiu, ca sã i se jupoaie pielea de pe trup în fîșii, ceea ce s-a și îndeplinit. Și jupuindu-i-se astfel multe fîșii de piele, mucenicul care în toate aceste chinuri se ținea tare ca diamantul, smulgînd o fîșie de piele, a aruncat-o drept în obrazul lui Iulian. Mâniat, a poruncit sã se înroșeascã niște sulițe în foc și sã i se strãpungã cu ele pîntecele și spatele. Și sîvîrșindu-se toate acestea, și-a dat duhul în mîinile lui Dumnezeu. Tot în aceastã zi sunt pomenite sfintele mucenițe Calinica și Vasilisa, care prin sabie s-au sãvîrșit, sfinta Drosida, fiica împãratului Traian, si a celor împreunã cu aceasta cinci canonice. Tot astăzi calendarul ortodox îl prăznuiește pe sfîntului cuvios mucenic Eftimie, care a fost ucis de otomani, în cetatea Constantinopol, la anul 1814. Acesta se numără în categoria neo-martirilor, a celor care și-au dat viața pentru Hristos și Biserica sa la mult timp dupa încetarea persecuțiilor împotriva creștinilor.
23 martie Sf. Cuvios Nicon și cei 199 de ucenici
Sf. Mucenic Nicon era ostaș păgîn, dar mama lui era creștină. Cerînd ajutorul lui Dumnezeu intr-o bătălie, a promis că, dacă va scăpa cu viață, se va boteza in Hristos. Îndemnat de mama sa, pleacă in părțile Răsăritului, oprindu-se in Insula Chios. Acolo se întîlnește cu episcopul Teodosie, stareț peste o obște de 199 de călugări. Nicon este botezat și călugărit. După trei ani, este hirotonit preot și devine indrumător al acelor monahi. Întemeiază o mînăstire pe un munte din Sicilia. Călugarii au fost prinși cu toții de Quintilian, conducătorul Siciliei, care, neputînd să-i intoarcă la credința păgînă, ii ucide.
24 martie Sf. Artemon, episcopul Seleuciei
Sf. Artemon a păstorit Biserica lui Hristos din cetatea Seleucia, provincia Pisidia. Se știe că atunci cînd sf. Apostol Pavel a ajuns în Seleucia, o zonă muntoasă din Asia Mica, l-a hirotonit pe Artemon episcop al acestei comunitati creștine. Creștinismul fusese predicat în întreaga Asie Mică prin efortul neobosit al marelui apostol, numit se istoricii Bisericii "Apostolul Neamurilor". Despre sf. Artemon știm că a fost un model pentru credincioșii săi, păstorind obștea pînă la adînci bătrîneți. Activitatea sa a fost îndeosebi în sprijinul văduvelor, a orfanilor și a săracilor, ceea ce i-a atras apelativul contemporanilor de "doctor al sufletelor și trupurilor". Biserica din veacul apostolic se confrunta cu opoziția iudeilor, care nu îl recunoșteau pe Iisus Hristos. El se numără printre ucenicii apostolilor, socotiți de asemenea în rîndul apostolilor prin activitatea lor misionară și propovăduirea credinței creștine. Șirul acestora se deschide cu Barnaba, colaboratorul apostolului Pavel, sf. Tadeu, altul decît apostolul Iuda Tadeul, preotul Anania, cel care l-a botezat pe Pavel și a devenit episcop în Damasc, apoi cei 7 diaconi Filip, Nicanor, Prohor, Parmena, Timon, episcopii Timotei, Filimon, Tit, ucenicii lui Pavel, Onisim, Epafras, Arhip, ce sunt des amintiți în scrierile lui Pavel, un alt colaborator al apostolului, Sila, sf. Silvan, Crescent, Crisp, episcop în insula Eghina, Epenet, episcop în Cartagina, și mulți alții, a căror nume și fapte le vom prezenta pe larg în zilele de pomenire. Tot în aceastã zi, sunt pomeniți sf. mucenic Artemon, preot în Laodiceea, cuviosul Zaharia din Schetis (Egipt), sfinții opt mucenici din Cezareea Palestinei, cuviosul Martin Tebeul și sf. mucenic Partenie, patriarhul Constantinopolului, martirizat în anul 1657
25 martie Buna Vestire
Scrierile Noului Testament mărturisesc că în a șasea lună de la vestirea nașterii sf. Ioan Botezătorul, a fost trimis îngerul Gavriil de Dumnezeu, în cetatea Nazaret din Galileea. Acolo trăia o fecioară logodită cu un bărbat ce se numea Iosif, din neamul lui David, iar numele fecioarei era Maria. Și intrînd îngerul a zis: "Bucură-te, ceea ce ești plină de har, Domnul este cu tine. Binecuvîntată ești tu între femei." Iar ea, văzîndu-l, s-a tulburat de cuvîntul lui și cugeta în sine: "Ce fel de închinăciune poate să fie aceasta?" Și îngerul i-a zis: "Nu te teme, Marie, căci ai aflat har la Dumnezeu. Și iată vei lua în pîntece, vei naște fiu și vei chema numele lui Iisus. Acesta va fi mare și Fiul Celui Preaînalt se va chema iar Domnul Dumnezeu Îi va da Lui tronul lui David, părintele Său. Și va împărăți peste casa lui Iacov în veci și împărăția lui nu va avea sfîrșit." Și a zis Maria către înger: "Cum va fi aceasta, de vreme ce eu nu știu de bărbat?" Răspunzînd, îngerul i-a zis: "Duhul Sfînt Se va pogorî peste tine și puterea celui Preaînalt te va umbri. Pentru aceea și Sfîntul care se va naște din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema. Și iată Elisabeta, rudenia ta, a zămislit și ea fiu la bătrînețea ei și aceasta este a șasea lună pentru ea, cea numită stearpă. Că la Dumnezeu nimic nu este cu neputință." Și a zis Maria: "Iată roaba Domnului. Fie mie după cuvîntul tău!". După întîlnirea cu îngerul, sf. Fecioara Maria a mers în casa preotului Zaharia și a salutat-o pe Elisabeta, verișoara sa. Iar cînd a auzit Elisabeta salutarea Mariei, pruncul a săltat în pîntecele ei și Elisabeta s-a umplut de Duh Sfînt, și cu glas mare a zis: "Binecuvîntată ești tu între femei și binecuvîntat este rodul pîntecelui tău. Și de unde mie aceasta, ca să vină la mine Maica Domnului meu? Ca iată, cum veni la urechile mele glasul salutării tale, pruncul a săltat de bucurie în pîntecele meu. Și fericită este aceea care a crezut că se vor împlini cele spuse ei de la Domnul."