Interminabila reformare a sistemului de învățământ din România este pe cale să mai producă o pagubă. Programa pe care Ministerul Învățământului o pregătește pentru perioada care începe cu anul școlar 2009-2010 prevede reducerea la una a orelor se educație fizică și sport într-o săptămână. Normele europene stabilesc trei ore pe săptămână. Intenția Ministerului, făcută publică – și teoretizată - de ministrul Ecaterina Andronescu pleacă de la ideea că programul elevilor este foarte încărcat și că descărcarea poate fi făcută pe seama educației fizice și sportului. Dacă populația școlară se plânge de prea marile eforturi pe care este nevoită să le facă pentru a pricepe ce-i cu lecțiile predate la ore – iar studiile specialiștilor confirmă o asemenea realitate, înseamnă că trebuie făcut ceva pentru a nu suprasolicita elevii. Mai cu seamă că mulți dintre ei lucrează acasă, unii și suplimentar programei școlare, pentru a-și asigura o mai bună reușită în viață. Însă nu educația fizică, sportul, practicate în forme organizate la școală constituie cauza suprasolicitării. Volumul de informații cerut de programă, maniera prolixă, aproape nedigerabilă în care sunt redactate multe lecții din manuale fac viață grea elevilor. Și le retează cheful de învățat, îi fac să resimtă ca pe o povară lecții cărora nu le înțeleg rostul și de care refuză să se atingă. Există și cealaltă parte a adevărului, în care, din diverse motive, numeroși elevi – susținuți de părinți - refuză orele de educație fizică și sport. Toate acestea se întâmplă pe fondul apariției, în ultimul timp, a multor probleme de sănătate la nivelul elevilor. Într-o recentă discuție, directorul Direcției Județene pentru Sport Vrancea, profesorul Petre Polpeanu, pleda pentru respectarea normelor europene care stabilesc trei ore de educație fizică pe săptămănă în școală, în condițiile în care aproape jumătate dintre elevi sunt atinși de obezitate. Este greu de crezut că specialiștii Ministerului Învățământului nu cunosc starea de sănătate a elevilor, cauzele sociale, economice și cele care țin de școală și care afectează sănătatea acestora. De ce au luat la ochi orele de sport – care fac bine la sănătate – și nu caută alte soluții pentru a reduce supraîncărcarea elevilor? Probabil pentru că a fost mai simplu așa! Dar nu și mai corect față de elevi și chiar de procesul de învățământ, în general. Soluția pe care o propune doamna ministru – introducerea unor opționale pentru cei ce doresc să facă sport – este iluzorie, dacă nu ușor naivă. Cei ce vor să practice sportul în echipe sportive ale școlilor o fac și acum. Cei ce refuză sportul în formă organizată la ore, în sistemul românesc de învățământ de stat nu vor da buzna pe terenurile sau în sălile de sport. Până la intrarea în rol a noii programe ce taie orele de educație fizică din școli mai e ceva vreme ce ar trebui folosită pentru a găsi dreptul cântar în economia diferitelor discipline școlare. Și în care sacrificatul de serviciu să nu fie sportul, educația fizică fără de care oamenii sunt mai puțin sănătoși. Asta constataseră și anticii când, prin dictonul «mens sana in corpore sano» legau direct sănătatea mentală de cea trupească. Trăim, cu siguranță în altă lume decât anticii. Una, însă în care este nevoie nu de mai puțină, ci de mai multă mișcare fizică.
Petrică BUTUC