CALENDAR CREȘTIN ORTODOX
4 martie Cuviosul Gherasim de la Iordan
Acest cinstit monah s-a născut în Lichia, o provincie din Asia Mica, la începutul sec. al V-lea. A intrat de mic în monahism într-o sihăstrie din pustiul Tebaida Egiptului. În timpul împăratului Teodosie al II-lea (408-450) a pleacat în Palestina, unde a zidit o mînăstire lîngă Iordan. S-a numărat printre participanții la Sinodul al IV-lea Ecumenic (Calcedon 451), condamnînd împreună cu ceilalți Sfinți Părinți erezia lui Eutihie. Acesta promovase monofizismul, anume că Hristos a avut o singura fire, cea dumnezeiască iar firea omenească fusese absorbită și a dispărut complet, “așa precum o picătură de apă se pierde în imensitatea mării”. Despre sf. Gherasim se știe că a trăit restul vieții în rugăciune în mînăstirea ctitorită de el lîngă Iordan, făcîndu-și numeroși ucenici. S-a mutat la cele veșnice în anul 475.
5 martie Sf. mucenic Conon
Sf. Conon a trăit pe vremea sfinților Apostoli, în primul secol creștin și a văzut lumina zilei într-o cetate din provincia Isauria, Asia Mică. A cunoscut credința creștină după ce s-a căsătorit, apoi și-a determinat soția și părinții să se boteze și ei. Pentru viața sa deosebită a fost hirotonit preot. De asemenea s-a făcut remarcat printr-o intensă activitate misionară convertind mulți păgîni la credința creștină. Nobilul roman Magnus, trimisul împăratului prigonitor Domițian (81-96), a ajuns în Isauria, unde a început persecuții la adresa crestinilor. Cînd l-a prins pe Conon populația s-a revoltat, fapt ce l-a determinat pe Magnus să fugă de teamă, nu înainte de a-l elibera pe sfînt. Se știe că nimeni nu a mai tulburat liniștea acestei cetăți pînă în clipa în care sf. Conon s-a mutat la cele veșnice.
6 martie Sfinții 42 de Mari Mucenici
Această zi din calendarul ortodox îi pomenește pe sfinții mucenici Teodor, Constantin, Calist, Teofil, Vasoiu și alții a căror nume sunt știute doar de Dumnezeu. Despre acești martiri se știe că erau originari din Amoreea și au fost ostași creștini din armata împăratului iconoclast Teofil (829-842). Începînd expansiunea turcilor, Teofil a trimis o mare oaste să apere cetatea sa de naștere, Amoreea, din provincia Frigia. Cu ajutorul unui trădător, turcii au cucerit cetatea și au ucis o mare parte a locuitorilor, pe alții luîndu-i în robie. Printre aceștia s-au aflat și cei 42 de oastași trimiși de împărat, cărora li s-a cerut să treaca la mahomedanism. După 7 ani de temniță grea au fost uciși. Înaintea martiriului ei au mărturisit cu mare curaj credința creștină și s-au rugat pentru mîntuirea vrăjmașilor: "Noi rugăm pe unul adevăratul Dumnezeu ca nu numai conducătorul vostru, întîiul sfetnic, dar și tu si tot neamul sarazinilor, să vă depărtați de la rătăcirea necuratului Mahomed, iar lui Dumnezeu, celui propovăduit de proorocii și apostolii lui Hristos, să-i dați datorita cinste și închinăciune. Dar nouă să nu fie a lăsa lumina și a trece la întuneric, de bunăvoie". Califul le-a zis: "Gîndiți-vă ce grăiți, ca să nu vă căiți mai pe urmă, că nu se va lăsa fără pedeapsă această împotrivire a voastră". Sf. Teodor a spus: "Grăiești cele nedrepte ca și cum eu aș fi voit a mă lepada de Hristos Dumnezeu. De aceea, acum sunt dator să-mi vărs sîngele pentru credința în Hristos și să mor pentru dragostea lui, că fiind milostiv Stăpînul meu, să-mi ierte pacatele pe care le-am făcut mai înainte către El. Căci și un rob al tău, de-ar fi fugit de la tine, iar după aceea întorcîndu-se, s-ar fi nevoit pentru tine pînă la moarte, oare atunci n-ar fi cîștigat iertare?" Sfinții au răspuns: "Lui Dumnezeu cel fără de moarte și drept, îi dăm în mîini sufletele noastre și spre El nădăjduim, pînă la cea mai de pe urmă răsuflare a noastră și nu ne lepădăm de credința pe care o avem într-însul". Ca un lucru inedit, turcii nu l-au cruțat nici pe trădătorul care îi ajutase să cucerească Amoreea.
7 martie Sf. Mucenici Vasilevs, Efrem, Evghenie, Capiton, Eterie
Astăzi se pomenesc arhiereii Vasilevs, Efrem, Evghenie, Capiton, Eterie și cei dimpreună cu ei. Despre aceștia știm că au fost trimiși de către Ermon, patriarhul Ierusalimului, în anul 301 ca episcopi apostolici, pentru a vesti credința creștină și la alte popoare. În acea vreme era împărat al imperiului roman Dioclețian (284-305), timp în care Biserica a suferit cele mai grele persecuții. Chersonul este vechea denumire a peninsulei Crimeea de astăzi, iar în secolul IV era locuită de barbari. Sf. Efrem a fost martirizat de sciți, sf. Vasivevs a fost omorît în Cherson iar sf. Eterie a fost înecat în Dunare. Sfinții Evghenie, Elpidie și Agatodor, toți trei episcopi în Crimeea (Cherson), au murit și ei ca martiri. Sf. Capiton, voind să ducă vestea libertății religioase a creștinilor oferiță de sf. Constantin cel Mare prin Edictul de la Milan din 313, a fost luat rob de către barbari și ucis tot în Cherson.
8 martie Cuviosul Teofilact Mărturisitorul
Acest părinte bisericesc a păstorit comunitatea creștină din cetatea Nicomidiei în calitate de eiscop. El s-a născut pe la jumătatea sec. al VIII-lea, fiind în tinerețe mare demnitar împăratesc și prieten al viitorului patriarh al Constantinopolului, Tarasie, cel care a prezidat, la anul 787 al VII-lea Sinod Ecumenic de la Niceea. În perioada Sinodului, sf. Teofilact a intrat în monahism împreună cu un bun prieten al sau, sf. Mihail al Sinadelor, viețuind într-o mînăstire de pe țărmul Mării Negre, devenind amîndoi foarte cunoscuți pentru “faptele lor bune și adînca lor înțelepciune”. Patriarhul Tarasie îi va ridica la treapta de episcop, sf. Mihail fiind numit în cetatea Sinade, iar sf. Teofilact în reședința imperială din Nicomidia. S-a făcut cunoscut prin grija față de săraci și bolnavi, ridicînd spitale, azile și case pentru străinii călători. Venind ca împărat Leon Armeanul (813-820), un mare luptător împotriva sfintelor icoane, patriarhul Nichifor împreună cu mai mulți episcopi, printre care și sf. Teofilact, l-au rugat pe împărat să nu provoace noi tulburări în Biserică, dar acesta i-a exilat. Timp de 30 de ani, pînă la sfîrșitul vieții pămîntești, sf. Teofilact a trăit exilat într-o veche localitate, Strovilon, de pe țărmul turcesc al Mării Negre. În timpul împărătesei Teodora (842-856), trupul sf. Teofilact a fost adus în Nicomidia și așezat în biserica ctitorită de el. În viața sa, sf. Teofilact a mărturisit cinstirea icoanelor, căci dacă cuvîntul și cîntarea Bisericii sfințesc sufletul prin auzire, icoana îl sfințește prin văz, după cuvîntul sf. Evanghelist Matei "Luminătorul trupului este ochiul". Aflîndu-ne în fața unei icoane simțim rolul ei ziditor de suflet, după cum scrie sf. Pavel corintenilor: "Iar noi toți, privind ca în oglindă cu fața descoperită slava Domnului, ne prefacem în același chip din slavă în slavă, ca de la Duhul Domnului". Tot astăzi este pomenit sf. Iulian, episcop de Toledo.
9 martie Sfinții 40 de Mucenici din Sevastia
Cei 40 de mucenici au trăit pe vremea împăratului Licinius (308-324) și erau originari provincia Capadochia (Asia Mică). Tradiția ne spune că acești tineri creștini se înrolaseră în armata imperială, fiind remarcați drept bărbați viteji și vrednici în războaie. Garnizoana lor se afla în cetatea Sevastia din Armenia, fiind condusă de Agricola, un om păgîn și rău din fire. Aflînd acesta de credința lor creștină, a dat poruncă să fie aduși în fața lui și le-a spus: "Cum v-ați arătat ascultători către mai marii voștri în războaie, așa să ascultați și acum porunca împăratului, aducînd jertfă zeilor". La acest îndemn, Chirion, căpetenia celor patruzeci, a răspuns: "Cum am luptat și am biruit pe vrăjmași, pentru împăratul pămîntesc, tot așa, voim și noi lupta și pentru Împăratul ceresc, împotriva vrăjmașilor Lui". Pentru acest raspuns, au fost închiși în temniță, ca să se răzgîndească. Dar ei n-au încetat a se ruga fierbinte lui Hristos, să-i întărească pentru mărturisirea cea adevarată. În cetate a sosit un mare conducător de oaste, Lizie, care le-a poruncit din nou să aducă jertfa zeilor. Cu aceeași nestrămutată credință, ostașii creștini s-au împotrivit. Înfuriați peste fire, căpeteniile au poruncit să fie dezbracați și siliti să intre într-un iaz, care era aproape înghețat, fiind iarnă, iar pe maluri au pus păzitori, ca nimeni din ei să nu fuga. Unul din ostași, nemaiputînd îndura gerul, a primit să aducă jertfa ce i se cerea: dar, ieșind din iazul înghețat și intrînd în baia caldă, anume pregătită, acesta a murit îndată, în vreme ce Mucenicii, după o noapte întreagă, petrecută în iazul iînghețat, erau încă vii și se rugau. Temnicerul Aglaie a avut un vis și un tainic îndemn, mărturisind: "Și eu sunt creștin", apoi a sărit în apa înghețată, făcîndu-se părtaș muceniceștilor patimi și întregind ceata celor patruzeci, în locul celui ce se lepădase de Hristos. Au fost, apoi, scoși din apă și li s-au sfărîmat gleznele cu ciocane grele apoi arsi de vii. Ne-au rămas și numele lor: Kirion, Candid, Domnos, Isihie, Iraclie, Smaragd, Evnichie, Valent, Vivian, Claudie, Prisc, Teodul, Evtihie, Ion, Xantie, Ilian, Sisinie, Aghie, Alexandru, Ilie, Gorgonie, Teofil, Dometian, Gaie, Leontie, Atanasie, Chiril, Sacherdon, Nicolae, Valerie, Filoctimon, Severian, Hudien, Meliton și Aglaie.
10 martie Sf. Mucenic Codrat
Despre sfîntul mucenic Codrat știm că era originar din Corint. Împreună cu acesta, calendarul ortodox îi pomenește și pe: Ciprian, Dionisie, Pavel, Anecton și Crescent. În timpul unei persecuții impotriva creștinilor, în secolul al III-lea, o creștină evlavioasă cu numele Rufina a fugit din Corint să se ascundă în munți, ca să scape de urmăritori. Acolo a născut un fiu, Codrat, după care ea a murit. Prin grija Domnului, copilul a fost ținut în viață, fiind hrănit în mod miraculous: un nor apărea deasupra lui și îi picura rouă dulce în guriță. Sf. Codrat și-a trăit copilăria și tinerețea în sălbăticie. În adolescență el a cunoscut niște creștini de la care a învățat despre adevărata credință. Codrat a studiat gramatica și arta medicinii, avînd mare succes. Dar, cel mai mult timp și-l petrecea în singurătate, prin munți, în rugăciune și meditație la Dumnezeu. Anii treceau și mulți prieteni și ucenici îl căutau pentru un cuvînt de învățătură. Printre aceștia erau Ciprian, Dionisie, Anecton, Pavel, Crescent și mulți alții. Din porunca păgînului împărat Decius (249-251), prefectul militar Iason a sosit la Corint ca să tortureze și să ucidă creștini. Fiind cel mai în vîrstă dintre ei, Sf. Codrat a vorbit în numele tuturor, apărînd cu demnitate credința în Hristos, după care a fost supus torturii. În ciuda suferințelor inumane, el îi încuraja pe alții, spunîndu-le să nu le fie frică și să-și apere cu tărie credința. Iason, văzînd că nu-i poate convinge pe nici unul să se lepede de Hristos, i-a aruncat pe toți la fiarele sălbatice să fie sfîșiați de vii. Însă fiarele nu s-au atins de ei. Atunci, Iason a dat ordin să-i lege de picioare la trăsuri și să-i tragă prin tot orașul și mulți oameni din aruncau în martiri cu pietre. În cele din urmă aceștia au fost condamnați la decapitare cu sabia. La locul execuției, aceștia au cerut puțin răgaz pentru rugăciune și unul cîte unul și-au plecat capetele sub sabie.