Abandon / Recunoașterea pierderii unei partide de către un jucător înainte de producerea matului și renunțarea la continuarea jocului. Abandonul este oficializat în momentul semnării fișei de concurs a ambilor jucători sau, în cazul neprezentării unui jucător la reluarea unei partide întrerupte, în momentul deciziei arbitrului.
Activizarea figurilor / Plasarea figurilor pe câmpuri importante de pe care au o mai mare gamă de posibilități și creează presiune asupra structurii de pioni și a figurilor adverse.
Adjudecare / Procedeu în arbitraj prin care rezultatul unei partide de șah întreruptă, din motive regulamentare sau de forță majoră, se decide de una sau mai multe persoane competente în baza studierii poziției din momentul întreruperii, fără ca partida să fie reluată.
Ad libitum / (locuțiune latină) „La buna plăcere a jucătorului” sau „la orice mutare a adversarului”. Se notează Ad lib, sau cu semnul ~.
Adouber / Cuvânt de origine franceză care marchează în practica șahistă internațională intreruperea de moment a regulii piesa atinsă trebuie jucată atunci când este nevoie să se așeze corect pe tablă o piesă. Înainte de așezarea piesei, jucătorul trebuie să-și prevină adversarul prin „j`adoube”, în traducere repar, sau, în termeni șahiști, (re)așez piesa.
Afidatus / (locuțiune latină) Ca o particularitate a șahului artistic, îndeosebi în perioada medievală, o anumită piesă, și numai aceea, în prealabil stabilită, nu poate fi capturată. Astăzi se obișnuiește foarte rar să se joace cu utilizarea afidatus-ului.
A.I.P.E. / L`Association Internationale de la Presse Echiquenee (Asociația Internațională a Presei Șahiste).
Al-fil / Piesă în șatrandj (străbunul șahului, la persani), foarte asemănătoare nebunului din actualul joc de șah, care se deplasa în diagonală, sărea peste o căsuță și ataca numai piesa de pe câmpul pe care se așeza.
Anton SOARE
LEXICON ȘAHIST (II)
Alia / Titlu onorific dat celor mai buni jucători de șatrandj care și-au dovedit măiestria în confruntări cu jucători puternici.
Antiblocheur / Piesă de șah care atacă o piesă adversă ce blochează mersul înainte al unui pion.
Aripă / Partea laterală a tablei de șah: aripa damei, laterala din vecinătatea damei, (coloanele a, b și c)și aripa regelui, laterala din vecinătatea regelui (coloanele f, g și h). Noțiuni foarte apropiate de acestea sunt flancul damei și flancul regelui, cu deosebirea că flancul damei cuprinde și coloana d, iar flancul regelui cuprinde și coloana e. După alți autori aripa și flancul sunt sinonime, ele cuprinzând întraga jumătate laterală a tablei de șah.
Atragere / Procedeu tactic prin care o piesă adversă este forțată să ocupe o poziție nefavorabilă pentru ea, de unde este atacată și se pierde ori îngreuiază cooperarea pieselor de aceeași culoare cu ea, ceea ce duce la pierderea altor piese. Acest procedeu este deosebit de eficient când obiectivul atacului devine regele. Atragerea se întâlnește în combinații simple, dar și în combinații complexe împreună cu alte procedee tactice: lovitura dublă, legătura, atacul prin descoperire, șahul dublu etc. De obicei atragerea este însoțită de sacrificii, deși se întâlnesc și situații de atragere fără sacrificii.
Autoblocare / Situație impusă de adversar în care una din părți este obligată să ocupe cu piesele proprii câmpurile de retragere pentru una sau mai multe figuri care fiind atacată (atacate) de piese cu valoare mai mică nu mai are (au) posibilitate de retragere. Autoblocarea regelui este cel mai mult vizată de atacator (evitată de apărător) deoarece se termină de regulă cu mat.
Autodistrugere / „Sacrificiu”/„sacrificii” prin care partea în dezavantaj își elimină una sau mai multe piese pentru a ajunge în poziția de pat.
Automat de șah / Dispozitiv electronic de jucat șah.
Anton SOARE